Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede16
Mobilspill
Pågående9 089

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
rognkjeksen - Ikke medlem lenger2019-03-20 11:05
Antall innlegg: 548

Nrk s Satiriks og Breiviks manifest

Er det Greit at Nrks satiriks , lager falske profiler og legger ut deler av Breiviks manifest på siden Resett.?
Jeg synes ikke det i forhold til de siste dagens hendelser og i tillegg er 12 års aldersgrense på Nrks satiriks
 
AaseB2019-03-20 16:04
Antall innlegg: 8147

Jeg oppfattet dette som et forsøk på å se hvor grensa gikk for hva som ble godtatt på bloggen til Lurås. (Siden han ikke følger normale presseetiske regler ang f eks kildekritikk, blir hans nettside ikke met enn en totalt uinteressant privat blogg i mine øyne.) Og ABBs sine syke tanker ble ikke sensurert der. Det viser at de tankene som så godt som alle tok sterk avstand fra i 2011, nå er helt akseptert i visse kretser. Jeg er ikke i tvil om at de ekstreme miljøene som godtar dette har fått økt selvtillit av den høgrepopulismen som har sluppet til i mange land de siste åra.
Det er en farlig utvikling og mye av det som er fakta for Lurås og tilhengerne hans lekker ut og påvirker mange folks oppfatning av samfunnet, særlig de mest engstelige av oss. Motivet er å skape fiendebilder, splitte og skremme. Akkurat det motsatte av hva verden trenger nå.
Fint at dette blir satt søkelys på, synes jeg. Kanskje flere våkner.
 
Vannmann2019-03-20 16:43
Antall innlegg: 357

Nå har jeg bare lest om dette, og ikke innleggene i seg selv.
Men, jeg oppfattet dette som et dårlig forsøk på humor som gjør lite annet enn fortsette å egge opp begge ytterkantene her.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-22 11:11
Antall innlegg: 11608

Jeg for min del føler meg ganske sikker på at dette enorme fokuset på Resett og kommentarfeltet deres bare slår tilbake på kritikerne.
Det er jo ingen sak å legge inn en haug med "drittkommentarer" og så se om noen av de slipper igjennom modereringen, for så å lage en sak på "SE HER!!!!!!!"
Og jeg er helt sikker på at veldig mange folk er møkk lei disse oppkonstruerte sakene fra begge sider.

Og som Aftenposten rapporterte om dagen etter, så kom disse utdragene inn i både Fædrelandsvennen og Dagen også, og da i tillegg som leserinnlegg i avisene, og ikke i kommentarfeltene.
Uten at noen har anklaget disse for å "spre ABBs syke tanker".

www.aftenposten.no/k...s- manifest

Og jeg måtte faktisk humre litt, da Resett viste hvor enkelt det ville vært å lagt inn en haug med utdrag fra Mein Kampf i kommentarfeltene hos NRK eller andre, uten at noen nok ville reagert på de.

resett.no/2019/03/20...lf -hitler/
 
AaseB2019-03-22 14:16
Antall innlegg: 8147

"Egge opp begge ytterkantene", Vannmann.
Her er det ikke to ytterkanter, det er de som godtar ABBs ideologi uten å mukke: Resett, rights og document.no, og på andre siden oss andre som befinner seg alt fra ca midt på høyresida til lengst ute på den venstre.



 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-22 14:27
Antall innlegg: 4429


Sykt ! Dette er en massemorder som absolutt ingen normalt oppegående personer kan forholde seg til, på noen som helst måte.
Ja, den sykeste personen i historien, Hitler, kan vi til nød "spøke med" så mange år etter. Men de som opplevde krigen ønska IKKE å høre noe om ham, absolutt ikke. Og det vet jeg, for jeg har hatt kontakt med noen som var unge under krigen. Norges verste massemorder skal glemmes for evig.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-22 14:35
Antall innlegg: 11608

Folk må få mene at Resett, Rights.no og document.no er drittsteder som skriver og formidler søppel, men jeg synes det er ekstremt drøyt å påstå at de "godtar ABBs ideologi uten å mukke".

Hva begrunner du egentlig det med, Aase?


 
AaseB2019-03-22 16:59
Antall innlegg: 8147

Nei, det var et vanskelig spørsmål, du.
Ikke annen begrunnelse enn at jeg fikk med meg mye av det som ABB ga uttrykk for i sitt syke manifest, og at jeg har sett en del overskrifter og ikke minst kommentarer på Resett sin blogg.
Jeg ser ikke den store forskjellen.
Det er ikke så mye jeg ellers er enig med Jan Tore Sanner i, men jeg er glad for at noen i regjeringa reagerer som folk flest andre.
Ytringsfrihet er ekstremt viktig, men hatefulle ytringer som de Resett produserer og tillater bør det reageres mot.

www.dagsavisen.no/innenri ks/jan-tore-sanner-mener- politiet-bor-etterga-komm entarfelt-pa-resett-1.145 0058
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-22 18:13
Antall innlegg: 11608

Hatefulle ytringer er allerede forbudt gjennom Straffelovens §185.

