Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 472 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-06-07 22:17 | |
![]() | Er alle kulturer like mye verdt? www.vg.no/nyheter/in...-m ye-verdt "– Vi hører det er mange som sier at alle kulturer er like mye verdt. Det vil ikke jeg si meg enig i. Jeg synes ikke en kultur med kvinneundertrykking er like mye verdt. Jeg synes ikke en kultur uten religionsfrihet, og en kultur hvor jenter ikke får bestemme over sin egen kropp er like mye verdt. Vi leser om mange eksempler på menn som sender kone og døtre hjem igjen fordi de ikke liker den norske kulturen, sa Listhaug .." Er du enig med Listhaug? Hva med kulturer som systematisk undertrykker kvinner, voldtar småjenter? F.eks India. | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-06-07 22:18 | |
![]() | Skulle selvsagt stå: ....hvor det systematisk...... | |
| trud | 2018-06-07 22:36 | |
![]() | Jeg vil ikke kalle dette annet enn Ukultur - å behandle kjønn på forskjellig måte - we were born that way - no fault of our own ...!!! | |
| Pumaen | 2018-06-07 23:04 | |
![]() | Er det Listhaug sier at noen mennesker er mer verdt enn andre og at verdien avhenger av en egenskap hun tilfører andre som heter "kultur" ? | |
| kuami | 2018-06-07 23:51 | |
![]() | Hvordan var det i Norge og Europa for 100-200 år siden mht til likestilling/stemmerett/a rrangerte ekteskap?? Er det det man kaller utvikling?? | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-06-08 10:48 | |
![]() | Pumaen : Nei, det klarer iallefall ikke jeg å lese ut i fra hva hun sier. | |
| berita | 2018-06-08 13:20 | |
![]() | Men hvordan er det egentlig i vår lovpriste kultur? V hører at jenter bruker konfirmasjonspenger til å fikse puppene eller noe annet de ikke liker med kroppene sine. Mange unge mennesker får psykiske problemer fordi de ikke er fornøyde med utseendet, eller fordi de ikke er perfekte nok på andre områder. Hva sier dette om våre verdier? Og vårt overforbruk av klodens ressurser, kan det kalles god kultur? Hvordan ville verden vært hvis alle hadde levd som oss? At kvinner skal kunne «bestemme over egen kropp» inkluderer vel også rett til fri abort i vårt samfunn, Listhaug er neppe enig i det. Hva som er god og dårlig kultur, og hvorfor, kan sikkert diskuteres i det uendelige, om vi orker. Er vår norske kultur best, bedre enn andres, nestekjærlig, sjølgod, grådig, overvurdert, truet, eller ...? Norske verdier, hva er det, nei, dette blir for vanskelig for meg! Og norsk ungdom vil ikke engang plukke jordbær, ikke mer enn en dag iallfall! | |
| berita | 2018-06-08 13:20 | |
![]() | Og hvordan er det nå, når vi hører at jenter bruker konfirmasjonspenger til å fikse puppene eller noe annet de ikke liker med kroppene sine? Mange unge mennesker får psykiske problemer fordi de ikke er fornøyde med utseendet, eller fordi de ikke er perfekte nok på andre områder. Vårt overforbruk av klodens ressurser, er det god kultur? Hvordan ville verden vært hvis alle hadde levd som oss? At kvinner skal kunne «bestemme over egen kropp» inkluderer vel også rett til fri abort i vårt samfunn, Listhaug er neppe enig i det. Hva som er god og dårlig kultur kan diskuteres i det uendelige, om vi orker. Er den best, bedre enn andres, truet | |
| berita | 2018-06-08 13:28 | |
![]() | Det skjedde noe ratt da jeg sendte inn, slutten datt ut. Var omtrent slik: Er den best, bedre enn andres, grådig, overvurdert, truet eller...? Norske verdier, hva er det, nei, dette blir for vanskelig for meg! Og norske ungdommer vil ikke engang plukke jordbær, iallfall ikke mer enn en dag! | |
| Cygnus | 2018-06-08 13:45 | |
![]() | Et lite apropos til beritas kommentarer: Jeg er særlig begeistret :( for de nå så moderne kjønnsleppeoperasjonene - minner meg faktisk om noe vi IKKE liker i vår kultur! | |
| Pumaen | 2018-06-08 18:42 | |
![]() | Har jeg samme kultur som bergenserne ? Det føles skikkelig skremmende. | |
| berita | 2018-06-08 19:44 | |
![]() | Pumaen: Kunne vært interessant å få litt hjelp til å tolke den setningen:). | |
| Pumaen | 2018-06-08 19:53 | |
![]() | Ja, jeg håper du får hjelp til det. | |
| Pumaen | 2018-06-08 19:55 | |
![]() | Åja, du lurte på hva jeg mente. Altså: bergenserne er skikkelig tvilsomme. De går med paraply hele tiden, de snakker rart og ikke kan de spille fotball. de virker rett og slett dårlig integrert. | |
| berita | 2018-06-08 20:07 | |
![]() | OK, skjønner at å spille fotball med paraply må være en tvilsom øvelse. Håper ingen tvinger deg til det:) | |
| Cygnus | 2018-06-08 20:17 | |
![]() | Pumaen skjønner ikke at ikke alle som bor i Bergen er bergensere!!! ;) | |
| berita | 2018-06-08 20:37 | |
![]() | Betyr det at Pumaen ikke er bergenser, men bor i Bergen og derfor tror han må spille tvilsom fotball med paraply og snakke rart? Eller betyr det noe helt annet? | |
| Cygnus | 2018-06-08 20:59 | |
![]() | Eller at pumaen tror at cygnus er bergenser og har en paraply! | |
| Pumaen | 2018-06-08 21:47 | |
![]() | Det betyr at jeg mener norskbergensere er like bra som oss mennesker, i hvert fall når de tar seg sammen. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-06-09 01:10 | |
![]() | Nei, for noe tull, Sangsvaner bruker ikke paraply! | |