Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående9 097

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Nixita2019-10-28 22:07
Antall innlegg: 4720

Diagnosetråd
På oppfordring fra Ordputter (OP) starter jeg denne tråden. Bra innspill og jeg fører over det som har blitt sagt:

LilleLaila (LL):
Takk OP, har vel et lite innslag av autisme :) og kritikken fra enkelte har gått hardt innpå meg. Godt jeg har deg min venn!

OP:
Innslag av autisme ja; ikke noe negativt med det. Jeg har ikke Asperger, men skåra høyt på en, visstnok, seriøs test for noen år siden.
Noe med sensitiviteten og filtre og sånt...

OP: Uff, glemmer ofte trådens tema; ikke vond vilje.

GloriaM (LL):
Det går helt fint OP. det du nettopp har funnet ut :)
Jeg er i ferd med å finne ut/få diagnosen ADHD, så det gleder jeg meg til!
Noen som vet hva forkortelsen står for (bortsett fra meg da)

OP:
Å, da er jeg nysgjerrig. Våger du å starte en egen tråd om det senere?
Ja, det kan jo hjelpe å få en diagnose; og den er en del av oss, ikke hele oss. Den forklarer en hel del. Jeg er ikke overbegeistra for diagnoser; men vet selv etter at jeg fikk en for noe over 10 år siden; at det gjorde det lettere å forstå hvorfor ting hadde vært og er som de er. Vil kalle det et verktøy. "Min diagnose" er PTSD...

OP: Da starter vi en egen diagnose tråd dere! Prøver å være litt galgenhumoristisk; for det kan oppstå en del "småartige" situasjoner. Litt artige og litt pinlige.

GloriaM (LL): Ja, det er jeg med på. Har tatt alle tester, venter nå bare på psyiaters uttalelse, så ønsker jeg meg medisinering. Ja, vi tar det i en annen tråd, så kan jeg fortelle hvordan det er å leve med dette uten å vite om det. AttentionDeficitHyperDiso rder, tror jeg (uten å ha googlet)

GloriaM (LL): Attention Deficit Hyperactivity Disorder




 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-10-28 22:19
Antall innlegg: 4429

Overføringsprinsippet!
 
LilleLaila2019-10-29 17:13
Antall innlegg: 3144

Diagnose tråd, det skal vel være Diagnosetråd, vel. Hei og hå for orddelingsfeil. Er det en dignose som kalles "tråd"?? ;)
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-10-29 17:21
Antall innlegg: 4429

Kanskje Nix kan rette den lille feilen? Kan du Nix?
 
LilleLaila2019-10-29 17:27
Antall innlegg: 3144

Henger sammen med min språkbakgrunn og en lett autisme dette, sorry altså, mener ikke å kritisere :)
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-10-29 20:47
Antall innlegg: 4429

Fint du sa det før jeg gjorde det... var på nippet, men lot være.
 
GloriaM2019-10-29 21:24
Antall innlegg: 994

:)
 
Nixita2019-10-29 21:25
Antall innlegg: 4720

Brukte kopi/lim inn:

OP: Da starter vi en egen diagnose tråd dere!

Når det er sagt, så skriver jeg stadigvekk leif uten å miste nattesøvnen av det :) Noe endret seg etter at man for ørten år siden startet med mail/chat og sendte kjappe meldinger, uten å lese korrektur.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-10-29 22:01
Antall innlegg: 4429

Da er vi fornøyde!
 
GloriaM2019-10-30 07:49
Antall innlegg: 994

Der ble OP arrestert, ja he-he. Men det var tross alt Lille Laila som påpekte den lille feilen da. No sweat, Nixita :)
 
Darrang2019-10-30 10:00
Antall innlegg: 1121

Diagnosen min? Småforelsket
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-10-30 13:25
Antall innlegg: 4429

Aha! men det er kanskje først når/hvis du blir stor/stormforelska at det beveger seg mot en diagnose... For det er jo sant at forelskelse kan gjøre en gal! MEN; det er vel helst når man er ung, og det er jo ikke du, så da så.
 
GloriaM2019-10-31 05:11
Antall innlegg: 994

hihi, Darrang.
Men jeg sliter visst med nattesøvnen for tiden. La meg 23.30 i går og bråvåknet igjen etter 4 timer. Nå sitter jeg her da, og alle andre sover. Diagnose? Insomnia, nei, jeg sover jo, men våkner altså igjen altfor tidlig ...
 
