Spillrom
Sjiraffen18
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede19
Mobilspill
Pågående9 092

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-10 21:06
Antall innlegg: 1807

HUSBÅT

Noen her på Ordspill som har erfaring med husbåt mon tro?
Bobilen er "snart i boks"; men når det gjelder steget for å kjøpe husbåt, så føles det litt som å hoppe fra timeteren... Har lest at i England er det temmelig mange "husbåtboere", og visst også en del i Nederland; men her i Norge er det ennå temmelig nytt.
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-09-11 12:07
Antall innlegg: 6062

Har ikke erfaring med husbåt, men tenker umiddelbart at dette virker som en bra måte å bo på med mye frihet og flere andre fordeler.
 
GreteSB2018-09-11 12:47
Antall innlegg: 7777

Jeg jobbet sammen med en fyr for mange år siden. Han bodde i en seilbåt (av tre).
Det var veldig hyggelig ombord og deilig om sommeren.

En vinter med sterk vind sank båten, da var det ikke hyggelig lenger.
 
Cygnus2018-09-11 14:05
Antall innlegg: 44845

Langs Themsen kryr det med husbåter - sånne lange smale og lave - og noen ser veldig koselige ut med blomsterkrukker (og sågar tomatplanter! ) på taket!
Rett nedenfor hvor jeg bor ligger to store husbåter(‘båter’ fordi de flyter, men for meg ser de ut som en leilighet som ligger i vannet!), men de tror jeg ikke beveger seg mye ut i verden!
 
Cygnus2018-09-11 16:02
Antall innlegg: 44845

Bør kanskje legge til at de to husbåtene jeg nevnte sist i innlegget, ligger ved Puddefjorden - ikke ved Themsen!!! Det var nok litt uklart skrevet!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-11 17:36
Antall innlegg: 1807


He he - hva skal man med Themsen når man har Puddefjorden!
Har sett på en del forskjellige med katamaranskrog; de tåler ofte litt bølger. Men mange ser jo ut som en leilighet som ligger på vannet! og det føles rart... Har også sett noen som er mer maritime; en mellomting mellom leilighet og båt. Har lest at det skal være mulig å "teste ut" en husbåt, i Oslo. Var mye på sjøen i barndommen; helst innaskjærs, men også utaskjærs. Og ikke minst alle de flotte holmene man kan gå i land på. Et program som gikk på NRK, tror det var i 2016. I andre programmet følger man en som får bygd husbåt; det programmet så jeg for andre gang nå forrige dagen. Ikke så helt gal pris heller; under 3 mill.
Og han som har firmaet Flytende Boliger bor visst selv i husbåt; så spørs om ikke han er rette mann å snakke med. Uansett om vi ender opp i husbåt eller ikke, så er det spennende å "snuse på". Kan nok ikke reise veldig langt med en husbåt, men langs kysten er fullt mulig. Kanskje ikke til Danmark...
 
ei_heks2018-09-11 20:11
Antall innlegg: 204

Har ingen egen erfaring, men jeg begynte på skisser på en fiskeskøyte som skulle brukes til husbåt (de avlyste fordi de oppdaget store svakheter i skroget). Og så har jeg tegnet flere alternative løsninger til en buss som skulle bygges om til bobil. Morsom og utfordrende jobb.
Kunne godt tenkt meg å bo på husbåt noen år.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-11 20:38
Antall innlegg: 1807


Spennende! Aller helst ville jeg ha "spesialdesigna" båten etter eget ønske, men tror det fort blir veldig dyrt; så en mellomting er greit. Noe standard, og noe som man absolutt bare MÅ ha; som for eksempel skikkelig soveplass/bur til hundene! Og så mye gulvplass som mulig, så alle to og firbente slipper å få "klaus". Det som også er litt artig er at de, som så mange hunder, elsker å svømme. Hopp i havet og så en rask dusj etterpå. Ikke noe dårlig hundeliv det.
 
