Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 950

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-27 01:18
Antall innlegg: 1807

Det siste øyeblikket på jorden

Dypdykk... Hvordan vil det siste øyeblikket på jorden bli ? det tenker jeg en del på. Hvor går reisen videre?
Noen tror at vi blir til jord, og det var det. Andre tror på "et liv etterpå". Hvis du hadde opplevd å høre stemmen til en som for lengst hadde forlatt denne jord, hva ville du tenkt da, om hva som kommer etter dette?
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-27 18:06
Antall innlegg: 1807


Ingen svar å få ! Jeg prøver en gang til...
 
Chiraff2018-06-27 21:45
Antall innlegg: 15811

Ingen av oss har vært der enda...
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-27 22:05
Antall innlegg: 1807


He he, kanskje det. Men jeg spør om hva du ville tenkt om "reisen videre" hvis du nå i ditt jordiske liv hadde opplevd å høre stemmen til en som ikke er her på jorda mer... jeg har opplevd det, men kan de som ikke har opplevd det; prøve å forestille seg hvordan det hadde vært for dem, og hva de da hadde tenkt om "overgangen". Sannsynligvis ville de fleste forholdt seg til "slutten" på en annen måte enn før. Men hvordan?
 
berita2018-06-28 08:31
Antall innlegg: 848

Jeg mener ikke å si noe om deg nå, du må ha andre antenner enn meg, men hvis jeg hadde opplevd å høre stemmen til en avdød, ville jeg nok tenkt det hadde rabla for meg. Når det gjelder slutten på jordelivet, så vet vi jo alle at den kommer, og jeg grubler ikke over hvordan den blir, det får bare stå til!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-28 10:23
Antall innlegg: 1807


Ja, det er de riktige ordene å bruke: Rabla for meg/deg! Så jeg tenkte selvfølgelig absolutt ikke "i de baner" et sekund den gangen for omtrent
10-12 år siden. Forskjellige omstendigheter som gjorde at denne opplevelsen "kom tilbake". Og da skrev jeg om det her på Ordspill i 2014; måtte bare dele det med noen, var litt i sjokk, og kunne kanskje ha lurt på om det "hadde rabla" for meg. Men heldigvis hadde det ikke det! Noen damer som leide hos meg hadde også "opplevd noe": skritt, som jeg også hadde hørt en gang. Årene går...og den opplevelsen har "gjort noe med meg"; så jeg lurer på hva andre hadde tenkt/følt hvis de hadde opplevd å høre stemmen til en avdød. Ennå så tenker jeg jo at det ikke er mulig! Men når det "umulige" har skjedd, så må man bare leve med det.
 
klunk - Ikke medlem lenger2018-06-28 13:05
Antall innlegg: 343

Jeg tror nok stemmen kommer fra ditt eget hode.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-28 15:09
Antall innlegg: 1807


Vel, den gjorde nok ikke det. Hvis jeg hadde vært i nærheten av å tro at "stemmen kom fra mitt eget hode" så hadde jeg nok bestilt time hos lege/psykiater temmelig raskt!
Jeg er nysgjerrig på hvordan andre ville forholde seg til "slutten", etter å ha opplevd noe av det samme. Hva vet vi egentlig om døden?
Det er et stort mysterium, det kan vi være enige om. Og når man da har en såpass spesiell opplevelse, så skjer det noe med ens forhold til dette livet og slutten.
 
klunk - Ikke medlem lenger2018-06-28 20:53
Antall innlegg: 343

Det er det som er så utrolig og gjør innlegget ditt useriøst, det at du ikke evner å vurdere om dette kommer utenfra eller innenfra.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-28 21:22
Antall innlegg: 1807


He he- det tenkte jeg ikke på UTENFRA!!! Ikke inne i fra "mitt lille hode". Det er nettopp derfor det er interessant.
Evner å vurdere? For en merkelig måte å uttrykke seg på.
"Jeg evner å vurdere" at jeg hørte denne stemmen 2-3 meter i fra meg, og det betyr inni huset. Dette huset ligger litt for seg selv i enden av en sti.
Men poenget mitt med denne tråden er ikke å forklare opp og i mente...
Jeg hadde en tråd om dette i 2014. Der står alt man trenger "å vite".
Mitt spørsmål er som sagt: Hvis du (ikke nødvendigvis klunk...) kan prøve å forestille deg at du har hørt stemmen til en som ikke er her på jorden (skjønner at det er veldig vanskelig!) hva ville det gjøre med ditt syn på/forhold til dette livet og døden ? DET er jeg nysgjerrig på!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-28 21:31
Antall innlegg: 1807

Nåla i høystakken heter den tråden.
 
