Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
1
Innloggede16
Mobilspill
Pågående8 935

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-18 17:59
Antall innlegg: 4429

KLIMA (ks) !

Denne var vel artig ? www.nrk.no/telemark/...1. 14478684
 
GreteSB2019-03-18 18:39
Antall innlegg: 7777

Syns du?

Jeg syns det er flott at ungdom engasjerer seg og de fortjener ikke å bli latterliggjort av voksne.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-18 18:59
Antall innlegg: 4429


Men det er jo også sånn at disse unge menneskene har et like stort ansvar for miljøet som vi voksne har; så de tar sikkert ikke skade av å lese ett sånt innlegg. Sannsynligheten for at det eskalerer er vel ikke stor.
Dette innlegget er jo ikke særlig "fintfølende", men det er tross alt bare et FB-innlegg. I hvert fall noe å godte seg over for politiske motstandere!
 
AaseB2019-03-18 19:18
Antall innlegg: 8147

Hurra for ungdommene som engasjerer seg for framtida, der vi voksne ikke tar ansvaret vårt alvorlig. Gamle Frp'ere kan forsøke å latterliggjøre så mye de vil, de er på vei ned og ut snart uansett. Og takk og pris for det.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-18 21:13
Antall innlegg: 4429


Engasjement er flott, men så skal det omsettes til praksis, og da begynner jobben for disse unge menneskene. Liv og lære skal henge i hop. Om ikke mange år er de selv med i den voksne verden, og må være bevisst på valgene de tar. Innlegget fra denne FRP-politikeren var bare en liten "påminnelse" til ungdommen: Dere har like mye ansvar som oss voksne. Like greit å forstå det FØR man blir en voksen slave av forbrukersamfunnet.
 
AaseB2019-03-18 22:07
Antall innlegg: 8147

Det er de voksne som har ansvaret, særlig ved å være gode rollemodeller for barn og ungdom. Barn har ikke noe ansvar for at det har blitt som det har blitt. Men det er tydeligvis de som må ordne opp. Selvfølgelig blir de irettesatt av en politiker fra den kanten for at de ønsker forandring. Og som følger opp med at det var humoristisk ment når hun får motbør.
Hva er det som får henne (og muligens deg) til å tro at ikke ungdommer innser realitetene i hva de ber om, og derfor trenger å opplyses av noen "kloke" voksne?

 
BrittP - Ikke medlem lenger2019-03-19 00:32
Antall innlegg: 32

Skjønner virkelig ikke hva i det innlegget som som skal være latterliggjøring.

Og jeg husker da en barndom med et lokk av blyholdig eksos over byen, skitne elver fulle av dritt fra åpne avløpsrør, mens resirkulering og bærekraft var ukjente fremmedord.

Å fremstille det som om det er dagens voksne her i Norge som har ødelagt kloden, det er så historieløst at jeg veldig godt skjønner at folk går lei av disse svartmalende aktivistene.
 
AaseB2019-03-19 08:06
Antall innlegg: 8147

Heldigvis er det nok av andre som forstår, slik at fikk dama motbør i bøtter og spann, “brittp“.
Jeg gjentar:
Hva er det som får dama fra Frp til å tro at ikke ungdommer innser realitetene i hva de ber om, og derfor trenger å opplyses av noen "kloke" voksne?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-19 08:30
Antall innlegg: 4429


Skillet mellom voksne og barn er ikke sånn som det var for bare noen tiår siden, 30-40 år. Når jeg hadde min barndom på 70-tallet, så hadde det vært ganske utenkelig for barn og unge å "ta de voksne". Så det er fint at pendelen har snudd, men da skader det ikke disse unge menneskene å få et klart budskap (eller to), om at nå er de også ansvarlige; vi er alle ansvarlige. Det er et OSS; og ikke VI og DEM.
Jeg har knapt fulgt med på dette som de kaller: klimaopprøret fra de unge; og jeg blir ikke provosert av at de "legger skylda på" oss voksne. Veldig fint at de føler engasjement; og tar det et skritt videre til ansvar.
Og så skader det ikke dem om de skjønner at det ikke er skyld som skal deles ut her; og at ikke "vi" voksne alltid kan forutse hva som skal/skulle skje. Med engasjement så følger ansvar og deretter handling; fea dem som også snart er voksne.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-19 08:51
Antall innlegg: 4429


Hvis de virkelig mener noe med dette klimaopprøret, så må de begynne med seg selv NÅ; så de ikke blir "de skyldige voksne" selv en dag. Curling-kostene kan legges bort med en gang; hvis de får kjent på realitetene på kroppen, så er de bedre rusta til å ta denne kampen som de føler det er; ikke MOT de voksne; men FOR dem selv.
 