Cygnus2018-09-11 21:10
Antall innlegg: 44845

Vel, abelon, jeg vil jo nødig fornærme bergensere, men jeg har en stor firkjærlighet for Themsen! Har gått fra kilden til havet langs den - og nå i helgen vandret vi fra Oxford nedover og oppover og bare nøt det spesielle og vakre landskapet hvor vi har vandret så mye og aldri går lei! Men kom på nå at vi så flere litt utslitte og vraka bobåter!!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-11 21:33
Antall innlegg: 1807


Fyttirakkern! Vakre Themsen og utslitte/vraka husbåter er ingen god kombinasjon nei. Så der vandret du langs Themsen ja, mens vi andre må drømme en stund til. I hvert fall jeg. Tiden snegler seg av sted når man venter på å få mulighet til å gjøre noe man har ønska lenge; litt som i barndommen. Heldigsvanen Cygnus! Men jeg har også gjort noe bra mens jeg venter; fiksa skolemateriell og klær til 4 stykker og et barnehagebarn i Romania. De tenker ikke akkurat på husbåter nei...
 
Cygnus2018-09-11 22:14
Antall innlegg: 44845

Men du kan prøvekjøre en husbåt der til sommeren, abelon!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-11 23:17
Antall innlegg: 1807


:o)
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-09-15 22:11
Antall innlegg: 6062

Skal du virkelig flytte fra landfast bolig til husbåt abelon ?
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-15 23:09
Antall innlegg: 1807


Etter å ha holdt på med restaurering av hus, utleie av hus og egentlig hatt tanker om hus surrende rundt i hodet over halvparten av livet... lidenskap! Men, så skjer det ting i livet som gjør at man forandrer retning; men hvilken retning? Har sterk tilknytning til havet, lukten av havet; måkeskrik og egentlig bare det å oppleve havet hver dag mesteparten av livet. Og så svært lite i perioder. Hvor mye man savner noe, er kanskje ikke så lett å skjønne før det har gått lang tid; en følelse av at det er noe som mangler, men hva? Nå blir jeg kanskje litt personlig, men det skader vel ikke. Her jeg bor mesteparten av tiden nå, og er i ferd med å flytte i fra, er det flott, med masse trær, men havet er langt unna. Nå kan jeg tillate meg å kjenne på savnet etter havet. Og da spør jeg meg selv om jeg skal "dra den helt ut"! Bo på vannet.
Men det er avgjørelse som ikke tas uten grundig "tankearbeid"; hva er alternativet? Et "vanlig" hus er uaktuelt; og eldre hus som må restaureres har jeg jo bodd i nesten hele livet. Er dessuten en person som ikke liker mye plass inne; men ute. Eier også et hus i Risør hvor jeg får sjølukta helt opp i hagen; herlig. Noen av de beste minnene fra tidlig i livet har jeg fra havet; så jeg tror det blir som å komme hjem igjen.
Min bestefar var fisker; min far "seilte på de syv hav", og jeg tror (og håper) at å bo på vannet vil være riktig for meg.
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-09-19 20:09
Antall innlegg: 6062

Hva med papirpost for dem som bruker husbåt ?
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-19 20:25
Antall innlegg: 1807


Det kan man lage papirbåter av...
Må kanskje ha en postboks.
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-09-20 20:46
Antall innlegg: 6062


www.google.no/search...wV Z9tHPYM:
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-20 21:24
Antall innlegg: 1807


De fleste har jeg sett, men noen nye. Mange temmelig spesielle; særlig "romskiphusbåten"; veldig enkel å manøvrere kan man tro...
Lurer litt på å bygge min egen; i hvert fall delvis. Dette kan bli et langt studium!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-20 22:55
Antall innlegg: 1807


Nautilus.no : Nautino Fjord Maxi er det nærmeste jeg har kommet en modell som kan være aktuell. Ganske bra følelse av å være i en "ordentlig båt".
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-09-21 00:39
Antall innlegg: 6062

Ja den så bra fin ut

www.google.no/search...mp ;bih=651
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?