Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen3
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede20
Mobilspill
Pågående9 004

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-03 20:48
Antall innlegg: 11608

Opptøyene i Frankrike
Alle har vel sett bildene fra Paris med brennende biler og tåregass i gatene.

Men, det har ikke vært helt enkelt å få noe godt inntrykk av hva situasjonen egentlig dreier seg om gjennom det vi har fått servert fra norske medier, synes jeg.

Det gjør The New York Times noe med her.

www.nytimes.com/2018...te sts.html


Jeg skjønner frustrasjonen over arrogansen som Macron utstråler med sine uttalelser og handlinger, og den desperasjonen som folk på landsbygda føler.
Og det gjør svært mange av franskmennene også, siden det faktisk er rundt 80% som støtter opptøyene.

Blir det noen løsning på det, eller vil det eskalere?



 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-12-03 21:23
Antall innlegg: 314

Jøssenam.
At det var så ille stilt ante jeg faktisk ikke.
God reportasje.
 
bris12018-12-03 22:38
Antall innlegg: 2592

Underkommunisert hjemme,så vi ante ikke hva som skjedde da vi kjørte gjennom Sør-Frankrike fredag. Det var flere små, rolige markeringer med mennesker i gule vester i veikryss. Da vi nærmet oss Bordeaux ble trafikken gjennom en rundkjøring omtrent stoppet opp. Det gikk i sneglefart i mange kilometer, og da vi kom til rundkjøringen møtte vi en masse demonstranter som hadde tent flere bål. Etter det som skjedde i Paris har jeg skjønt hva og hvorfor.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-03 22:52
Antall innlegg: 11608

Ja, det er nesten helt merkelig hvor underkommunisert denne bakgrunnen er her hjemme, bris1.
Både britiske og sågar amerikanske medier har jo gjort en rekke gode reportasjer de siste ukene nå uten at noen av de norske mediene har gått i dybden her i like stor grad.
Og med tanke på omfanget her, så synes jeg det er helt merkelig.

For det gjør inntrykk når man ser videoer av opprørspoliti som tar av seg hjelmene og legger ned skjoldene sine i møte med "de gule vestene".

Hvordan skal myndighetene løse dette når ikke engang politiet står på deres side?


 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-03 22:57
Antall innlegg: 11608

..og apropos inntrykk.
En venninne på Facebook har familie i Bretagne, og der er det full krise nå.
Butikkene er tømt, ingen har bensin, og mange har ikke varme i husene sine.
Nesten helt uvirkelig at dette er Frankrike i 2018.

 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-12-08 12:47
Antall innlegg: 314

Dagbladet har livesending fra Paris på forsiden nå.
Ganske rystende å se opprørspoliti drive demonstrantene tilbake ved hjelp av hunder.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?