Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 940

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-08-13 22:47
Antall innlegg: 11608

Gratis skolemat

Et av valgkampens store diskusjonstemaer er forslaget om gratis skolemat i den offentlige skolen.

Er du for eller mot forslaget, og hvorfor?


 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-08-13 23:22
Antall innlegg: 4429


Høres fornuftig ut. Husker med ikke altfor stor glede de sammenklemte litt lunkne matpakkene i min skoletid.
Så avslappende for både foreldre og barn å slippe maset med niste.
Og så får alle i seg næringsrik mat uansett økonomi og andre ting.
Da ville jeg ha gleda meg til skoledagens måltid!
 
Hårfint - Ikke medlem lenger2019-08-14 00:15
Antall innlegg: 114

Har ni inte gratis skolmat?! det har vi haft i Sverige hela min skolgång, börja i skolan 1974! fanns tidigare också.
 
CaB2019-08-14 11:55
Antall innlegg: 2926

Nei, her i Norge er det ikke gratis skolemat.
Gratis skolemat høres bra ut i mine øyne. Ikke alle har med seg niste på skolen. Og selv om nisten er med, er det ikke sikkert den blir spist. "Det er ikke morsomt å spise sinn mat, når den ligger i pakke og ikke på fat." som Knutsen og Ludvigsen synger i sin Matpakkevise). Og det er jo ikke alltid matpakkene er så sunne heller.
Og mat trenger man i løpet av dagen.
 
kuami2019-08-14 17:33
Antall innlegg: 585

Det er viktigere med penger til flere lærere enn til skolemat. Hadde selv "oslofrokost" på 60/70-tallet, den bestod av melk og en frukt/grønsak servert på papir i "bessa", av Bessa-damer. Medbragt matpakke ved siden av. All skolemat krever i tillegg til selve maten ansatte, plass til oppbevaring og plass til servering. Dette mangler idag og det koster.
 
ava802019-08-14 20:30
Antall innlegg: 24

Hvorfor kan ikke dette finansieres av foreldrene da, kuami?
Utbygging av kjøkken og annet som trengs får staten legge ut for i starten, og så ta det inn igjen over tid.
Alle vinner. Elevene får mat, staten får igjen sine utlegg, og foreldrene betaler sikkert akkurat det samme som om de skulle sendt med ungene matpakke.

 
kuami2019-08-14 21:16
Antall innlegg: 585

Mange skoler i byene har allerede max utnyttelsesgrad og små skolegårder. Da er det ikke bare bare å få bygget kjøkken/kantine. Da Oslo hadde gratis fruktutdeling noen år, ble mye frukt liggende (kastet)fordi elevene ikke likte den. I USA regnes ikke skolematen (varm) som særlig sunn.
Men uansett: Dette koster (skattepenger), og jeg vil heller betale for flere lærere.Hvis foreldre vil organisere matservering (tror det gjøres ved noen Bærumsskoler), er det jo ikke noe i veien for det. Men da må de betale.
 
Cygnus2019-08-14 22:06
Antall innlegg: 44845

Nei skolemat i USa var aldri sunn (eller i UK), veldig mye pasta og annet ulekkert (som jeg husker med gru fra egen skoletid, særlig Sloppy Joes - ugggh!). Michelle Obama jobbet mye med et program for dette og fikk introdusert regler og guidelines for sunnere mat (mindre salt, fett, osv) og mange skoler har absolutt forbedret menyen. Men gjett hva som har skjedd nå med disse reglene ? Tatt bort, for skolene hadde ikke nok frihet til å velge!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-08-14 22:14
Antall innlegg: 11608

Jeg er i utgangspunktet for forslaget om skolelunsj.
Men, det er jo gode innvendinger mot det også.
Særlig knyttet til kostnadene. Som er nødt til å bli mye større enn hva som blir skissert av AP/SV nå.
At noen små skoler i Oslo får dette til gjennom å bruke elevene selv i matlagingen er flott, men de løsningene lar seg jo aldri i verden overføre til større skoler, og kanskje særlig ikke i de skolene som har "urolige" elevmasser fra før.

 
kuami2019-08-15 14:12
Antall innlegg: 585

Skolemat må ta mange hensyn (allergi, religion, vegetarmat osv), i tillegg til Mattilsynets krav. Fortsatt har de aller fleste barn med seg matpakke i barneskolen. På høyere trinn kan ungdom også droppe skolelunsj, selv om den er gratis. Så lenge man må prioritere økonomisk, synes jeg skolemat kommer langt ned. En annen ting er at mange skoler har lite midler til skolekjøkkenundervisninge n, slik at det ikke lages ordentlig mat der. Det synes jeg er vel så viktig.
 
