Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående9 089

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
berita2018-10-28 18:51
Antall innlegg: 848

Sommertid - vintertid/normaltid
Sommertida er slutt for i år, klokka er ca. 18.30 og det er helt mørkt i Trondheim. Jeg liker det ikke, håper virkelig at det blir slutt på denne klokkeendringa, og at det vi nå kaller sommertid, blir normaltid. Skjønner forresten ikke hvorfor den tida vi bare har fem måneder i året, får den ære å kalles normaltid.

EU-kommisjonen gjennomførte en undersøkelse om dette i sommer, den hadde stor oppslutning og mer enn 80 % ville fjerne ordningen. De fleste ville ha sommertid hele året. EU-kommisjonens plan er at den eksisterende ordningen skal avvikles allerede i 2019. Men det blir opp til hvert enkelt medlemsland å avgjøre om man skal innføre evig sommertid eller evig vintertid.

Det er mange som har meninger om dette, og det er mange ulike grunner for meningene. Søvnforskerne f.eks., iallfall en del av dem, mener at vintertid hele året får oss til å sove bedre. Andre minner om at det fins gode blendingsgardiner, og syns det er viktigere å ha lysere ettermiddager og kvelder.

I en gallup på NRKs nettsider, der 53,610 har stemt, er det 48,97 % for vintertid hele året og 44,37 % for sommertid hele året. Resten har stemt for å fortsette slik det er nå.

Noen her som mener noe om dette?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-10-28 19:17
Antall innlegg: 11608

Har ingen store meninger om det bør bli vinter- eller sommertid som standard, men håper iallefall det blir én av de som fast tid.
 
Nixita2018-10-28 19:25
Antall innlegg: 4720

Jeg ønsker meg sommertid året rundt, hater at det blir mørkt så tidlig. Blir like overrasket hvert år av hvor mørkt det plutselig blir, så om valget skulle falle på normaltid året rundt er det uansett bedre enn å endre slik vi gjør nå.
 
bris12018-10-28 19:26
Antall innlegg: 2588

Jeg håper virkelig vi går bort fra systemet med vinter/sommertid. Holder en knapp på å beholde sommertiden.
 
epleskall - Ikke medlem lenger2018-10-28 19:30
Antall innlegg: 235

For min del ønsker jeg meg sommer hele året.
Om det ikke lar seg gjøre så går jeg for plan B; sommertid hele året.
 
berita2018-10-28 20:09
Antall innlegg: 848

Hvis jeg må velge mellom vintertid hele året og ordninga vi har nå, vil jeg absolutt velge det siste. Jeg syns ikke det er så ille at det er mørkt om morgenen som at kveldsmørket kommer tidlig.
 
1976kjell2018-10-28 20:11
Antall innlegg: 538

Ønsker sommertid hele året, merker godt at det blir fortere mørkt her i nord når man stiller klokka tilbake om høsten
 
Cygnus2018-10-28 20:13
Antall innlegg: 44845

Jeg forstår at det er noen næringer som vil ha vintertid og andre sommertid. For egen del er jeg ikke plaget av nåværende system og vet faktisk ikke hva jeg ville velge hvis jeg måtte.
 
CaB2018-10-28 21:06
Antall innlegg: 2926

Jeg er for at vi ikke skal stille klokka 2 ganger i året. Dagene er jo korte her oppe i Norge uansett om vinteren, og lange om sommeren. Sånn sett spiller det liten rolle om man går for sommer- eller vintertid hele året. Men jeg vil foretrekke å ha vintertid hele året, for at det skal bli litt tidligere lyst om morgenen.

Greit nok at vi har vintertid bare 5 måneder i året, men det var jo det som var normalen før vi begynte å innføre sommertiden....
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?