Spillrom
| Sjiraffen | 4 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 5 |
Mobilspill
| Pågående | 8 600 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| misten - Ikke medlem lenger | 2019-10-05 10:51 | |
![]() | Bokstaven Æ Stedsnavnet Kvæfjord, skal det uttales med E eller Æ? hva med Jæger, Sæter? Når brukes Æ egentlig, på nyhetene i går ble Kvæfjord uttalt Kvefjord, det hørter galt ut, er det dialekten som avgjør? | |
| 1976kjell | 2019-10-05 11:15 | |
![]() | Kvæfjord uttales med Æ. Nyhetsleserne er jo ikke perfekt når det gjelder uttalelse, det kan man nesten ikke kreve heller , siden det finnes mange stedsnavn i Norge. Men de burde visst det om den plassen, siden Kvæfjordkaka, eller "Verdens Beste" er vel kjent i Norge :-) | |
| Cygnus | 2019-10-05 11:52 | |
![]() | Alle de jeg hørte på NRK brukte Æ. Jeg kjenner noen med etternavnet Jæger og de sier det med Æ. | |
| misten - Ikke medlem lenger | 2019-10-05 15:43 | |
![]() | Jeg kjenner to med Jæger en av de bruker E istenden for Æ og har blitt retta på når jeg sa navnet Sæter med Æ, det var med E, tenkte det kanskje kunne ha noe med vokaler før eller etter Æ?? Har glemt norskleksa mi!! | |
| GloriaM | 2019-10-05 18:20 | |
![]() | Jæger og Sæter uttales da med E-lyd? Har aldri lært noe annet eller hørt noe annet .... | |
| Cygnus | 2019-10-05 18:25 | |
![]() | Tror ikke det er noen regler for uttale av æ, misten. Kommer vel an på dialekten din. Men de fleste æ-ord er vel stort sett med æ (f eks ord som lærer og skjære og mædi). Du kan sjekke Språkrådets sider, men har en viss anelse at uttaleregler ikke er noe de bryr seg med eller skal gjøre! Navn skal en uttale slik navnebærer bruker det, og som vi ser, har de vi kjenner som heter Jæger to forskjellige uttaler!! | |
| GloriaM | 2019-10-05 19:19 | |
![]() | OK, Cygnus ... du bare ignorerer meg. Det er svært vanlig at navn med Æ i uttales med E-lyd. Æ var jo i 1800-tallsnorsk (dansk, se Ibsen f. eks) det samme som E. I svensken finner vi den samme bokstaven Ä, som også uttales med E-lyd. Les dere opp litt da damer | |
| Cygnus | 2019-10-05 20:31 | |
![]() | Gloria: jeg tror du må lese nøyaktigere! Jægerfamilien jeg kjenner sier selv æ! Kvæfjord heter ikke kvEfjord! Og igjen: Navn er ikke regelbundne, jf Munch! Forøvrig: Les deg opp på Æ sin historie du! | |
| Aran - Ikke medlem lenger | 2019-10-05 20:43 | |
![]() | Ærbødigst vær ærlig. Ære være ærbødighet. Læring bærer ærbødighet. Ære være kvæfjordkaka. | |
| Darrang | 2019-10-05 22:12 | |
![]() | At de uttaler slektsnavnet sitt med Æ har ingenting med generelle språkregler å gjøre, vel Cygnus, trist at du ikke fikk med deg poenget til Gloria. Kvæfjord er et stedsnavn og er utenfor diskusjonen | |
| GloriaM | 2019-10-05 22:23 | |
![]() | Skal gjøre det, Cygnus, men poenget mitt var at Æ egentlig er en E-lyd som regel. ja ja ... Cæsar er et godt eksempel --- hvor mange uttaler det med Æ-lyd? | |
| GloriaM | 2019-10-05 22:24 | |
![]() | AE er bokstaven. | |
| Cygnus | 2019-10-05 23:44 | |
![]() | Muligens i navn, Gloria, men de aller fleste æ-ord har Æ: lære, være, bær, mædi, sære, hæl, osv osv De ordene som hadde æ i dansknorsk, har nå e: f eks ikke æble, men eple. | |
| Ordputter - Ikke medlem lenger | 2019-10-06 00:35 | |
![]() | HÆ? Det ordet er i hvert fall med Æ! Jeg har en tendens til å si HÆ, og ikke HVA; som jo er mer "pent". | |
| misten - Ikke medlem lenger | 2019-10-06 07:39 | |
![]() | Takk alle sammen, jeg får lese på Språkrådets sider igjen. | |
| GloriaM | 2019-10-06 09:31 | |
![]() | Akkurat Cygnus, da er vi enige :) | |