Spillrom
| Sjiraffen | 8 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 8 |
Mobilspill
| Pågående | 8 471 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| pelagonia | 2019-07-07 17:00 | |
![]() | Politikerskam Endelig en som sier det mange av oss føler. www.froya.no/nyheter...hE Gj6W2H1w | |
| bris1 | 2019-07-07 18:10 | |
![]() | Hva i alle dager var det i den artikkelen som fikk deg til å bruke overskriften politikerskam? | |
| pelagonia | 2019-07-07 19:45 | |
![]() | Er det noe galt med linken? | |
| bris1 | 2019-07-07 19:47 | |
![]() | Linken virket helt fint. Jeg skjønte ikke overskriften din. | |
| pelagonia | 2019-07-07 19:52 | |
![]() | Det er jo det han sier. At det ikke er vi som spiser kjøtt og reiser med fly når det er nødvendig som bør føle skam, men politikere som mener vi bør skamme oss over det. Jeg er glad noen går ut og tar til motmæle mot dette nå. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-07-07 20:53 | |
![]() | Enig i at det er uklokt med kjøtt- og flyskam, og skjønner at mange blir provosert av det. Men, har vel ikke helt sansen for politikerskam heller. | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-07-07 22:06 | |
![]() | Og nå kan vi kanskje legge disse ordene her på Ordspill! Vet ikke hvem som fant på disse "begrepene"; men de er jo ganske tullete. SKAM er et veldig dårlig ord i alle sammenhenger. | |
| pelagonia | 2019-07-08 11:20 | |
![]() | Erik75 : Jo, kan være enig i at det blir litt tullete å "snu skammen". Men, det var bare en sånn lettelse å lese den og vite at man ikke er alene om å føle det sånn. | |
| bris1 | 2019-07-08 11:36 | |
![]() | Trodde begrepet politikerskam bare ble brukt i ingressen, men ser nå at det er brukt i teksten også. Skrevet av en politiker! Skjønt det er mange aktører i det han tar opp, ikke minst interesseorganisasjoner talspersoner. Er forøvrig enig i veldig mye av det som tas opp her. Det kommer ikke noe positivt ut av å påføre oss ennå mer skam. Journalister og reportere er veldig ivrig i bruken av ordene skam og dårlig samvittighet. Jeg nekter å føle skam, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Samvittighet, derimot, det har jeg. Og den kan være en drivkraft for å bidra med det lille man kan for å bedre forhold man ser trenger det. Alle kan bidra, ut fra sine evner og forutsetninger, det er min mening. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-07-08 12:09 | |
![]() | Samvittighet er en fin ting. Og litt apropos pensjonister (siden det er en pensjonist som tar opp dette i kronikken). Min mor har vært mangeårig medlem av Fremtiden I Våre Hender, og har i alle år hatt et sterkt miljøengasjement. Er helt urokkelig på å unngå alle varer som inneholder palmeolje, mikroplast etc. Deltar i organisert strandrydding og andre lokale miljøtiltak på frivillig basis, og støtter utallige både humanitære og miljøengasjerte organisasjoner av sin pensjon. Forrige uke besøkte jeg de der de bor i Sverige, og under en luftetur med hunden havnet vi i en samtale med en av deres nye naboer på samme gåtur. Og jeg har sjelden sett min mor bli så sint som da denne 25-åringen begynte å fortelle min mor om hvordan hennes generasjon har ødelagt kloden og fremtiden for hennes barn etc. og kjørte i gang hele kjøret med nettopp den skam-retorikken som denne kronikken tar for seg. Så du er neppe alene om å føle det på denne måten, pelagonia. | |
| bris1 | 2019-07-08 14:42 | |
![]() | Hurra for moren din, Erik. Jeg har nå passert 70, og mitt engasjement på miljøsiden har vært der siden jeg var aldeles ung. Dette med mikroplast er veldig kinkig, siden det er så ufattelig mye av det vi omgir oss med som inneholder det. Veldig glad for at vi blir opplyst om dette, slik at vi kan ta kvalifiserte valg i hva vi skal bruke og ikke bruke. Det trenges også større bevissthet rundt de skadelige stoffene i såper, kremer, tannkrem, sjampo osv. En av teoriene i forskningen rundt nedsatt sædkvalitet hos menn i dag går ut på at vi blir tilført utilbørlige mengder med skadelige stoffer ved bruk av nettopp disse dagligdagse tingene. Jeg er så nerdete at jeg lager mine egne (og familiens) såper, sjampo, vaskepulver og vaskemiddel - helt uten bruk av skadelige stoffer. Og det er så enkelt at alle kan gjøre det, i sitt eget kjøkken, om man tar enkle sikkerhetsgrep med hensyn til håndteringen av kaustisk soda ved laging av såpe. | |
