Spillrom
Sjiraffen6
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående9 011

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-13 19:00
Antall innlegg: 11608

Faktisk.no og Facebook
I høst ble det annonsert at faktisk.no og Facebook skulle samarbeide om å få muligheten til å flagge falske nyheter på Facebook. D.v.s. at sakene får redusert synlighet på Facebook, og forsøk på å dele disse kommer med "advarsel" fra faktisk.no.

Tidsskriftet Minerva har gått faktasjekkingen til faktisk.no i sømmene, og konkluderer med at det er en stor skjevhet i hva og hvem som sjekkes, og hvordan disse artiklene sjekkes.

Aviser som Dagens Næringsliv og Nettavisen er begge blandt de som p.g.a denne ordningen opplever vesentlig redusert synlighet på sine artikler på Facebook.

Samtidig er ingen av de mediene som er med i redaksjonen til faktisk.no hverken faktasjekket eller flagget i noe i nærheten av samme omfang som andre medier.

Er dette den presseetiske versjonen av bukken og havresekken, eller er det en nødvendighet for å fjerne "fake news"?

 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2019-03-13 20:20
Antall innlegg: 314

Dette minner meg om forhold i andre land vi slett ikke liker å sammenligne oss med.
 
pelagonia2019-03-13 20:23
Antall innlegg: 105

Hva er galt med at man straffes for å spre "fake news"?
 
Nixita2019-03-13 22:07
Antall innlegg: 4720

Ikke noe galt i det, men når nyheter ikke når frem til alle på feil grunnlag så er det jo helt klart ikke bra.

www.nettavisen.no/øk...12 223.html
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-14 15:22
Antall innlegg: 11608

Ja, det er jo én del av aspektet her.

Personlig synes jeg det er langt verre at på områder hvor det er delte meninger blandt eksperter og fagfolk, så er det Faktisk.no som kan bestemme hvem av de som har "rett".

Noe Dagens Næringsliv, som ikke er med i eiergruppen rundt Faktisk.no, har fått erfare på bitreste vis gjennom deres artikkelserie om elbilpolitikken til Norge.

Siden Faktisk.nos eksperter er uenige med de som Dagens Næringsliv har brukt, så har alle sakene deres om temaet blitt flagget som "usanne", med det resultatet at Dagens Næringsliv dermed opplever redusert synlighet for ALLE sine artikler på Facebook.



Når Minerva spør Faktisk.nos redaktør Kristoffer Egeberg om han ser noe prinsipielt problematisk med at en aktør som Faktisk.no med sin eiergruppe fra NRK, Dagbladet og VG på denne måten kan hindre en annen aktør som de ligger i direkte kommersiell konkurranse med, svarer han at "Det blir en helt feil og konspiratorisk kobling".


Jeg vet nå ikke helt det, Egeberg.


www.minervanett.no/f...Ho qtwLVQ_4
 
Nixita2019-03-14 21:10
Antall innlegg: 4720

Det finnes jo flere saker der det er uenighet i forskermiljøer og i f.eks elbil regnskapet vedrørende utslipp er det mange måter å regne på. I statistikk kan man velge å vise det man syns passer egne interesser best, og pengene rår. At det kan være nyttig å avsløre fake news er vel alle enige om, men at faktisk.no skal få siste ordet blir helt i saker der de lærde strides.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-15 08:47
Antall innlegg: 11608

Og der kom Klassekampens redaktør Mari Skurdal på banen også, med full støtte til Minervas artikler.

www.klassekampen.no/.../1 90319980

"Faktisk.nos praksis er dypt problematisk for norsk offentlighet av flere grunner.
For det første undergraver den Redaktørplakaten, som de fleste norske medier styres etter. Den sier at «ansvars­havende redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold».
I stedet opererer Faktisk.no nå i realiteten som en overredaktør, som både kan underkjenne tekster som trykkes i redaktørstyrte medier og hindre dem distribusjon.
For det andre viser Minervas eksempler hvor komplisert såkalt faktasjekk er. Ofte står det strid om hva som er sant.
Vi mener det beste stedet å håndtere slike spørsmål er i åpen, saklig og fri informasjons- og opinionsformidling."

 
Cygnus2019-03-15 10:00
Antall innlegg: 44845

Ja Klassekampen har hele tiden vært negativ til faktisk.no.
 
Cygnus2019-03-15 18:41
Antall innlegg: 44845

Hmmmm! ;)
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-03-15 20:36
Antall innlegg: 1984

Ytringsfriheten er viktig på så mange plan. Ille når det sitter umodne folk i faktisk.no og redigerer bort folk og bevegelser sine ønskede ytringer og ønskede ytringsmåter.

Jeg har selv telefonert og mailet folk som jobber i faktisk.no og sagt i fra om ting og fikk der faktisk forståelse for mine synspunkter.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-15 22:47
Antall innlegg: 11608

Ingen tvil om at det er flinke folk som jobber i redaksjonen der.
Jeg går personlig god for en av de som jeg også kjenner privat.

Men, i tillegg til det dagens kritikere skriver om problemet med delte meninger på fagfelt, så opplever mange det som et problem at både redaktør Egeberg og de 5 faktasjekkerne har de samme politiske og verdimessige sympatier.
Noe som igjen, som det har blitt påpekt en rekke ganger, påvirker hva de sjekker, hvordan det sjekkes etc.
Ikke at jobben de gjør med faktasjekk er dårlig per se.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-03-16 01:12
Antall innlegg: 1984

La oss håpe Faktisk.no i fremtiden vokser i modenhet og forståelse. Disse eksemplene som har kommet frem er ille.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?