Men, det er altså "en del overskrifter og kommentarer" (fra kommentarfeltet, antar jeg?) du har sett hos Resett som gjør at du stempler de, sammen med Rights.no og document.no som støttespillere for ABB?
 
AaseB2019-03-22 18:32
Antall innlegg: 8147

Jeg forstår hvor du vil med dette, og jeg kommer ikke til å svare deg. Det er bare å konstatere at vi har svært ulikt syn på dette temaet. Du har fått fram hvor dine sympatier ligger nå og det har jeg også.

Og jeg tror ærlig talt ikke at det er så mange som er interessert i å ha disse diskusjonene her inne på nettsida. Folk er her av andre grunner og det er jeg også.
 
Vannmann2019-03-22 19:02
Antall innlegg: 357

Hvis du ikke er interessert i å svare skikkelig når folk spør deg, så bør du vel strengt tatt la være å komme med slike påstander som du gjør her også, AaseB.

 
AaseB2019-03-22 19:21
Antall innlegg: 8147

Hehe, ja du synes vel det du. ;)
 
LineErle2019-03-23 10:21
Antall innlegg: 94

Men du bidrar for det, "aaseB"?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-23 10:38
Antall innlegg: 4429

OK Erik og Aase : dere skulle kanskje ha meldt dere på Hele Norge snakker, og snakka sammen? Kunne vært interessant å være flue på veggen der!
 
LineErle2019-03-23 10:46
Antall innlegg: 94

Interessant for deg ja, Ordputter. Men Aaseb gidder jo ikke engang svare i Erik i ordspillforumet, hva får deg til å foreslå Hele Norge snakker......?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-23 11:21
Antall innlegg: 4429


Ikke akkurat noe forslag... nei, bare en tanke om hvor nyttig det er å sitte sammen og snakke sammen om vanskelige ting; og synes prosjektet Norge snakker sammen, er, hva skal man si, dessverre viktig i den tiden vi lever i.
 
AaseB2019-03-23 13:02
Antall innlegg: 8147

Jeg er her for å spille, det er det som er årsaken til at siden ble opprettet i 2008. Og jeg er ikke fan av den stadig mer tydelige høyrepopulismen i samfunnet. Den tjener ikke de fleste av oss og ødelegger helt noen mennesker.
Etterhvert har det her, som ellers i media, oppstått et inntrykk av at det er mange som er enige i den måten å styre et land på, at de rike blir rikere og de fattigere kan ofres. Måten det gjøres på er å ikke være åpne om hvem som tjener på dette systemet. Noen av dem som tjener på dette, skyter inn store summer i f eks Resett. Der er jobben å tåkelegge og å skape konflikter. Innvandrere er farlige, de tar pengene fra norske syke og trygdede f eks.
Den dagen vi som synes at folk fortjener bedre slutter å protestere mot dette kaoset, da går det ikke bra. Det er vel noen andre her inne som vet hvordan oppbyggingen av forestillingen jøder som fiender av samfunnet på 1930-tallet endte etterhvert, muligens.
Her inne, som på en rekke andre steder, høres det ut som at det er mange som er enige i hva de høyrepopulistiske roper ut om. Det som er saken er at det er noen få som ikke er redd for å ta i bruk udemokratiske metoder for å virke "tyngre" enn de er. Oppretting av en drøssevis av falske profiler som støtter “hverandre" er en kjent metode. Det skjer også her inne nå. De fleste som er uenige, gidder ikke å delta i forumet her lenger.
Og det er muligens bare å gi opp, men jeg kommer til å si i mot i ny og ne. En åpen diskusjon mellom seriøse deltakere som ikke bare forsvinner for å dukke opp i ny drakt er grei, her er det ikke slik lenger.
Derfor forbeholder jeg meg retten til å la svare noen ganger når det blir for villt.
Hadde vi sittet og snakket sammen, hadde det sikkert vært nyttig. Men det er ikke noe jeg kommer til å prioritere, for å si det sånn.
 
Cygnus2019-03-23 13:34
Antall innlegg: 44845

Veldig bra skrevet, Aase, og jeg forstår deg. Jeg har lenge tenkt at jeg heretter holder meg til ordlekene og selve spillene. Me fær sjå!
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-23 17:35
Antall innlegg: 4429


Neida, det er for det meste veldig artig her i Forum. Du våger ikke å forsvinne Sangsvane!!
Vi er jo ikke en gjeng ekstremister her; og jeg synes i hvert fall at dette forumet er HYGGELIG og at vi er en gjeng intelligente folk! Og at vi noen ganger provoserer hverandre! Og at vi har godt av å uttrykke oss her? Jeg har i hvert fall det.
 
LineErle2019-03-23 18:32
Antall innlegg: 94

Sikkert tryggest å holde seg i middagstråden ;-)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?