Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående9 050

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bris12019-06-19 19:28
Antall innlegg: 2588

13 av 13
svinebønder hadde klanderverdige forhold på gården sin, ifølge Norun Haugen. Hennes video-opptak, gjort med skjult kamera på 13 svinefarmer tas opp i Debatten i dag. Sjokkerende glimt ble vist på dagsrevyen, jeg ble helt uvel. Vil likevel se på debatten, selv om 13 av 13 bønder avslo invitasjonen til å delta. Så gjenstår å se om vi får noen «forklaring» på hvordan slikt kan foregå i så stor utstrekning.
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-06-19 19:36
Antall innlegg: 987

Skulle til å legge dette ut selv. Helt forjæ******

www.nrk.no/dokumenta...1. 14595066

Nå er jeg spent på hva SP og bondestanden sier....! Og ikke minst hvilke reaksjoner bøndene det gjelder, får.
 
Cygnus2019-06-19 19:42
Antall innlegg: 44845

Jeg orket ikke se på det, men hørte mer enn nok. Noe så jævli.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-06-19 20:22
Antall innlegg: 4429


Orka heller ikke se det. Regner med at disse bøndene blir fratatt retten til å ha dyr til evig tid! At de helst også får kraftige bøter eller fengsel, alt etter hvor ille vannskjøtselen er. Noe å gå i demonstrasjonstog for? JA!
Hvorfor har ikke Mattilsynet bedre tilsyn?
 
Nixita2019-06-19 20:35
Antall innlegg: 4720

At det går an, bare helt forferdelig! Når det er sagt så vil mange forbrukere ha billig kjøtt og klager over hvor dyrt det er, samtidig som mange gjerne kjøper en brus eller vann på bensinstasjon til 30-40 kroner.

Selge ribbe til jul sterkt nedsatt hører heller ingen sted hjemme og er et hån mot dyrene.
 
ava802019-06-19 21:09
Antall innlegg: 24

Vi trenger et strengere lovverk!
 
Nixita2019-06-19 21:21
Antall innlegg: 4720

Loven er vel ganske klar, men her er det dessverre snakk om flere lovbrudd. En annen ting er hvordan de kan få seg til å gjøre dette med dyrene, uavhengig av lov.
 
Nixita2019-06-19 21:37
Antall innlegg: 4720

Ser på nå, fy f at han prøver å flytte purka først med strøm for deretter å dra henne rundt før han setter bolten, og attpåtil ikke lar henne blø av. Så utrolig fælt å trist.
 
bris12019-06-20 10:14
Antall innlegg: 2588

Det var selvfølgelig Brennpunkt, ikke debatten som tok opp saken i går.
Både Norun Haugen og den mannlige aktøren (som jeg ikke husker navnet på) la mye av ansvaret over på oss forbrukere som krever stadig billigere kjøtt. Leste i dag at norske svinebønder får tre kroner mer pr kilo kjøtt i dag enn det de fikk på 80-tallet. Jeg skjønner at det er knallhardt å være svinebonde under slike vilkår, men klarer ikke å forstå at det skal resultere i så fryktelige overgrep som det vi fikk presentert i går. Her er mitt hode og mitt hjerte enige, og jeg er virkelig i villrede på hvordan jeg skal forholde meg til dette videre. Hva gjør dette med oss? Uvel noen dager, så blir det grillribbe på neste solskinnsdag?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-06-20 10:33
Antall innlegg: 11608

Forferdelige scener i den dokumentaren, ja.

Og enig med deg i at dette med at "vi forbrukere krever stadig billigere kjøtt" skal være en forklaring, bris1.
Joda, det er sikkert tøft å være svinebonde med en så lav prisvekst.
Og med så mange som bor i kjøreavstand til svenskegrensa og billig, svensk svinekjøtt, så er det sikkert fare for økt handelslekkasje hvis prisene går opp igjen.

Men, hvorfor klarer svenskene å produsere svinekjøtt til enda lavere pris enn Norge, og det uten disse bestialske forholdene for dyra?

Hva er det som svikter med kontroll og oppfølging her hjemme?
 
