Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 578

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-08-31 20:10
Antall innlegg: 987

Håndhilsedebatten
Hva tenker du om håndhilsedebatten da?

Er det greit at muslimske menn ikke kan/vil håndhilse på kvinner?
At muslimske kvinner ikke kan/vil håndhilse på menn?

trud2019-08-31 20:29
Antall innlegg: 7388

Nei - ikke greit!
I Norge oppfører man seg som nordmenn - norske regler gjelder her - det samme skjer i andre land -
Vi må ikke forstå andre ihjel... og gå på akkord med egne regler - de kan gjerne dra tilbake til sitt....

Puddelgal - Ikke medlem lenger2019-08-31 20:39
Antall innlegg: 77

Helt greit for meg. Mine relasjoner defineres hverken av folks religiøse preferanser eller deres hilsemåter. Selv "assholes" håndhilser ;)

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-08-31 20:57

Puddelgal; du er i et muslimsk land, hvordan forholder du deg til skikk og bruk der? Dekker du deg til hvis det er krevet?

Angina2019-08-31 20:57
Antall innlegg: 265

Jeg tenker at det at vi i det hele tatt diskuterer om hvorvidt det er greit å ikke håndhilse på kvinner i Norge i 2019 sier det meste. Ingen av 70-talls feministene hadde funnet seg i dette. I stedet er det dulling og forståsegihjeling som gjelder i dag.

Puddelgal - Ikke medlem lenger2019-08-31 21:01

Ser hvor du skal hen, er ikke interessert ;) Du spurte et spørsmål, jeg svarte.

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-08-31 21:04

Der raknet den eplekjekke relasjonsforklaringen, puddel ;-)

Vannmann2019-08-31 21:12
Antall innlegg: 357

Det må da være helt greit at muslimer ikke vil håndhilse på kvinner.
Selv håndhilser jeg ikke på jøder og homofile av religiøse årsaker.

Puddelgal - Ikke medlem lenger2019-08-31 21:13

Så dumt at jeg skuffet deg, men jeg kjenner deg ikke og lever godet med det :D Ha en fin kveld, håper andre biter på, det unner jeg deg ;)

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-08-31 21:26

Du bekrefter mer enn du skuffer, puddel :-)

Hele debatten er å sette oss 150 år tilbake i tid.
Det skulle vært konservative kristne som sto for håndhilsningsnekt pga kjønn og ene med det andre. Det hadde tatt seg ut.

Vannmann: hahahaha :-)

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-08-31 21:48
Antall innlegg: 11608

Det kan neimen ikke være mye moro å være sekulær/moderat muslim her til lands når mediene til stadighet lar de mest reaksjonære og ultrakonservative religiøse kreftene få representere den mangfoldige gruppen "muslimer" her til lands gjennom arrangerte stunts som de har fått gjøre flere ganger nå.
Mine muslimske venner er alle i over harnisk over NRKs journalistiske latskap og/eller aktivisme i disse sakene.

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-08-31 21:53

Men hvor er alle disse sekulære/moderate muslimene hen? Hvorfor tar de ikke ordet? Gidder de ikke? Kom opp med et konkret eksempel på NRK-latskap da vel!

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-08-31 22:04

Disse muslimene som reagerer på dette er overalt.
Men, de velges sjelden ut av NRK, for å si det sånn.

Som min gode venn Trond Brækhus fra AP i Oslo skrev på Facebook her om dagen :

"Har du høyrt om Zeliha Acar?
Det var kvinna som var intervjua av NRK i juni i år, ho som ikkje ville vise øyrene sine i passet sitt.
Reportasjon gav uttrykk for at NRK snakka med ei tilfeldig kvinne som dei hadde funne utanfor ein passfoto-automat.
Det kom aldri fram at ho jobba i Islamsk råd og blant anna hadde som oppgåve å jobbe for å få flest mogleg til å sende inn høyringsuttalelse mot den nye passlova. Svak journalistikk!
NRK var her eit reint mikrofonstativ for islamsk råd.
Ingen andre medier påpeikte den svake journalistikken til NRK, sjøl om denne saka var ein av dei mest diskuterte den veka.

