Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede19
Mobilspill
Pågående8 923

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-10 22:36
Antall innlegg: 4429

Gjenkjennelsesøyeblikk helt i begynnelsen...

De fleste av oss husker nok svært lite fra vår første tid her på jorda. Husker at det var en "sannhet" at før 3-års alder husker man ingenting. Men jeg har noen få "klare øyeblikk" før den tid. Hva med dere? Skal komme tilbake til mine øyeblikk senere.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-10 22:38
Antall innlegg: 4429


Skulle nok ha skrevet erindrer minst en gang her istedenfor huske...
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-11 15:14
Antall innlegg: 4429


Ingen respons ennå; så da tar jeg sjansen på å fortelle om det første gjenkjennelsesøyeblikket mitt. Hadde sannsynligvis ikke huska alle disse glimta hvis ikke det hadde blitt filma. For over 20 år siden så jeg en film fra min barndom; hverdagslige hendelser, og mer høytidelige hendelser. Noe på lerret, og noe som var blitt overført til video. Fra dåpsdagen og frem til 5-6 års alder, hulter til bulter. Artig å rart å se seg selv på film når man er så liten; men også veldig fremmed. Er det meg? Og så skjedde det noe underlig; dåpsdagen min et stykke ut i august, plutselig husker jeg! Det var helt koko, og jeg fortalte ingen om det, for man skal jo ikke kunne huske noe før 3års alder. Kort fortalt: Jeg hadde dåpskjole på; sola skinte rett i fjeset; ønska å ta opp armen for å ikke få sola i øynene. Latteren til fadderen min Signe; herlig hjertelig latter. Det første som fremkalte gjenkjennelsesfølelsen var sola som kom rett i øynene der jeg lå på armen til, sannsynligvis min mor. Sola varma godt i ansiktet, men ikke så artig at jeg fikk den rett i øynene, og ikke kunne ta opp armen, for den var under et teppe. I løpet av denne filmen , så var det flere små gjenkjennelsesøyeblikk, men det fra dåpsdagen er sterkest.
 
Chiraff2018-12-11 22:54
Antall innlegg: 15848

????????
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-12-11 22:56
Antall innlegg: 6062

Veldig bra Ordputter. Jeg og folk som Liv Ullmann elsker slikt.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-12 01:29
Antall innlegg: 4429


He he- folk som Liv Ullmann ? Har hun også fortalt om gjenkjennelsesøyeblikk så tidlig i livet?
Grunnen til at jeg mener det er reelt, er at i løpet av filmen var det noen øyeblikk som jeg huska, men mesteparten ikke. Og vi vet jo alle hvordan gjenkjennelsesfølelsen er. Men jeg sa ikke høyt: OI! det husker jeg jo... Og ikke sa jeg det etterpå heller. Men så har det ligget lagra, og av en eller annen grunn kom minnene om da jeg så filmen tilbake for ikke så lenge siden. Har en videokassett liggende et sted, og skal få spilt den etter hvert på en gammel videospiller; skal bli spennende å se om det føles litt på samme måten. Men ikke sånn OI! selvfølgelig.
 
LilleLaila2018-12-12 22:36
Antall innlegg: 3144

Jeg må nok si meg enig med Chiraff: ?????
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-12-12 23:30
Antall innlegg: 6062

Ja, alle ønsker vel filmer av seg selv mens de var små. Det yngste jeg har er når jeg var 16 år. Men har sett på noen gamle bilder der min bestefar holder meg som baby, og når jeg ser bildene så er det som om man husker lettere.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-12 23:39
Antall innlegg: 4429


He he- ja, det er bra å stille spørsmål??? . Jeg fant kanskje ikke de riktige ordene, for det er første gang jeg skriver om det.
Altså : Fra hvor tidlig i livet kan man huske/minnes? Hvor mye husker vi fra før 3års alder? For det blir jo sagt at før den tid er alt "borte"; at vi ikke erindrer noe før 3års alder. Så det var en merkelig følelse da jeg faktisk huska enkelte glimt før det; og som sagt var det sterkest på dåpsdagen. Så var det også noen "glimt" i mer trivielle situasjoner. Som da jeg nettopp hadde fylt 1år, og ønska å løpe fort, men falt, og husker følelsen av å falle, og at jeg vrælte høyt. Det meste av det jeg så i filmen husker jeg ikke, men det var ganske sterkt det som jeg øyeblikkelig gjenkjente. Så ble jeg nysgjerrig da, på hva dere minnes/husker fra før 3års alder?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-12 23:45
Antall innlegg: 4429


Har mange bilder før 3års alder, men det har ikke fremkalt noen gjenkjennelse. Så jeg antar at synsinntrykket ikke er det sterkeste før den tid, men lyder og lukter, og varme/kulde. Sånn var det i hvert fall for meg da jeg umiddelbart gjenkjente øyeblikket.
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-12-12 23:47
Antall innlegg: 6062

Det jeg føler er føler er en kombinasjon av alle sansene fra tiden som baby.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-12 23:56
Antall innlegg: 4429


Nei, så sensitiv er nok ikke jeg... Tror det er lett å lure seg selv hvis man prøver å fremkalle minner. Har egentlig aldri tenkt på det.
Her i ordspills Forum er det jo mest litt "tilårskommene" folk; ikke alle hadde filmkamera på den tiden.
 
LilleLaila2018-12-14 02:10
Antall innlegg: 3144

Tilårskomne
 
auau2018-12-14 10:31
Antall innlegg: 37967

Har "alle" filmkamera i dag, Ordputter? Jeg betviler det utsagnet,
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-14 16:12
Antall innlegg: 4429


Men, med eller uten filmkamera... tilårskomne eller ikke...

Har dere et klart minne eller to fra før 3års alder?
 
Cygnus2018-12-15 18:44
Antall innlegg: 44845

Lurer på om ordputter er en slektning av salig abelon! ;)
 
Flyt - Ikke medlem lenger2018-12-15 19:09
Antall innlegg: 33

Cygnus da, ordputter er litt mer enn det. Ordputter ER abelon.
 
Cygnus2018-12-15 19:13
Antall innlegg: 44845

Åpenbart, ville bare ikke virke for påståelig!!:)
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-15 23:26
Antall innlegg: 4429


"Godt" at dere husker Abelon da! Men enda viktigere om dere husker noe fra før 3års alder?
 
Chiraff2018-12-16 00:01
Antall innlegg: 15848

Er DET virkelig interessant??
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?