Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående9 097

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-16 19:07
Antall innlegg: 11608

Sjødeponiet i Repparfjorden
Stortinget har gitt grønt lys til et sjødeponi i Repparfjorden for avfallet fra gruvedriften i Kvalsund.

Det er store demonstrasjoner fra Natur & Ungdom, og flere av ungdomspartiene sier seg også villig til å bruke sivil ulydighet for å stoppe gjennomføringen : www.vg.no/nyheter/in...ke i-grande

Kommunen er positive til planene, og får støtte av bl.a. Bellona-leder Fredrik Hauge, som mener alternativene er verre : www.vg.no/nyheter/in...te nt=row-1




 
kuami2019-02-16 19:57
Antall innlegg: 585

Avveininger, avveininger. For en gangs skyld høres det ut som den godeste Frederic er inne på noe.
 
Cygnus2019-02-16 20:28
Antall innlegg: 44845

Men Miljødirektoratet og Havforskningsinstituttet er i mot deponi - og det er vel det, mer enn selve gruvedriften, som opprører meg - det er helt utrolig st det går an å ødelegge miljøet på denne måten (Førdefjorden er et snnet eksempel). Som nevnt i en annen tråd er det jo litt rart at miljønasjonen (?) Norge tillater sjødeponi - men det gjør også 4 - fire - andre land!!
 
Cygnus2019-02-16 20:31
Antall innlegg: 44845

Forøvrig - i andre land hevder vi ofte at miljøhensyn må gå foran andre, lokale, hensyn, f eks økonomiske.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-16 21:09
Antall innlegg: 11608

Men, det er vel relativt bred enighet i fagmiljøene om at sjødeponi er både tryggere og mindre forurensende enn land-deponi, er det ikke?
 
Cygnus2019-02-16 23:34
Antall innlegg: 44845

Nix! Det er det ingen enighet om. Riktignok er det tilfeller hvor sjødeponi kan være å foretrekke, men det kommer også an på hvilken type land-deponi. Deponi i denne fjorden kan også medføre skade på lakseelver i systemet.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-17 00:04
Antall innlegg: 11608

Neivel.
Jeg ser iallefall det er mange som henviser til denne nå om dagen : www.geoforskning.no/...-m iljovalg

 
Cygnus2019-02-17 00:59
Antall innlegg: 44845

Poenget er at Norge er ganske spesiell i denne sammenhengen - et av svært få land som tillater gruver å spyut kjemikalier og tungmetaller i sårbart hav - og i dette tilfelle ville jo heller ikke landdeponi (går jeg ut fra) være særlig miljøvennlig mht reindrift. For en gruve som kan vare 25-30 år!
 
kuami2019-02-17 01:55
Antall innlegg: 585

Trodde lakseelvene var ferskvann mens fjorden er saltvann, Cygnus. Hvordan påvirker da fjorddeponi elvene? Kunne forstått det motsatte, siden elvene renner ut i havet.
 
Cygnus2019-02-17 10:07
Antall innlegg: 44845

Kuomi: hele fjord og elvesystemet henger sammen - du får se på kartet! Laks og maten deres ‘vandrer’, de sitter ikke pal i elven! Det verste er at metaller i overflatevannet føres rundt i systemet. De aom vil ha gruvedrift og deponi sier at det går sikkert bra! Noen forskere sier at det ikke er utredet nok. De som er redde for miljøet har nok veldig god grunn til å være redde. Dog - jeg ikke lyst til å bli sånn monoman smartmålerperson så hvis ingen andre bekymrerseg for vårt sårbare hav, så skal jeg holde kjeft!
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-02-17 10:17
Antall innlegg: 314

Mener du det eneste reelle alternativet her er å ikke ha gruvedrift i det hele tatt, Cygnus?
 
Cygnus2019-02-17 11:29
Antall innlegg: 44845

Det er vanskelig å si, tom-tom - men jeg begynner å helle i den retning etterhvert! Men mitt hovedpoeng er at vi må ta vare på havene våre - Førdefjorden og Repparfjorden er viktige eksempler, men havet er truet mange steder. Hvis du erinteressert, her er en liten artikkel om denne gruvedriften.
www.nordlys.no/debat...79 -7259753
 
Torill2019-02-17 13:57
Antall innlegg: 3658

Har fått med meg at Norge er ett av de få land i verden som tillater dumping i sjøen. Det høres ikke bra ut. MEN - blir vi like opprørt over tilstandene i andre land? Hva med avfallshåndtering på andre kontinenter? Hva med arbeidsforholdene for gruveansatte, når det gjelder lønnsforhold og sikkerhet? Er det sånn at vi vil at alt det som er problematisk og vanskelig skal skje så langt unna at vi slipper å forholde oss til det? Så kan vi kjøre rundt i vår nyeste Tesla og føle oss miljøvennlige...
 
kuami2019-02-17 15:30
Antall innlegg: 585

Dilemma: Elektriske biler og annet el. krever kobberledninger, kobber som må utvinnes fra gruver. Har ikke hørt om alternativ fremstilling av kobber. Altså må vi inntil videre ha gruvedrift, som igjen medfører behov for deponier. Har ikke sett noen som foreslår færre el-biler mm, for på den måten å senke kobberbehovet. Verdens største kobbergruver er forresten i Utah (Kennecott Copper Mine), i Arizona og i New Mexico, USA. Førstnevnte er en såkalt åpen gruve (dagbrudd), noe som har medført jordras og diverse kjemiske utslipp.
 
Torill2019-02-17 15:53
Antall innlegg: 3658

Det beste for miljøet er vel å redusere all bilbruk. Og flyreiser. Og matsvinn. Og alt unødvendig forbruk.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-17 16:03
Antall innlegg: 11608

All industri av denne typen (gruvedrift etc.) påvirker jo miljøet.
Og oppi alt viraket her, så synes jeg vel det blir ganske underkommunisert at vedtaket om sjødeponi har kommet på bakgrunn av lange og grundige vurderinger av hva som gjør minst skade på naturen.
Det er vel ingen som ikke blir bekymret over skaden vi påfører naturen og havene våre, men som andre her også skriver, så blir jo resultatet av en evt. stopp i planene her at utvinningen av kobber i stedet blir utført i andre land hvor det kanskje ikke er miljøkrav til driften i det hele tatt.


 
BrittP - Ikke medlem lenger2019-02-18 02:40
Antall innlegg: 32

Hauge og Bellona har lært av Jøssingfjorden, iallefall. Det var nok ikke så lurt å demonstrere mot, og få gjennomslag for å bytte ut sjødeponiet der med et landdeponi, når landdeponiet viste seg å bli mye mer forurensende enn sjødeponiet...
 
bris12019-02-18 09:31
Antall innlegg: 2588

Anbefaler å lese artikkelen på geoforsk.no - et tryggere miljøvalg.
 
Langbrok2019-02-18 11:18
Antall innlegg: 3

BrittP: Krabben i Jøssingfjorden var svartprikkete i skåla i årevis etter at dei endeleg flytta deponiet på land.. Omsynet til havmiljøet og beiteområda bør gå føre i Repparfjorden. Me må slutta å skita i matfatet!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-02-18 18:16
Antall innlegg: 11608

Her er forøvrig skrivet i.f.m. tillatelsen fra Miljødirektoratet, som henviser til det som fremstår som en ganske grundig prosess : www.miljodirektorate...-K valsund/
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?