trud2019-08-15 14:57
Antall innlegg: 7388

Enig med kuami!!
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-08-15 17:12
Antall innlegg: 987

Kan jo fortelle om erfaring fra skolefruktordningen. Hver elev skulle få sin frukt, hver dag. Men ville alle elevene ha frukten sin hver dag? Nei, det ville de ikke. Det endte med et lass av overskuddsfrukt hver fredag (vi snakker ungdomskole, 500 + elever). Lærerne nøt godt av frukten kan du si. Bedre det enn at frukten ble liggende over helga og råtne bort. Men lærerne klarte heller ikke å fortære alle eplene/pærene/plommene /osv som rant inn. En kollega pleide å kjøre bort til en bonde og forsyne grisene med resten. Sånn var det.

Nå; elever som ønsker frukt, må bestille, så får de den levert. Det samme gjelder melk/sjokomelk.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-08-15 17:19
Antall innlegg: 4429

Bortskjemte unger? kanskje det. Sånn var det ikke i "min tid". Valgmulighetene er uendelige så hvorfor være glad for et eple eller en pære? Hm, det er nok annerledes nå ja.
 
filipjo2019-08-15 18:01
Antall innlegg: 43

I Finland og Sverige har de fått det til med skolemat i alle år. I Norge har friheten til å la enkelte barn gå sultne.
Jeg synes det er dårlig gjort mot barna at vi ikke har skolemat. Og at skolemat er et godt tiltak både for fellesskapet og for læringsmiljøet.
Og vi har et mye rikere samfunn en våre naboer så økonomiargumentet kan settes i skammekroken.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-08-16 15:40
Antall innlegg: 11608

Hva angår skolelunsj i Sverige og Finland, så er det vel også et poeng at dette ble innført der for 100 år siden, da man hadde reell fattigdom og ulikhet i samfunnet.
I dagens velferdssamfunn er det ingen foreldre som med hånden på hjertet kan si at de ikke har råd til å sende med barna sine matpakke.
 
kuami2019-08-16 17:26
Antall innlegg: 585

Matpakke contra skolemat er et oppblåst valgkampspørsmål i en velferdsstat. Har vi ikke viktigere oppgaver? Jeg prioriterer flere lærere fremfor servering. Det har aldri vært gøy å smøre matpakker (har selv smurt til tre barn og to voksne), men når barn kommer i en viss alder kan de fint smøre selv. Ser at matpakker for tiden skal pyntes og danderes og klart at det tar tid. Men det bør ikke staten betale for.
 
filipjo2019-08-16 17:59
Antall innlegg: 43

Jeg er ikke i skolepliktig alder og ser ikke skolematen. Men 100 års argumentet er jo morsomt:-)
Det slår jo begge veier, det er overhodet ikke noe valgkamptema hos våre naboer å skrote ordningen. Så da må den jo være bra.
Argumentet om at skolematpenger skal tas fra lærere - i all verden hvem har foreslått noe slikt.
Kan vi ikke ta pengen fra skatteletten de 10% rikeste i Norge istedet for? Eller redusere og kontrollere stortingsrepresentantenes kost- og reisegodgjørelse - og ta inn litt der?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-08-16 19:17
Antall innlegg: 11608

Det med "skattelette for de rike" synes jeg er et dårlig argument, siden de rikeste i dag betaler en større andel av statens skatteinntekter enn under Stoltenberg-regjeringen.


"Tall fra Statistisk sentralbyrå som er sammenstilt av Finansdepartementet viser at landets ti prosent rikeste sto for 38,5 prosent av det staten mottok gjennom inntektsskatt og formuesskatt i 2013.

Fire år senere står de rikeste for 38,8 prosent av de samme skatteinntektene, til tross for skattelettelsene regjeringen har innført.

Fremskrivninger viser at denne andelen ikke ser ut til å bli lavere i år. "

www.dn.no/politikk/p...2- 1-554114
 
bris12019-08-16 19:52
Antall innlegg: 2591

At de «rike» slipper unna skatten har blitt en myte, som gjentas og gjentas. Og som blir akseptert som sannhet, fordi det kjennes bra å angripe oppover. Det ser ut til å skape fellesskap, og gir uttelling hos politikere på venstresiden. Hvor mange faktasjekker før de deler innlegg, klikker liker og skriver kommentarer? Jeg er stygt redd for at noen får en blåmandag dersom AP og SV vinner valget og danner regjering med populisten fra Senterpartiet.
 
kuami2019-08-16 21:42
Antall innlegg: 585

Skattelette/beskatning er også interessant, men en annen debatt enn skolemat. Forøvrig fint med tall fra SSB, Erik!
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?