Cygnus2018-06-28 23:32
Antall innlegg: 44845

Men abelon, for oss uinnvidde så ligner dine stemmer på jensines stråler - og jeg sier det selv om jeg tror dere begge mener vel (og nå blir sure! ;))
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-06-29 00:31
Antall innlegg: 1807


Nei, blir absolutt ikke "sur" over sammenligningen med "jensines stråler". "Den store forskjellen" her er at jeg skal ikke overbevise noen om noe som helst. Jeg har et spørsmål, av ren nysgjerrighet. Altså, jeg spør deg om du tror at ditt syn på/forhold til (eller hva man nå skal kalle det), avgangen fra dette jordiske livet ville føles "annerledes" hvis du hadde opplevd å høre stemmen til en som ikke er på jorda mer? For et merkelig spørsmål, vil du selvfølgelig tenke. Men det er faktisk tilfelle at jeg for en del år tilbake hadde denne opplevelsen. Og om du tror meg eller ikke er uvesentlig. La oss anta at det jeg forteller faktisk har skjedd, og at jeg ikke er "gal" på den gale måten. Men jeg lurer på hva andre hadde tenkt etter en sånn opplevelse. Men, som jeg sier, så er det selvfølgelig ikke "lett" å forestille at man har hatt en sånn opplevelse...
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-07-02 22:27
Antall innlegg: 1807


Se bris1, jeg tar frem min egen tråd igjen.
Men jeg gir meg altså ikke, for jeg er veldig nysgjerrig på om noen kan forestille seg hva de ville tenkt/følt etter en sånn opplevelse. Kanskje ingen svar å få, men hvis noen føler for å reflektere litt rundt det, og svarer, så blir jeg veldig glad hvis de svarer ut fra spørsmålet mitt. Altså helt øverst i tråden. På forhånd takk !
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-07-02 23:26
Antall innlegg: 1630

Jeg vet ikke hva jeg hadde tenkt hvis jeg hadde hørt "stemmen til en som for lengst hadde forlatt denne jord".
Kanskje blitt overveldet? Av savn? Om det var en person som hadde stått meg nær?

 
abelon - Ikke medlem lenger2018-07-02 23:56
Antall innlegg: 1807


Jeg leste noe om det, mange år etter hendelsen. At hvis det er en man savner, så kan hjernen på en måte "fremkalle" stemmen til vedkommende så man tror at man høre... Jeg holdt på å jobbe i det gamle sørlandshuset som jeg eide. Og den stemmen jeg hørte var helt ukjent for meg. Fordi de to damene som leide hos meg en sommeruke i 2008 fortalte meg at de hadde hørt haltende skritt i den litt stua, og jeg noe før det også hadde hørt haltende skritt mens jeg tapetserte den lille stua, så er det ganske sannsynlig at det også var stemmen til denne mannen. Jeg snakka med de to damene mange år etter, i 2014, da jeg også hadde en tråd om det her på Ordspill. Hun ene L.J fortalte meg om hva de hadde opplevd den gangen i 2008, og da jeg ringte henne i 2014 så hadde hun ikke glemt det. De hadde snakka mye sammen etterpå fortalte hun, og de hadde aldri opplevd noe lignende noen gang, verken før eller etter. Husker godt at hun fortalte meg om disse haltende skrittene da de leide i 2008, men jeg prøvde selvfølgelig å "spøke" det vekk! Ikke akkurat moro at betalende sommergjester har sånne underlige opplevelser! Men hun var så påståelig at jeg husker jeg ble irritert; og hjernen er heldigvis ikke innstilt på noe så underlig, så det forsvant helt fra min bevissthet, inntil det dukka opp igjen i 2014.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-07-03 00:32
Antall innlegg: 1807


