Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 933

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-12 13:57
Antall innlegg: 11608

Vy!
Er du fornøyd med det nye navnet til NSB?
Vel anvendte penger?
Og har tidligere navnebytter i andre selskaper og etater vist seg å ha effekt?
 
auau2019-03-12 14:18
Antall innlegg: 37956

Svar på samtlige spørsmål:NEI.

Mitt arbeidssted en gang i tiden mente en ny logo måtte til, enda den som var i bruk var absolutt fortellende, i skogbransjen passet det med stiliserte trær. Enorm sum ble betalt til et byrå, nytt forslag ble presentert med brask og bram, intetsigende kruseduller, mente mange. I tillegg spanderte byrået sukkertøy på oss ansatte. Det nye forslaget ble forkastet. Det var da jeg tillot meg å bruke følgende overskrift i referatet fra dette møtet i vårt interne infoblad: Verdens dyreste sukkertøy.
 
Nixita2019-03-12 16:27
Antall innlegg: 4720

Vel talt auau og helt enig.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-03-12 17:11
Antall innlegg: 314

Det gjelder vel å fjerne alle spor som viser til at det engang var vår felles eiendom før det skal selges til utlandet, som med mye annet.
Sikkert lettere og mindre bråk rundt det å selge "VY" til kineserne om 20 år enn "Norges Statsbaner".

 
Cygnus2019-03-12 17:22
Antall innlegg: 44845

Men det interessante er at de alle 1) nekter å høre på språkfaglige råd og 2) bedyrer at navneskifte er nødvendig for å vise hvem de er eller lignende!
Og prisen er høy, selvsagt - men hvem teller vel millionene når formålet er høyverdig!
:( : ( : (
 
contender2019-03-12 17:31
Antall innlegg: 464

For oss som er litt tunghørte er VY et ord som er usedvanlig vanskelig å oppfatte, et ord som blir slukt, og som blir oppfattet som VI. Dårlig gjort!

For øvrig NEI til alle spørsmålene som Erik stiller.

Hvis de først skal skifte navn, har jeg et forslag: Hvorfor ikke gå til den norrøne mytologi - og kalle opp etter en av bukkene som dro vogna til TOR: Tanngnjost eller Tanngrisne? Eller mor til Tor, åsynjen Fjordgryn? Aller best passe kanskje navne på jotnekvinna Tor fikk sønnen Magne med: Jarnsaksa! (Forslagene er gratis!)
 
Nixita2019-03-12 18:04
Antall innlegg: 4720

Kjetil Staalesen:

Forsvaret skifter navn:
Navnet "Forsvaret" er ikke lenger beskrivende for vår virksomhet, sier Forsvarssjefen under pressekonferansen der det nye navnet ble presentert. Forsvaret skal heretter gå under navnet "Ly". Navnet skal gi assosiasjoner til vern og sikkerhet.
Det er vi som gir befolkningen ly, sier kommunikasjonssjef i Ly, Kontra-admiral Kalle Stridh. Navnet er dessuten enklere å bruke i møte med utlendinger. Det har jo blitt slik at de fleste Lys soldater har med å gjøre, ikke kan norsk allikevel. Lyftforsvaret blir heretter "AeriLy", Sjøforsvaret heter nå SeaLy, Hæren blir HomeLy, mens Heimevernet fra i dag heter "CosyLy". Navneendringen er beregnet å koste ca 3.5 milliarder kroner. Det gamle mottoet "For alt vi har. Og alt vi er" skrotes også. Det nye, som vil bli promotert på alt forsvarsmateriell er: En LYsende framtid".
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-12 18:06
Antall innlegg: 11608

Har blitt mye god poesi ut av det i dag :)
Som denne Twitter-perlen her :



Vy, Vy!
Høyt oppå fjellet
Kjørte jeg en buss for et tog

Vy, Vy!
Jeg vil fortelle
At den venter på meg
(...på motsatt side av stasjonsområdet og den venter bare 20 sekunder til.)

 
auau2019-03-12 18:24
Antall innlegg: 37956

Takk, Erik, jeg fikk meg en skikkelig god latter! Spesielt for den "på motsatt side"!
 
Cygnus2019-03-12 18:26
Antall innlegg: 44845

Fantastisk, Nixita! Lærte forresten i går at NORCE (!) som er en forskningsinstitusjon, er ment å bringe tanken hen til FORCE!! Det minner meg om da Veivesenet ble til Mesta og navnet ble presentert - det skulle skape assosiasjonertil å mestre! Ansiktet på den staute arbeidsmannen som var med i serrmonien da navnet ble åpenbart og forklart ...!!!!!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-12 18:33
Antall innlegg: 11608

Har forøvrig noen fått med seg en eneste positiv reaksjon på navnet i dag?
Jeg har enn så lenge ikke sett noen.
Det nærmeste er et par av typen "ingen kommentar".

Tror ikke jeg har sett maken til slakt siden Fengselsvesenet brukte et tosifret antall millioner på å skifte logo for noen år siden.
Som om DE trenger å henge med i tiden ovenfor det private næringslivet :/
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-12 18:56
Antall innlegg: 4429


Og så står vi på hodet! Kjære NSB skal begraves, hulk. Hva er det som skjer? NSB er jo en del av vår nasjonalskatt på en måte.
Og så kan vi om kanskje 50 år begynne å selge "en liten bit Norge" til kineserne.
 
kuami2019-03-12 21:02
Antall innlegg: 585

Engelskspråklige venner synes allerede at Fly-to-get er rart, hva da med Vy?Navn som må forklares er i seg selv dårlige, og når man da ser på kostnaden... Tog som stadig står gir meg ingen vyer.
 
BrittP - Ikke medlem lenger2019-03-12 22:19
Antall innlegg: 32

Telenor neste?
 
kuami2019-03-12 23:55
Antall innlegg: 585

Tullenor?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-13 08:50
Antall innlegg: 4429


Telenor : Hør og se!
 
klunk - Ikke medlem lenger2019-03-13 09:12
Antall innlegg: 343

Det ser ut som fellesskapets penger brukes over en lavere sko enn de pengene som er i private hender. Jeg mener at hvis lederen i NSB hadde hatt aksjemajoriteten i sitt eget selskap, hadde han neppe brukt milliarder til en navneendring i et selskap der det ser ut som de mangler penger til alt. Oppgavene står jo i kø for NSB, det kjøres buss for tog alle veier til stadighet pga problemer. Merkelig prioritering av skattepengene våre.
 
Cygnus2019-03-13 09:25
Antall innlegg: 44845

Ikke milliarder, heldigvis, klunk - millioner! Men ille nok!!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-13 09:35
Antall innlegg: 11608

Det var en merkelig seanse på Debatten i går, iallefall.
NSB-sjefen har jo helt rett i at de (NSB) ikke lenger har noe å gjøre med hverken skinneganger, signalanlegg eller andre ting som forårsaker 9 av 10 forsinkelser. Så kritikken som kommer med det som basis treffer jo virkelig ikke blink.
Men, valget av navn, og navneendringen i seg selv fremstår jo som helt uforståelig for alle andre enn NSB selv :/
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-13 10:19
Antall innlegg: 4429


Alle de millionene som kunne blitt brukt fornuftig. De har fått "en fiks ide" som det heter. Og en navnendring forandrer jo absolutt ingenting.
Er det ingen som kan sette ned foten? dette er jo ren psykologi...
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?