Spillrom
Sjiraffen | 22 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 23 |
Mobilspill
Pågående | 8 934 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-04-19 13:50 | |
Tesla har høyere CO2 utslipp enn en moderne dieselbiler. ..i følge denne tyske undersøkelsen : www.cesifo-group.de/...au tos.html Forfatterne av undersøkelsen skriver "Considering Germany’s current energy mix and the amount of energy used in battery production, the CO2 emissions of battery-electric vehicles are, in the best case, slightly higher than those of a diesel engine, and are otherwise much higher." ...og ber oss heller om å utforske andre alternativer som f.eks. gasskraft, fremfor dagens elbiler. Noe å tenke på her hjemme også? | ||
Nixita | 2019-04-19 17:25 | |
Helt klart noe å se på videre. Etter at el-bilen kom var det liksom løsningen på alle problemer. | ||
Neivel - Ikke medlem lenger | 2019-04-22 10:38 | |
Har sammenheng med at el-biler i Tyskland lades med energi fra kullkraftverk. | ||
hestlægg - Ikke medlem lenger | 2019-04-22 15:18 | |
Temmelig irrelevant for norske forhold. For det første så forutsetter dette resultatet at en stor del av strømmen lages på kullkraft, noe som selvfølgelig ikke stemmer her. For det andre så er hele verden på vei fra fossile kraftverk til fornybar energi, så dette resultatet blir bare mer og mer i elbilens favør etterhvert som tiden går. Til slutt så har de regnet ut i fra urealistisk høy effektivitet på dieselbilene. Dersom man virkelig går inn for det kan man altså få de resultatene man vil. Et annet viktig poeng er at det ikke er klima som er den største grunnen til å kjøre elbil, men nærmiljøet. | ||
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-04-23 08:50 | |
Er det ikke like så godt norske forhold som er irrelevante, da? Det er jo svært få land som har en så ren energitilførsel som oss. Og hvor får du det egentlig fra at "hele verden er på vei fra fossile kraftverk til fornybar energi", hestlægg? I Kina, den i særklasse største forurenseren i verden, bygges det i snitt ett nytt kullkraftverk hver eneste måned nå. Og all offentlig tilgjengelig statistikk som jeg kan finne på området viser jo fortsatt at fornybar energi bare utgjør en helt mikroskopisk andel av verdens energiforsyning. | ||
Vannmann | 2019-04-23 18:06 | |
Biogass er jo langt bedre enn disse elbilbatteriene. Det er det da ingen som helst tvil om? | ||
hestlægg - Ikke medlem lenger | 2019-04-23 19:39 | |
Nei, for Norge er det norske forhold som er relevante, Erik75. Ja, trenden er klar på at andelen fornybar energi øker, selv om fossile kilder selvfølgelig dominerer enn så lenge. Men mye kan skje på 50 år og det er viktig å utvikle morgendagens teknologi parallelt med denne utviklingen. Selv på dagens energimix i f. eks Tyskland er det bare såvidt at en dieselbil KAN komme like bra ut eller marginalt bedre enn en elbil når det gjelder klima. Og som jeg har skrevet til deg er nærmiljøargumentet det viktigste. Så dette er en no brainer. Biogass er også interessant teknologi som bør utvikles videre. | ||
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-04-23 21:20 | |
www.youtube.com/watc...Sg Cc3FX5m8 | ||
Nixita | 2019-04-23 22:00 | |
El-bil har mange fordeler, men det må ikke bli en hvilepute for å forske videre på andre alternativer. Det er gjort mye bra forbedringer med dieselbiler de siste årene, og utviklingen kunne sikkert fortsatt, men dieselbiler er jo allerede "slaktet" så er vel tvilsomt om noen vil investere mer penger på utvikling der. Det er den halleluja bevegelsen for el-biler jeg er kritisk til. | ||
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-04-24 14:12 | |
Men, vi kan da ikke drive den teknologiske utviklingen fremover basert på energitilgangen til Norge og en liten håndfull andre "rene" energinasjoner, hestlægg? Hva hjelper det verdens klimautfordringer at vi her i Norge tviholder på løsninger som ikke er egnet for resten av verden? Det må da være mye bedre å utforske og utvikle disse alternativene det pekes på her? | ||
hestlægg - Ikke medlem lenger | 2019-04-24 23:11 | |
Dere leser jo ikke argumentene. Virker dessverre som om mange har et brennende ønske om å se så mange miljøtiltak som mulig feile av en eller annen absurd grunn. Den eneste hallelujastemningen jeg ser er den blant elbilmotstanderne når de får sine forutinntatte holdninger "bekreftet". | ||
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-04-25 14:56 | |
Jo, jeg leser argumentene dine, Hestlægg. Jeg er bare ikke nødvendigvis enig i ditt syn. Og det er noe veldig typisk i hvordan enhver undersøkelse som konkluderer med noe annet enn 100% fortreffelighet for elbiler, blir møtt med umiddelbar diskreditering her til lands. Det har nå kommet ganske mange undersøkelser de siste årene som alle viser at elbilene, til tross for de helt åpenbare miljøgevinstene sine, også har noen meget uheldige sider, og da særlig knyttet til batteriproduksjonen og energitilførselen. Å da peke på at det finnes andre alternativer, som f.eks. biogass som nevnes over og i selve rapporten, som fremstår som langt bedre for miljøet enn elbilene, det må da kunne være noe annet enn «ha et brennende ønske om å se så mange miljøtiltak som mulig feile av en eller annen absurd grunn»? | ||
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-04-25 17:23 | |
Men hvor langt unna er BiogassBilene? i tid... | ||
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-04-25 17:37 | |
De har vært i full drift i flere år, de. F.eks. her : biogassoslofjord.no/...-s uverene/ | ||
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-04-25 17:54 | |
Har så vidt hørt om biogass ja. Men, hvorfor er det så mye fokus på elbilene, når biogassbilene sannsynligvis/selvfølgeli g er mye bedre for miljøet? Noen som har peiling? | ||