Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående8 923

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-11 23:39
Antall innlegg: 11608

Juletips!
Jula står for døren igjen, og i en travel førjulstid er det sikkert mange som vil sette pris på at folk deler sine beste juletips her inne.

Det kan være alt fra smart oppsetting av juletre/valg av fot etc., eller kjerringråd for å sikre sprø svor på ribba.
Eller noe annet.

Jeg pleier å lage marsipanfigurer til jul.
Både som pynt og godteri.
Og for å slippe å bruke så himla mye konditorfarge som går med dersom man skal farge hele marsipanbiten/-stykket, så bruker jeg i stedet en liten og fin pensel til å pensle på fargen etter ferdig forming og montering.

Og skal du lage marsipanappelsiner, så bruk et skjærebrett i plast til å rulle kulene på.
Da får de det fine ruglete appelsinutseendet også.

Kjempesmart, rett og slett!

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-12 01:40
Antall innlegg: 4429


Tre Juletråder! Nå var jeg helt sikker på at Ritalin/Epleskall hadde kommet tilbake.

 
CaB2018-12-12 15:04
Antall innlegg: 2926

Hvis du skal bake havreflarn, prøv å strø litt Maldonsalt oppå før du steker dem. Det høres litt sært ut, men det er veldig godt. Og det er jeg ikke den eneste som synes!
 
kuami2018-12-12 17:36
Antall innlegg: 585

Jeg bruker ulike typer salt på brente mandler.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-13 10:51
Antall innlegg: 11608

Til alle som skal lage pinnekjøtt og som ikke allerede kjenner til dette trikset.

Man trenger ikke disse bjørkepinnene i bunnen av kjelen.
Bare legg mandelpoteter eller andre små poteter, med skallet på i bunnen av kjelen, og damp pinnekjøttet akkurat som vanlig.
Saltet og fettet fra pinnekjøttet vil forhindre at potetene sprekker, selv etter flere timers damping.

Kjekt, eller hva?
 
Emil19602018-12-13 11:55
Antall innlegg: 12844

Smart !
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-19 14:32
Antall innlegg: 11608

Matprat.no med 10 tipp-topp ribbetips : www.matprat.no/artik...or smalene/
 
HannaLo2018-12-20 09:40
Antall innlegg: 6240

Genialt med potetene! Skal prøves ut:)
 
LilleLaila2018-12-21 01:25
Antall innlegg: 3144

Funker denne metoden på ribbe også? :))
 
CaB2018-12-21 09:42
Antall innlegg: 2926

Det er visst kombinasjonen salt og fett i pinnekjøttet som gjør at potetene ikke blir mos selv om de ligger i kjelen i mange timer. Feit er jo ribba også. Men tror dessverre ikke den er salt nok til at det potettrikset fungerer.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-21 14:15
Antall innlegg: 11608

Men, det som går an er å steke ribba på en grønnsaksseng for å gi mer smak til kjøttet.

Legg et lag med biter av gulrot, gul løk, hvitløk, sellerirot, og litt ferskt krydder (f.eks. timian og rosmarin) i bunnen av langpanna.
Hell på vann til grønnsakene blir nesten helt dekket, og legg deretter ribba (med svoren opp) på toppen av dette.

Så kan man steke ribba som vanlig, evt. snu den med svoren ned i grønnsakene i en halvtimes tid underveis også for å få ekstra smak i den også.

Bånn appetitt, som dem sier!

 
bris12018-12-21 16:29
Antall innlegg: 2594

Jeg pleier å ha ribba med svoren ned i langpanne, helle på vann til over svoren, dekke med alufolie og la det stå i ovnen på 180 grader varmlufti tre kvarter. Så fjerner jeg folie og snur ribba med svor opp. Bygg opp med litt folige under slik at fettet ikke blir stående i svoren, da blir den ikke sprø. Så senker jeg temp til 70 grader og steker i 6-7 timer. Siste halvtime regulerer jeg varmen opp til 175 grader, til jeg er fornøyd med sprøheten og fargen. Nesten like viktig er det å salte og krydre et par dager i forveien. På slutten av steketiden har jeg i biter av epler. Er nok ikke helt tradisjonell når det gjelder krydder, for jeg bruker godt med Jamaicansk jerk sammen med saltet. Serveres med krispig grønn salat.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?