Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
1
Innloggede20
Mobilspill
Pågående8 920

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bris12019-01-21 16:33
Antall innlegg: 2594

Makt
For å ha gjennomslagskraft som politiker, ikke minst på toppnivå, må du ha makt til å gjennomføre. I kjølvannet av siste tiders hendelser, hvor Solberg som statsminister skal lede en firepartiregjering, har jeg sett utallige utsagn i diverse kommentarfelter hvor ordet makt blir brukt som skjellsord. For eks blir Solberg kalt for maktsyk, iom at hun ønsket en flertallsregjering. Lurer på hva disse menneskene ville ha brukt for å beskrive Støre? Han ville jo så gjerne bli statsminister han også. Er makt noe skittent, uverdig og negativt når høyresiden besitter den? Hva skjer om vi får et skifte?
 
klunk - Ikke medlem lenger2019-01-21 17:35
Antall innlegg: 343

Veldig godt spørsmål! Det er vel ingen som kommer til makta uten litt spisse albuer, både blant sine egne og opposisjon. Jeg er enig i at ordet makt omtales for mye negativt, i hvert fall når det er tuftet på demokratiske prosesser. Men i trivial språket vårt er vel makt noe negativt ladet, litt vrien den der. Men maktsyk blir jo ubetinget negativt. Det ligger liksom i ordet at man tar makta FRA NOEN, og det jo nødvendig av og til, bare ikke kjerringa tar makta :)
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-21 17:37
Antall innlegg: 314

Sånn har det blitt.
Savner tiden da man hadde Gro og Kåre som diskuterte sak og politikk så busta føyk.
Der var det ingen kjære mor og ingen fingre som ble lagt i mellom.
Men, det var heller ikke den ødeleggende og intetsigende moraliseringen fra folk som vi ser i dag.
Det er trist at den politiske debatten mer eller mindre har endt opp med de godes kamp mot de onde.

 
kuami2019-01-21 17:44
Antall innlegg: 585

Uten makt, ingen handling. Synes det vitner om statsmanns/kvinnekunst når Erna klarer å trekke så mange ulike partier sammen, det motsatte av maktsyke. Politikk er det muliges kunst.
 
auau2019-01-21 18:13
Antall innlegg: 37967

Makt må også kombineres med forstand, eller?
 
bris12019-01-21 18:31
Antall innlegg: 2594

Enig i at uten makt blir det vanskelig å få til noe. Om makt ikke kombineres med forstand, så bærer det galt avsted. Jeg tror at både Støre og Solberg har de aller beste intensjoner, og at begge vil det beste for det norske folk. De har forskjellige synspunkter på hvordan dette skal gjøres, og den som har flertallet med seg får sjansen til å gjennomføre sin politikk. Den uskikken med å kaste mistanke over den vinnende part, og beskylde vedkommende for å søke makt fordi vedkommende er «maktsyk» synes jeg er uakseptabel.
 
Cygnus2019-01-21 18:59
Antall innlegg: 44845

Og er det ikke et faktum at damers makt blir sett på som enda mer suspekt? Å være topppolitiker i dag krever veldig mye. I alle fall må en utvilsomt like å ha og forvalte ‘makt’ i enhver lederstilling.
 
kuami2019-01-21 19:09
Antall innlegg: 585

Enig med deg, bris. Bare se hvor handlingslammede de har vært i Sverige i forhold til å danne en regjering. Selvsagt trengs også forstand, auau, men det er jo et politisk spm. hva som er "forstand". Ved en samarbeidsregjering vil både makt og forstand måtte balanseres, slik at alle gir og alle får noe. Så kan man håpe at de mest ytterliggående synspunktene taper.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-21 19:17
Antall innlegg: 314

Sverige er vel det beste eksempelet på hvor ille dette kan gå om denne utviklingen får fortsette.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-21 19:27
Antall innlegg: 11608

Godt spørsmål, bris1.

Jeg tror et nytt element i debatten de siste årene er at det knapt er noen forskjell på Arbeiderpartiet og Høyre i ren politikk lenger, og at ytterkantene (SV/Rødt vs FrP) dermed blir mer toneangivende i retorikken som føres fra begge sider.

 
bris12019-01-21 19:41
Antall innlegg: 2594

Ytterkantene er kvasse i sine kommentarer, enig i det. Men jammen fyker det rundt med drittkasting litt innover også. Den store skuffelsen fra venstresiden har sikkert stor del av skylda for alle verbale sleivspark den siste tiden, men spesielt modent og voksent er det ikke. Kredit til Hareide, dog, for ikke å falle for fristelsen til å sverte forkjemperne for det endelige valget i KrF.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-21 19:47
Antall innlegg: 11608

Hareide er hel ved, enten man er enig med ham eller ikke.

Ellers enig i dette med drittkastingen, bris1.

Og det som bekymrer meg mest, er at jeg synes man må mye lengre ut på høyresiden enn ut på venstresiden for å finne dette.
Det er mulig jeg er blendet av min egen fortid i SV og SU, men jeg kan virkelig ikke huske at dette var så ille før.



 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-21 19:57
Antall innlegg: 314

sjekk medietråden
 
bris12019-01-21 19:57
Antall innlegg: 2594

Vet du, jeg tror det var like ille før. Vi får bare så mye mer tilgang til uttalelsene i vår digitale tidsalder.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-21 19:59
Antall innlegg: 11608

Godt mulig du har rett, bris1.
Jeg har vel, som folk flest, endret meg litt med årene selv :/
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-21 22:38
Antall innlegg: 4429


Jepp, nå skal jeg si noe "fornuftig": Vi skulle hatt mange flere Hareidere i politikken, ingen tvil. Hvis alle politikere hadde vært som ham, så hadde man ikke behøvd å snakke om MAKT; som jo er en mental tilstand... i motsetning til innflytelse som er en godartet tilstand.
 
auau2019-01-21 22:43
Antall innlegg: 37967

Kloke ord, Erik75. Det er helt utrolig hvor tolerant en blir, når en får slipt de skarpeste kantene som årene kommer (og går).
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?