Flyt - Ikke medlem lenger2019-06-20 11:05
Antall innlegg: 33

Erik, har det vært gjort lignende undersøkelser i Sverige siden du er så tydelig på at forholdene der er bedre?
 
Flyt - Ikke medlem lenger2019-06-20 11:08
Antall innlegg: 33

Enig i at det må svikte i oppfølging og kontroll, men jeg synes det er et nederlag for den norske bonden at det er pisken som skal til for at de skal oppføre seg på en verdig måte mot dyra de har fullstendig kontroll over.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-06-20 13:09
Antall innlegg: 11608

Ikke undersøkelser av typen Brennpunkt/Uppdrag Granskning, hvis det var det du siktet til.

Men, kontrollene og myndighetsutøvelsen er jo så godt som identiske hos våre naboer også, og man har (iallefall så langt jeg har fått med meg) ikke opplevd de samme gjentatte overtrampene i dyreholdet der som vi har sett her hjemme.
For denne Brennpunkt-reportasjen kommer jo virkelig ikke ut av det blå heller.

Og m.t.p. det ganske militante dyrevelferdsmiljøet som finnes i Sverige, som har kjørt utallige ulovlige aksjoner for å avdekke andre forhold i andre deler av dyreholdet som er ganske marginale i forhold til dette vi har sett her hjemme i så mange år, så ville det overrasket meg stort om dette var noe som var et reellt problem der siden ingen har rapportert om noe lignende til nå.


Ellers helt enig med det siste du skriver.
Men, jeg undres over hvorvidt en strammere håndtering av de lovverket som allerede er på plass ville hatt en effekt her.
For det er jo ikke få ganger vi har sett at det rene dyreplageri "straffes" med en liten bot eller et ubetydelig pålegg.
Legger man kanskje grunnlaget for en unnfallenhet her gjennom manglende konsekvenser for de som driver på og over kanten for det akseptable?


 
bris12019-06-20 13:18
Antall innlegg: 2588

Det kan være at - og er nok et fellestrekk for oss mennesker - at «leilighet gjørtyv», her i overført betydning. Det ble også i filmen hevdet en påstand om at et varsel til Mattilsynet i et tilfelle resulterte i besøk hvor man kastet et blikk gjennom et vindu og konkluderte med at « her er alt i orden».
Tror heller ikke at reportasjen kom ut fra det blå, og at det oppleves ubehagelig for oss å se den er som det skal være. At det er tre år siden siste filming får meg ikke til å tro at « nå er alt så mye bedre». Veldig bra at vi får se hvordan virkeligheten er.
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-06-20 14:42
Antall innlegg: 987

www.nrk.no/mat/den-b...1. 13632041

Grilltips, kjøttfrie :-)

Det går an å tenke nytt vet dere.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-06-20 20:56
Antall innlegg: 4429


Ja, de som spiser svinekjøtt burde nok få problemer nå, eller?
Jeg ville i hvert fall fått det. Likegyldighet er ingen god egenskap hos oss mennesker. Vi burde egentlig gå i protesttog alle mann! I solidaritet med grisene.
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-06-20 21:28
Antall innlegg: 987

Ja, et årelangt engasjement for avvikling av pelsdyrnæringa har ENDELIG gitt frukter.

Så demonstrasjoner hjelper.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-06-20 21:51
Antall innlegg: 11608

Meh.
Jeg kommer fortsatt til å kjøpe og spise svinekjøtt, jeg.
Og jeg tror nok disse avsløringene og alt fokuset som har kommet nå fører til bedre kontroller og tydelige grep.
For alt annet vil være en skandale som Mattilsynet ikke kan overleve.


 
Nixita2019-06-20 23:48
Antall innlegg: 4720

Det finnes mange bønder som behandler dyrene sine godt, og det skal og komme frem på merkingen av det de selger. Tenker at vi må være villige til å betale mer for kjøtt fra de som behandler dyr på en respektfull og god måte. Så sånn sett er jeg enig med de som hevder at vi forbrukere har en påvirkning.
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-06-21 00:11
Antall innlegg: 987

Altså, dyreeiere må og skal kunne/ville behandle dyrene sine godt uavhengig av prisen de får for kjøttet. Prisen på kjøtt er underordnet dyrevelferden.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?