Heldigvis så blir jeg trodd av dem som kjenner meg godt, og vi er egentlig bare fulle av undring...Og denne opplevelsen handler ikke om meg; men jeg har den med meg hver dag, og kan kjenne på ønske om å dele den med andre. Jeg eide to gamle sørlandshus i samme gate ikke langt fra hverandre; og bestemte meg for å selge ett av dem. Valget var ikke lett, men det ble dette huset fordi det ble vanskelig å fortsette å bo der. Håper ikke de nye eierne opplever noe. Hun ene som svarte meg i 2014 hadde slekt i byen, og syntes historien var spennende. Hun fortalte at de hadde "hørt skritt på loftet", tror det var i bestemorens hus, Altså, det å høre skritt fra "en som for lengst har forlatt denne jord", det er ikke på langt nær så overveldende som å høre stemmen. Jeg har måttet akseptere at det har skjedd, men hjernen protesterer. Og ja, jeg har behov for å dele denne historien, men forstår jo at de som ikke kjenner meg begynner å lure... Fordi du svarte meg på en ordentlig måte Ritalina, så har jeg lyst til å fortelle deg hele historien en dag når vi treffes; med alle navn. Jeg solgte huset i 2016; og føler at jeg ikke kan dele denne historien, med faktaopplysningene, av hensyn til de nye eierne.
 
kappa - Ikke medlem lenger2018-07-03 10:34
Antall innlegg: 6

Er det lov å si noe her? For en som bare spiller på mobil, mener jeg ...? Hvor gamle er dere, dere som tror på spøkelser og nekter for at auditive hallusinasjoner oppleves som stemmer som ikke er i hodet?
 
bris12018-07-03 10:51
Antall innlegg: 2591

Heisann, abelon. Ja, jeg ser at du tar fram din egen tråd igjen. Hvorfor har du behov for å gjøre meg oppmerksom på det?
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-07-03 11:23
Antall innlegg: 1807


Vel jeg kan jo si noe om det. Denne hendelsen har jeg og samboeren og også spesielt en nær barndomsvenn analysert opp og i mente så mange ganger nå gjennom disse årene at jeg tror nok vi har vært igjennom alle tenkelige og utenkelige muligheter. Jeg har aldri noensinne hatt auditive hallusinasjoner. Hvis jeg hadde vært i nærheten av å tro at det kan være "en normal/fornuftig" forklaring på denne hendelsen, så hadde jeg ikke båret den med meg alle disse årene. Kan aldri tenke meg at begge de to damene som leide hos meg hadde auditive hallusinasjoner. Jeg er et praktisk menneske, og har aldri befatta meg med noe "overnaturlig". Jeg holdt på å jobbe da jeg plutselig hørte stemmen til en eldre mann; i underetasjen i huset mitt. Jeg reagerte selvfølgelig, og ropte hallo gjentatte ganger; gikk ut for å kikke, og åpna vinduet på andre siden. Når jeg senere prøvde å analysere hvordan jeg hadde oppfatta det den gang, så var det nærmeste jeg kunne komme en beskrivelse denne stemmen "som om den verken kom inne i fra rommet jeg stod i, eller fra utsiden. Altså, jeg hørte den klart og tydelig, kan anslå at det varte mellom 15-30 sekunder. Barndomsvennen min spurte om jeg hadde oppfatta hva denne gamle mannen sa... , men ikke et eneste ord kunne jeg få klart frem, selv om stemmen var klar og tydelig. Jeg og samboen prøvde å rekonstruere hendelsen mange år senere; på samme plass, for å se hvordan en stemme inne i fra rommet og fra utsiden hørtes ut, og jeg "sammenligna" det da med stemmen jeg hadde hørt. Da kunne jeg vel egentlig bare beskrive det som om denne stemmen "verken kom inne i fra det rommet jeg sto i, eller fra utsiden". Det er jo veldig vanskelig å beskrive noe man aldri har hørt før. Om jeg noen gang har hatt hallusinasjoner av noe slag; nei, heldigvis ikke. For det hadde kunnet være en forklaring. Men det hadde jo vært merkelig om jeg for første gang i mitt liv skulle ha en så underlig hallusinasjon, og det til og med da jeg holdt på å jobbe … Kan jeg se helt bort fra denne forklaringen? Ja, egentlig. Men uansett så ønsker jeg å analysere denne hendelsen enda en gang, så hvis du ønsker å si noe mer kappa, er jeg nysgjerrig!
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?