Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående9 114

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-17 23:00
Antall innlegg: 4429

James Randi

"Prinsesse-Sjamanen" har ikke vært interessert i å prøve å overbevise Randi om sine påståtte evner; og da innkassere premien på; (var det en million dollar) ?
Som Randi sa: - Hvorfor står de ikke i kø for å bevise at de har "overnaturlige evner"? er de ikke interessert i pengene? Nei, de vet at de vil bli avslørt; og det kan de jo ikke risikere.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-05-18 00:38
Antall innlegg: 1984

James Randi er en bløffmaker , som med sin antiholdning til paranormale fenomener, nettopp skyver unna disse fenomenene. James Randi er en biologisk robot, som er innestengt i sin egen lille boks.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 00:50
Antall innlegg: 4429


Vrøvl!
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-05-18 00:53
Antall innlegg: 1984

Ja inne i en liten lukket boks så virker det som vrøl
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 01:07
Antall innlegg: 4429


At det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan forstå; er "greit" nok. Men når det gjelder mennesker som påstår at de har "spesielle evner", og så tar betalt for det; er det noe helt annet. Det er ingen som, inntil nå, har innkassert "Randis premie", er det? Godt mulig at han er skeptisk til absolutt alt "uforklarlig"; men det har liten betydning; for hvis noen virkelig har "overnaturlige evner", så skulle de ikke være redde for å prøve å bevise det.
Har vel en sterk følelse av at mennesket ikke skal prøve å være Gud (og attpåtil ta betalt), da skurrer det heftig.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-05-18 07:13
Antall innlegg: 1984

Nå er det slik at JamesR sine tester virker helt urimelige og flere har prøvd.

Enkelte opplever hele tiden paranormale fenomener, men å få slikt bevisst gjennom JR sine tester er ikke enkelt. Og JR har sikkert avslørt en del sceneaktige bløffmakere i sin tid, det er jo bra.


Selv kaller jeg også JR for en slags bløffmaker sett fra et annet perspektiv . På samme måte som denne flat jord bevegelsen, som på en lignende måte ikke tar inn over seg de enkleste fakta.

Men det hele har med perspektiver og egne erfaringer å gjøre. To personer kan stå på hver side av et stort tall skrevet på bakken. Den ene påstår bestemt at tallet er 6, mens den andre påstår bestemt at tallet er 9. Begge har rett i sin egen verden. For å forstå di paranormale fenomener og vite at de er reelle , så må man ha vært i denne verdenen. Og siden det kan virke som om JR forkaster denne verden så kaller jeg han for en bløffmaker på samme måte som han har kalt mange andre for bløffmakere.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 09:01
Antall innlegg: 4429


Jeg har ikke fulgt med på hans virke, eller hva man skal kalle det. Så i går kveld på et par videoer fra 80-tallet; vet ikke om dette er representativt; men det var i hvert fall ikke tester som var urimelige. Egentlig ganske komisk var det! ble nesten flau på vegne av de påstått "overnaturlige", (ikke bare nesten).
Som du jo har lest her på ordspill, så har jeg selv faktisk opplevd det man kanskje kan kalle "paranormale fenomener"; men det er rett og slett sånt som kan skje med oss alle; og har ikke noe med "evner" å gjøre. Hvis jeg, mot all formodning, skulle ha vært i besittelse av et eller annet merkelig... så ville jeg håpe at det kunne være til hjelp for noen, uten at fokuset ble på meg. Det er oppmerksomheten rundt egen person som er noe av "problemet" med denne gruppen. Hvis de virkelig hadde hatt noe å fare med, så ville de ha vært anonyme.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 09:09
Antall innlegg: 4429


Hvis du kan legge ut noen eksempler på det du mener er "urimelige tester", så kan vi jo analysere det.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-05-18 09:34
Antall innlegg: 1984

Orker ikke det, men jeg har lest en del om Randi og hans tester for mange år siden. Når noen greide å bevise paranormale evner , så krevde han straks nye tester, som var urimelige. JR har mange medhjelpere som alle er skeptikere. Dessuten er det vel hovedsakelig svindlere som har prøvd seg på JR sine tester.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 09:50
Antall innlegg: 4429


Hm, orker ikke det; vel. Sorry, men da kan du heller ikke påstå at de er urimelige; det er kun din egen oppfatning. Så du våger ikke å analysere sammen med meg ? (Nei, det kan jeg jo egentlig godt forstå).
Men det er synd, for det kunne ha vært moro.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-05-18 12:21
Antall innlegg: 1984

Orker ikke bruke tid på dette. Er dørgende kjedelig for meg.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 13:05
Antall innlegg: 4429