No er vi i august og Zeliha Acar er igjen Norges mest omdiskuterte kvinne.
Denne gongen fordi ho ikkje vil håndhelse på kronprinsen.
Ingen finn nokon grunn til å nevne navn og stilling denne gongen heller.

Dama er utvilsomt dyktig!
Ho har klart å sette dagsorden to gonger, og ingen stiller eit einaste spørsmål om kva agenda ho har og kven som er arbeidsgjevar.
Det er akkurat som om kvinner blir uviktiggjort og usynleggjort straks dei dekker seg til i ærbødighet, ingen som bryr seg om å spørre kva dei heiter eller kor dei jobber, vi lar dei være statistar som går i ett med interiøret.

I kommentarfeltet har eg linka til øyresaka og til Fahad Qureshi, leiar i Islam net, som er den einaste som har omtalt Zeliha Acar med navn i håndhelsesaka, så vidt eg har fått med meg. H
an er nok litt stolt av å ha ei "søster" i Islamsk råd som hjelper han med å fremme den aller mørkasta, skumlaste, dystraste og mest kvinnefiendtlege versjonen av i islam vi kan finne her til lands.

Tenker at Tormod Strand bør ta å ruske litt opp i NRK-redaksjonen her, ja."

Det er et paradoks at veldig mange virker å tro at dess mer reaksjonære krefter de støtter, dess mer åpne og fordomsfrie fremstår de.
Forstå det den som kan.

Og for meg toppet det seg i forrige runde med håndhilsingsdebatt i.f.m. lærervikaren som ikke fikk forlenget vikariatet sitt p.g.a. dette, og likestillingsombud Hanne Bjurstrøm satt i DAX18-studioet og sa rett ut "Det kan være greit med negativ særbehandling av kvinner dersom det er religiøse hensyn som ligger til grunn".

Likestillingsombud, altså.
Greit med negativ særbehandling av kvinner.

Ingen kommentar fra DAX18-journalisten.
Ingen reaksjoner på uttalelsene fra hverken feminister/organisasjoner eller partiene på venstresiden som har historie og tradisjon for å bekjempe religiøse fordommer som dette.

Det burde vært utrolig, om det ikke var så alt for vanlig.

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-08-31 22:09

Ja, gode eksempler dette. Dessverre. Men hvor er muslimene? De som reagerer? Hvorfor tar de ikke til motmæle?

Erik75 - Ikke medlem lenger2019-08-31 22:17

Det er mange som reagerer i sosiale og alternative medier.
I tillegg har du Mina Bai som er fast spaltist i Nettavisen og har tatt opp lignende saker mange ganger der.
Men, dessverre er det dårlig med spalteplass for kritikk som dette i NRK, Aftenposten, Dagbladet etc.
Og det er dessverre mange muslimer som ikke tør å fremføre kritikk som dette høyt av frykt/erfaring for hva som skjer da.

Ordputter - Ikke medlem lenger2019-09-01 01:10
Antall innlegg: 4429

Om en muslimsk mann ikke ville håndhilse på meg, så ville jeg bare smilt til ham. Hvorfor skulle jeg bry meg om det? det er ikke mitt problem.
Jeg er ikke noe "klemmemenneske", så vil helst slippe det. Vi er alle forskjellige. Ett lite nikk med hodet og et smil er greit nok.

Angina2019-09-01 13:24
Antall innlegg: 265

Så fint for deg, da.
Andre vil kanskje bry seg litt om det grunnleggende tankesettet som ligger bak her, og som gjør at kvinner behandles på skammelig vis over hele den muslimske verden.

Taliaenxx - Ikke medlem lenger2019-09-01 13:28

Enig, Angina.
Ikke dumt å se litt lenger enn seg selv....

Ordputter - Ikke medlem lenger2019-09-01 16:53

Å bry seg om betyr jo ikke at man kan gjøre noe med det. Fine ord om undertrykkelse av muslimske kvinner; og hva så?

Ordputter - Ikke medlem lenger2019-09-01 16:59

Som jeg før har sagt: Mye med religion er latterlig. De har selv valgt å følge disse latterlige reglene/påbudene; og det er selvfølgelig ingen god grunn til at det er sånn. Det er ofte i samme gata som tvangstanker/handlinger.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?