Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående8 934

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2018-12-07 13:08
Antall innlegg: 44845

Utensil
Dette var rart! Jeg la ordet UTENSIL uten noe håp at det skulle gå - det er jo et engelsk ord og jeg har aldri sett det brukt i norsk. Men surprise surprise: bingo!! Så hva betyr ordet på norsk? Vi har jo egne norske ord for dette så skjønner ikke helt vitsen med å innføre utensil!
 
berita2018-12-07 17:14
Antall innlegg: 848

Jeg har heller aldri sett eller hørt det brukt som et norsk ord. Men Tanums har det og forklarer det som "bruksgjenstand", så da må vi vel bare gi oss.

Tanums har veldig mange "rare" ord, syns jeg. Slo opp på ei tilfeldig side nettopp og fant f.eks. "busenfreund"(hjertevenn) , "burschenschaft" (studentforening) og "bourgeois" (borgerskap) der. Ingen av dem høres særlig norske, og de har vel ikke en plass i norsk språk nå? I forordet til 9. utgave fra 2005 (det kom en 10. utgave i 2015, den har jeg ikke)) står det at "tallrike nye ord er kommet til", men ingenting om at ord er fjernet. Første utgave kom i 1940, kanskje de aldri tar bort ord, men bare fyller på med nye?
 
Cygnus2018-12-07 17:20
Antall innlegg: 44845

Bourgeois har kanskje blitt gammeldags, men brukt mye i mine revolusjonære unge år! ;)

Bruksgjenstand hmmm. Er ikke det videre enn et redskap? F eks kjøkkenredskap!
 
herr_strert2018-12-07 22:59
Antall innlegg: 232

Jeg hadde en motstander på appen som la BURSJOA, så fornorsket skrivemåte for borger.
 
herr_strert2018-12-07 23:00
Antall innlegg: 232

...kan nok utvides til BURSJOASI (?), borgerskap.
 
Cygnus2018-12-07 23:17
Antall innlegg: 44845

Interessant, herr_strert
 
berita2018-12-08 09:57
Antall innlegg: 848

Bokmålsordlista har også disse orda:

bursjoa eller bourgeois (fransk av bourg 'liten by', opphavlig germansk; samme opphav som borg)

bursjoasi eller bourgeoisi (borgerskap som har eiendom i en velstående middelklasse)

Orda har vi altså, men hva skal vi bruke dem til?

Søkte hjelp i NAOB:
bourgeois: borgerlig; spissborgerlig; besteborgerlig

SITAT
•sist han saa mig var jeg atter lite bourgeois (Knut Hamsuns brev V 475)

Tror ikke jeg greier å få brukt disse orda med det første, men det norske språket er ikke bare for meg:). Hvis jeg tror det, er jeg vel en spissborger (småskåren, trangsynt og selvtilfreds person).

Har ikke funnet ut om jeg selv eller noen jeg kjenner tilhører besteborgerne (velstående borgere med synsmåter og vaner som er typiske for sitt miljø).
 
London Rose2018-12-08 11:35
Antall innlegg: 10358

Det var så morsomt å lese utensil...
Jeg er jo engelsk, men etter mange år i Norge leste uten sil...
Men selvsagt Cygnus har rett, utensil er et redskap, helst brukt i kjøkken
sammenheng..
Har aldri lært norsk, kun etter gehør, så beklager alle feilskrivinger som dukker opp..
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?