Spillrom
Sjiraffen22
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede23
Mobilspill
Pågående9 016

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-02-26 15:56
Antall innlegg: 4429

Engelsk Springer Spaniel

Å "bytte" rase er ikke bare enkelt, når man har hatt samme rase i 37 år. Flat coated Retrievere er fantastiske, og jeg har aldri angra på valget som jeg tok første gang som 16-åring. Men årene går, og nå snuser jeg på Spanielen... Lurer på å besøke en oppdretter utpå våren. Kanskje noen av dere her inne har erfaring med Springeren ?
 
Aran - Ikke medlem lenger2019-02-26 20:43
Antall innlegg: 6062

Hvorfor ikke prøve verdens mest intelligente hunderase. Boarder Collie ?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-02-26 21:31
Antall innlegg: 4429


Ja, de er flotte; men de er jo gjeterhunder, så best for dem når de bor på landet. Tenkte litt på Golden Retriever; men de er jo like store/større enn Flatten; så den som er en størrelse mindre og har et gir mindre, det er Springeren.

Du har Border Collie?
 
Aran - Ikke medlem lenger2019-02-26 21:47
Antall innlegg: 6062

Ja jeg har Boarder Collie, det vet du vel godt ordputter , du har vel studert de fleste bildene på FB-profilen min. (Til andre som lurer, jeg og ordputter har kommunisert på FB)


Ja du har rett , boarder collie bør ha store frie områder å boltre seg i, det er vel som få har BC som ikke bor på landet, BC krever mosjon.


 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-02-26 22:09
Antall innlegg: 4429


Forrige dagen, når jeg skulle Google "hun derre" Hanne Kristin Rohde, så kom jeg inn på FB-profilen hennes; og der "oppe i høyre hjørne", så så jeg et varsel, og trykka på det; og der var du, og sa vel bare Hei.
Altså, tro det eller ei, jeg er ikke på FB; men alle er visst det?
Så kikka jeg på H.G.R sine videoer, og sende henne en E-post med en kort beskrivelse av "hendelsen"; og fikk svar. Men akk, hun hadde fått altfor mange henvendelser etter VG-forside; så "Martin-historien" min kommer ikke "ut i verden" ennå. Kanskje aldri...
 
Nixita2019-02-26 22:09
Antall innlegg: 4720

Så bra at du tar deg tid og undersøker hva som kan passe best for deg.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-02-26 22:16
Antall innlegg: 4429


Ja, og noe av det som er viktigst, er at man (hund og eier) har omtrent like høyt bevissthetsnivå! He he, nei, jeg tenker heller på "energinivå".
Jeg var en Flatt; (turbo propell). Men den tiden er forbi, så da må voffen også ha litt mindre turbo.
 
Nixita2019-02-26 22:33
Antall innlegg: 4720

Hehe ja helt klart! Jeg hadde en blanding for mange år siden som hadde mye Gordon Setter i seg, og den gangen var jeg mye på fjellet etc., så han fikk ut all energien sin, men skulle jeg hatt hund igjen en dag måtte jeg funnet en rase som var noe roligere, som meg :)
 
bris12019-02-26 22:58
Antall innlegg: 2593

Jeg hadde en springer spaniel, Asha, for mange år siden. En fantastisk sosial, leken og morsom hund som jeg fortsatt savner. Det er også en hund som liker å «jobbe», og har en fabelaktig luktesans. Brukes mye til å søke f.eks narkotika, mugg i hus osv.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-02-26 23:15
Antall innlegg: 4429


Jeg har hørt at det er en del allergi/eksemproblemer hos rasen; men ikke funnet noe om hvordan det arter seg. Det skal visst være en ganske sunn rase som har hatt en ganske jevn "avlsgrad" lenge; og det er bra.

Ja, det virker som den er leken og sosial, og sikkert også morsom! og skjønn. Skulle gjerne hatt en helsvart en (som Flatten), men de finnes visst ikke; så da må det bli en sort og hvit.
 
bris12019-02-26 23:22
Antall innlegg: 2593

Du som har peiling på hund finner nok ut hvem som fremstår som seriøse oppdrettere.
 
Mira7 - Ikke medlem lenger2019-02-27 06:44
Antall innlegg: 2459

Ordputter, Flatcoated Retriever her også, hatt i maaange år, fantastisk rase!:-)
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-02-27 18:03
Antall innlegg: 4429


Ja Mira; de er fantastiske. Men jeg har opplevd for mye kreft hos mine; de er høyt opp på lista over raser som mer utsatt for kreft enn gjennomsnittet. Jeg har ikke mista noen veldig tidlig; men hatt altfor mange tilfeller av kreft. I løpet av disse 37 årene så har jeg hatt mange Flat (11 stykk); på det meste 4 på samme tid; over halvparten har dødd av kreft, og den yngste var knapt 7 år. Det er hovedgrunnen til bytte av rase. Vel, jeg har trøsta meg med at Flatten var et absolutt riktig valg i alle disse årene; og selv om det føles som en STOR omveltning å bytte rase; så vil man vel vende seg til det etter hvert. Ser ut som Springeren har mange av de samme egenskapene; så det er det nærmeste jag har kommet så langt... Har heldigvis Juni-Flat-Propell ennå, men hun er snart 9 år, så derfor er det greit å ha starta "forberedelsene" til en annen rase.

 
Mira7 - Ikke medlem lenger2019-02-27 20:49
Antall innlegg: 2459

Ja, vet at det er høyt oppe på lista over raser som er utsatt for kreft, vår forrige døde av kreft! Det er helt forferdelig, så skjønner godt at du tenker på å bytte rase! 11 stykker ja, imponerende, bare 4 her...:-)
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?