Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 883

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-30 17:44
Antall innlegg: 11608

Forskjellen på menn og kvinner
Klassekampen hadde en artikkel denne helgen om hvordan nylige undersøkelser viser at stemmene til menn og kvinner fordeler seg svært ulike på de ulike sidene i norsk politikk.

Mens høyresiden har et stort overtall av mannlige velgere, er det et enda større overtall på venstresiden igjen.

Og dette igjen er stikk motsatt av hva det var i "gamle dager".

Hva skyldes dette, tror du?

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-30 18:32
Antall innlegg: 4429


Hm, kan jeg be deg om å si noe om "gamle dager" ? For de av oss (kanskje bare meg...) som ikke kan mye om den politiske historien.
Arbeiderpartiet Arbeiderpartiet Arbeiderpartiet! Var det eneste jeg visste noe om den gang.
Du liker jo ofte å skrive lange innlegg, så kanskje nå også... hvis ikke, så overlever jeg vel.



 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-30 19:04
Antall innlegg: 314

Jeg har ikke lest saken, men jeg kan godt se for meg at fordelingen er sånn i dag, ja.
Samfunnet generelt og hvilke utfordringer man står ovenfor har jo unektelig endret seg ganske radikalt i min levetid, iallefall.

Men, stemte kvinner i større grad på høyresiden tidligere, altså?
Det hadde jeg ikke trodd.

 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-30 19:19
Antall innlegg: 11608

Ordputter : Klassekampen startet med situasjonen i etterkrigstiden, og den store overvekten av mannlige velgere hos venstresidepartiene da.
Så har de største endringene i kjønnsfordelingen skjedd de siste 20 årene, med de største utslagene hos fløypartiene.
70% av SV-velgerne er kvinner, mens 63% av FrP-velgerne er menn.






 
Cygnus2019-01-30 19:46
Antall innlegg: 44845

Det er interessante tall. Tradisjonelt har kvinner vært konservative, kan det se ut til, mht ymse ting, f eks språklig. Men politisk konservatisme/radikalisme har vel ikke vært målt mht kjønn, tror jeg - og kvinner har hatt alminnelig stemmerett bare i vel hundre år og det er først i nyere tid at kvinner har deltatt politisk som aktører selv i stor grad. Men, kvinber ledet stirt sett kampen for stemmerett i Storbritannia og sikkert her på berget også, og de hadde i alle fall ikke konservativ politikk!
 
Cygnus2019-01-30 19:47
Antall innlegg: 44845

Men tilbake til spørsmålet til Erik - jeg har vondt for å tenke på et godt svar!
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-01-30 20:02
Antall innlegg: 314

Jeg tror nok innvandringspolitikken har mye å si her, iallefall.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-30 21:29
Antall innlegg: 4429


Du store alpakka! SV er jo da nesten et rent "kvinneparti" med 70%.
Det var heftig. Men hva med Rødt?
kremt... kanskje en bitteliten avsporing, men: Krf "mister" kvinnelige velgere på grunn av abortutspillene, eller? (har hørt det). Er menn mer imot innvandring, og det er noe av grunnen til at de stemmer Frp?
Men, akkurat som kjønnene blir mer lik hverandre på en måte, så blir partiene mer lik hverandre; og det er bra for demokratiet at ikke det er store forskjeller.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-01-30 21:50
Antall innlegg: 11608

Rødt ligger på ca.60% andel kvinner.
KrF enda litt høyere.
Det er de tre partiene med størst andel kvinner.



 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-30 22:15
Antall innlegg: 4429


Men "før i tida" var det heller ikke så mange partier, men flere klare kampsaker, vel? mer å kjempe for den gang...
Tenk om vi kunne komme dit en dag at vi kunne stemme på enkeltsaker; ikke partier. Da hadde vi kanskje følt et sterkere engasjement?
 
kuami2019-01-30 23:52
Antall innlegg: 585

Helhetssyn er viktig. Hørte at det svenske Miljøpartiet måtte nedsette en komite for å lage kulturprogram nå som de har har fått kulturministeren. Folkeavstemning for hver enkeltsak blir fryktelig upraktisk. De trenger vi jo ikke valgte representanter. Type bygdelister som har en sak på listen pleier å forsvinne etter ett valg.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-01-31 18:20
Antall innlegg: 4429


I et rikt velfungerende demokrati som Norge hadde det vært spennende å stemme over enkeltsaker. I kommunene hadde det nok, i stor grad, vært ganske ukomplisert å stemme på enkeltsaker; ikke fullt så lett når det gjelder hele landet. Når jeg tar valgomaten for å få litt hjelp, så er det ikke ett parti som utmerker seg, og det er lite motiverende å stemme når alle partier har mye man er enig i og uenig i … ikke noe klart alternativ. Kan ikke alltid huske hva jeg har stemt da og da engang noen måneder etter valget!
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?