LilleLaila2020-01-04 15:54
Antall innlegg: 3144

Etter ett år med testing har jeg nå fått diagnosen ADHD. Begynte å få mistanker for noen år siden da jeg tenkte over ting som har skjedd i livet mitt, mange rare impulshandlinger som kunne ha endt riktig galt. Andres reaksjoner på meg som jeg ikke forsto, utålmodigheten min og mye annet. Føler meg nå lettet over at det faktisk kommer av en liten koblingsfeil i hjernen min ... i gamle dager kalte man det bare hyperaktivitet :) Attention Deficit Hyperactivity Disorder
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-04 16:18
Antall innlegg: 4429

Rett og slett Hyperaktivitet! Så da får du noe som kan ro det ned? Impulshandlinger kan jo være bra i ikke altfor store doser. Husker du fortalte her i Forum om en hendelse med bilen din, hvor du fikk hjelp til å få den "på rett kjøl" igjen. Kan jo skje med de fleste det; men hvis du følte deg "overgira" da, så hadde det kanskje en sammenheng med ADHDen? Jeg har det med å stille spørsmål; men forventer ikke svar på alt. Noe er jo for personlig.
 
LilleLaila2020-01-04 16:30
Antall innlegg: 3144

Ikke bare hyperaktivitet, nei, det var jo det de trodde før, OP. "Attention deficit" antyder jo også noe om manglende oppmerksomhet", som har med konsentrasjon og tålmodighet å gjøre. Manglende impulskontroll kan også være et problem ... Ja, det med bilen kan jo absolutt tyde på at jeg ikke konsentrerte meg om kjøringen, så ikke den høye fortauskanten :)
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-04 16:39
Antall innlegg: 4429

Ja, vet at det er noe mer enn hyperaktivitet. Hadde en mor med to sønner som leide hos meg et par år. Begge sønnene hadde ADHD.
Husker spesielt en gang hvor vi ble stående å prate i fellesgangen; og så hørte vi rabalder inne i fra leiligheten. -Nei, nå må jeg gå inn å gi dem tablettene sa moren...hehe- da var jeg glad for det. Ja, hun fortalte også litt om oppmerksomhet og konsentrasjonsutfordringe ne som de hadde. Men hyperaktiviteten var mest synlig for utenforstående.

Da er jeg litt nysgjerrig på om du har lyst til å dele en historie som du tror har sammenheng med ADHDen?
 
LilleLaila2020-01-04 17:41
Antall innlegg: 3144

OK, da tar jeg en gammel en fra 90-tallet. Jeg og noen venninner satt på Löwenbrau i Kiel (en pub der mange trailersjåfører og nordmenn pleide å sitte når de hadde handlet ferdig og ventet på båten tilbake til Oslo). Vi ble sittende sammen med noen trailersjåfører, og en av dem, en bergenser, var litt mer enn vanlig full. Han holdt opp nøklene til semitraileren sin og spurte om noen ville kjøre bilen hans ombord. Gjett hvem som svarte ja til det? Kjørte den om bord, mens den fulle bergenseren satt ved siden av og viste hvordan jeg skulle gire. Det gikk forsåvidt bra, men senere fikk jeg vite at jeg hadde sneiet til en personbil på kaia. Merket ingenting. Semitrailere er som kjent ganske store og vanskelige å svinge med. Dette er helt sant, men sikkert vanskelig for andre å tro! Vennene mine trodde bare jeg var gal. Senere måtte jeg betale for skaden, men det ble merkelig nok ikke politianmeldt.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-04 18:30
Antall innlegg: 4429

Flott historie. Ja, den er jo et godt eksempel på Overmot! Å kanskje ikke, helt, se konsekvensen av sine handlinger. Ville de fleste av oss ha tatt den "utfordringen" mon tro? Nei, man ville nok ha tenkt seg litt om, og tenkt på konsekvensene.
 
LilleLaila2020-01-04 19:06
Antall innlegg: 3144

Akkurat! Der og da mener jeg bare å huske at jeg syntes det var gøy. Hadde alltid hatt lyst til å kjøre stor bil hahaha
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?