He he- det tviler jeg sterkt på. Kan hende jeg tar feil, men du virker overbevist om at det finnes mennesker med "overnaturlige evner". Og jeg tror mer at alle kan "slumpe" til å ha en underlig opplevelse eller to; men da kan man ikke si at dette mennesket har såkalte evner.
Den jeg har vært nærmest å tro på er Snåsamannen; MEN, han våga ikke å la seg teste under kontrollerte forhold!
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-05-18 13:25
Antall innlegg: 1984

Telepati for eksempel er helt vanlig for mange mennesker.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 15:34
Antall innlegg: 4429


Som sagt så tenker jeg at alle kan ha "underlige opplevelser"; men ikke at noen "spesielt utvalgte" (som tar betalt) er i besittelse av noe som egentlig ville revolusjonert "alt" hvis det var sant; men nok om det!
Nå skal jeg fortelle om en bitteliten underlig opplevelse som jeg og sambo hadde for noen år siden . Hvis du orker å lese...

NORGESGLASSET:

Vi hadde et stort norgesglass som vi ofte moste frosne bær i; og vi brukte bare dette glasset. Så, en helt vanlig dag, hadde sambo tatt ut bær av fryser, og appelsinjuicen skulle blandes i. Norgesglasset står på benken, og vi ser begge på det (he he), det var jo litt artig! vi sto og glodde på norgesglasset, og så sier sambo: -er ikke det glasset mye mindre? Rett før han sa det, så sa jeg det også inni mitt lille hode. Da kvakk jeg gitt! Akkurat da så virka glasset, av en eller annen merkelig grunn, mindre for oss begge. KO KO.

 
Flyt - Ikke medlem lenger2019-05-18 15:45
Antall innlegg: 33

Ordputter, sitat:

Jeg tror at mange som påstår at de har "spesielle evner", har et udekka behov for oppmerksomhet. At de har stort behov for å føle seg spesielle; og at dette behovet ikke dekkes på "vanlig måte". At det er mye psykologi i dette er i hvert fall sikkert.

Ta fram speilet, Ordputter.

Et lite tips, du og Jensine kan jo bare opprette kontakt på messenger, SMS, eller til og med snakke i telefonen i stedenfor å bruke forum til chatting.
Just saying!
 
Amicofritz2019-05-18 16:01
Antall innlegg: 38

"Orker ikke bruke tid på dette. Er dørgende kjedelig for meg." Men lire av deg 100 pst. udokumenterte påstander om fenomener som ALDRI er vitenskapelig påvist, og trekke James Randi ned i søla - igjen uten å ville dokumentere dine beskyldninger - har du overskudd til. Jeg sier som Trygve Hegnar sa om denne fjolle-sjamanen til fjolle-Märtha: "Erkesludder".
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 16:07
Antall innlegg: 4429


Erkesludder er dekkende! Jeg venta, nesten, på en kommentar fra Bris/flyt, og der kom den; erkesludder det også.
Godt skrevet Amicofritz.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2019-05-18 16:57
Antall innlegg: 1984

For mange mennesker er det å føle andres energier og stemninger en helt dagligdags affære. Noen har også evner utover dette. Men det er jo bare naturlig for dem som daglig ikke opplever slikt å forkaste slike tanker.

Selv finner jeg det unødvendig og bortkastet tid å være i selskap med mennesker som ikke er observante på slike ting og som ikke er positive.
Personlig mener jeg at så og si alle mennesker kan føle andre menneskers sinnsstemninger. Noe annet virker rart for meg og skremmende å tenke på at mennesker kan være så lukket at de ikke kan føle andre menneskers sinnsstemninger.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-18 17:16
Antall innlegg: 4429


Vel, hvorfor snakker du om å føle andres sinnsstemninger? Altså, hva har det i "det overnaturlige landskapet" vi prøver å utdype her å gjøre?
Vi kan jo, alle, i varierende grad ta inn andres sinnsstemning. Tviler på at Randi beskjeftiger seg med det! Så jeg skjønner ikke hva du prøver å si. Sett fra ditt ståsted, så er vi som ikke øyeblikkelig tror at mennesker med såkalte evner finnes; vi er altfor skeptiske og lukka; inni en liten boks sammen med Randi... Mens dere som ukritisk tror på alt mulig rart, dere er åpne og har rett. Uff. Hvor har det blitt av den kritiske sansen deres? Utgangspunktet må jo være at vi ikke vet; og så er åpne for at det finnes ting som vi ikke kan forklare. Men når noen kommer viftende med "evnene" sine; så handler det mye om oppmerksomhet.
 
Cygnus2019-05-18 18:04
Antall innlegg: 44845

Helt enig, Amicofritz!
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?