| Taliaenxx - Ikke medlem lenger | 2019-07-08 16:03 | |
![]() | Håpløst! Et i-landsproblem. Straks man setter fokus på utfordringer vi står overfor, f.eks klima, kjøttforbruk osv, så faller den vestlige befolkningen i offerrolla. Stakkars, stakkars, stakkars deg som liksom må føle på skammen. Ta heller grep og se etter hva DU selv kan gjøre. MÅ du spise kjøtt opptil flere ganger i uka, enten det er middag eller som pålegg? MÅ du fly alle flyreisene? Hva er du egentlig villig til å ofre? For miljø? Dyrevelferd? Innlegget fra fyren i Pensjonistpartiet er i beste fall komisk. Sitat: "Som om ikke vi vanlige mennesker har nok å drasse på i disse tider. Vi har allerede en ryggsekk full av skam." Akk, akk, stakkars den vestlige verden........ | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-07-09 10:04 | |
![]() | Jeg tror de aller fleste helt fint klarer å velge miljøvennlige løsninger der det er realistiske og fullverdige alternativer, uten at de får en haug med aktivister på nakken som roper "skam deg!" hver gang de flyr hjem til Alta eller lager kjøttkaker til middag. | |
| Taliaenxx - Ikke medlem lenger | 2019-07-09 10:47 | |
![]() | Ja, for det er jo så utbredt, liksom ;-) | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-07-09 18:35 | |
![]() | Helt enig med deg Taliaen, godt sagt. Offerrolla er "ikke kledelig" for oss som sitter på den grønne gren; og kanskje må se på vår egen levemåte. | |
| pelagonia | 2019-07-09 21:22 | |
![]() | Taliaenxx, hva er det du vil vi skal ofre? Skal jeg slutte å legge en salamiskive under osten på brødskiva? Overtale resten av familien til å bli vegetarianere? Fly har vi vel bare tatt et par ganger de siste 10 årene. Da til syden på vinteren. Skal vi heller ta bilen, mener du? Eller må vi bli hjemme? | |
| Cygnus | 2019-07-09 21:26 | |
![]() | Pelagonia - nå snakket vel Talia neppe om noen som har fløyet to ganger desiste 10 årene, men kanskje mer til de av oss (inkludert meg) som flyr og har flydd veldig mye. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2019-07-09 22:09 | |
![]() | Jeg synes hele miljødebatten er rar om dagen, jeg. På 80-tallet hadde vi avløpsrør og bedriftsavfall gikk rett ut i elva som rant som en stinkende brun masse gjennom byen her. - I dag har vi badestrand i en helt ren elv, midt i sentrum. Kildesortering og resirkulering var fremmedord, og det het søppelfylling av en god og illeluktende grunn. - I dag har vi returpunkter, organisert gjenbruk, og avfallsstasjoner hvor man sorterer helt ned til skruer i treverket. Tungtrafikk og privatbiler som gikk på blyholdig bensin sto fast i lange køer gjennom bykjernen til alle døgnets tider, og lagde et teppe av grå eksoståke som la seg over hele byen. - I dag er tungtrafikken ledet ut av byen, og privatbilene har fått montert partikkelfiltre på eksosanleggene som har redusert utslippene til en fis i vinden. Vi kjempet mot industriutslipp som gikk rett ut i naturen, og mot synlige og merkbare konsekvenser av forurensingen i vårt eget nærmiljø. Vi ryddet søppel, og kjeftet på de som kastet søppel eller forurenset naturen vår. I dag skal vi få kjøttspisere til å skamme seg. Miljøkampen har i sannhet endret seg på disse årene. | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-07-09 22:50 | |
![]() | En fis i vinden! Ikke vet jeg hvem som skal få kjøttspisende individer til å skamme seg? Jeg spiser, nesten, ikke kjøtt (kun kylling av og til); og jeg tror ikke jeg ville finne på å komme med pekefingeren til en kjøttspisende venn. Ikke flyr jeg heller, men vil nok ikke kommentere dem som gjør det, ofte; det blir ikke god stemning av sånt. MEN, at vi får større bevissthet om vårt forbruk, og misbruk... det er jo bra. Jeg har møtt meg selv i døra når jeg har erfart den store forskjellen i levestandard og fremtidsplaner som skiller meg som nordmann fra mine rumenske venner. Så mye som jeg tar som en selvfølge er langt ifra det for dem. | |
| Taliaenxx - Ikke medlem lenger | 2019-07-09 23:41 | |
![]() | Pela: Vil du gå i offerrolla? Så ynkelig. | |