Cygnus2019-03-19 14:06
Antall innlegg: 44845

Nå synes jeg du er vel moralistisk, ordsputter - kan vi ikke bare glede oss over reflekterende og flinke ungdommer og applaudere dem i stedet for å harselere(som den personen gjorde- bra hun fikk motbør!
Og BrittP - du ser altså ikke at Hansen harselerer? Vel, det sier kanskje noe om deg, men jeg synes det er merkelig at en voksen finnerdet betimelig å ‘spøke’ (???) med dette.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-19 15:18
Antall innlegg: 4429


Nei, sånt skal man jo ikke "spøke" med. Jo, man kan spøke med det meste, bare det ikke "går helt av skaftet"; er i hvert fall min enkle mening... Moraliserende? Nei, jeg tenker at det de har satt i gang er såpass heftig, at de må regne med å ikke bare få positiv respons.
Men at denne personen som "harselerer" er såpass voksen, er ikke akkurat positivt. Tenker at hvis det hadde vært en ung voksen person, så ville avstanden til de unge miljøopprørerne vært mer "riktig".
Jeg ville selv ikke ha skrevet et sånt innlegg; men kunne sikkert ha uttrykt det overfor en ung aktivist hvis det hadde vært riktig setting; altså at det kan gjøres litt ufarlig og artig. Tror ikke de unge er så "redde" for oss godt voksne mer; sånn som vi var det "før i tida".
 
BrittP - Ikke medlem lenger2019-03-19 21:50
Antall innlegg: 32

Det var da utrolig hvor hårsåre og aggressive folk var på ungdommenes vegne, da?
Dette innlegget har jo gått som en farsott på Facebook i ulike versjoner de siste ukene, delt av alle slags folk som ikke har sansen for å vri engasjement over i skolestreik.
Og hva skal man få ut av streiken?
Så langt jeg har fått med meg streiker man med generelle miljøparoler, rettet mot norske myndigheter, for å løse et problem som er globalt. Og hvor land som Kina og India utgjør hovedandelen av det som må rettes opp i.
Og hvor Norge har en ytterst minimal påvirkning.

Og skal vi, som ungdommene krever, legge ned oljabransjen her i Norge, så er det adjø til dagens velferdsstat, mens vår andel av oljeproduksjonen overtas av miljøverstinget i Midt-Østen.
Å innbille seg noe annet er totalt urealistisk.

Og da gjenstår det langt på bare det som står i denne her så utskjelte FB-posten.
 
Cygnus2019-03-19 21:53
Antall innlegg: 44845

Jeg ser i grunnen få aggressive utfall her - men jeg synes jo kanskje det er litt aggressivt å kalle engasjerte unger f eks svartmalende aktivister!
 
AaseB2019-03-19 22:29
Antall innlegg: 8147

Særs enig i den betraktningen, Cygnus!


 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-20 18:01
Antall innlegg: 4429


Svartmalende aktivister; ja det var heftig! Det er mer aggressivt; og ikke bra. Hvem av oss delvis voksne ville sagt sånt til en ung skapning da? Nei, forhåpentligvis ikke så mange.
 
BrittP - Ikke medlem lenger2019-03-20 21:13
Antall innlegg: 32

Javel, så kall det heftig.
Jeg synes jo engasjementet til ungene er kjempeflott!
Men, historiefortellingen til de som organiserer dette her er jo helt ute av alle proporsjoner.
Når jeg ser på nyhetene at de intervjuer en 10-åring som er redd kloden skal gå under i løpet av 11 år dersom vi ikke snur (snur hva?) nå, så lurer jeg oppriktig på hvem som har fortalt disse ungene hva.

Og så tenker jeg på at FNs miljøutvalg også ga oss 11 år til å redde kloden allerede for 30 år siden.

www.apnews.com/bd45c...-c KwupJUjw
 
AaseB2019-03-20 21:40
Antall innlegg: 8147

Ja, la oss ta sjansen på at 97% av klimaforskerne tar feil, "BrittP".
Og la oss for all del ikke la de som bruker livet sitt på å sette seg inn i et tema ødelegge den forfriskende hurrastemningen fornekterne prøver å skape! De er jo så livate og festlige mennesker, synd om de skulle gå sure. ;)



 
BrittP - Ikke medlem lenger2019-03-20 22:02
Antall innlegg: 32

Det er vel ingen som fornekter klimautfordringene våre her bare fordi man peker på disse voldsomme overdrivelsene som stadig går igjen hos disse aktivistene?
 
Cygnus2019-03-21 00:43
Antall innlegg: 44845

Et siste lite sukk (fra fb)
www.facebook.com/571...32 7250541/
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?