Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen3
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående9 090

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Nixita2019-12-02 23:02
Antall innlegg: 4720

Helse og velvære
Jeg legger på meg hver høst og sliter tilsvarende med å være aktiv nok, så søker hjelp.

Hva med en tråd hvor vi kan dele tips om:

Hvordan motivere seg til å starte et sunnere liv?
Treningstips for oss som syns det er tungt å trene?







 
misten - Ikke medlem lenger2019-12-03 11:49
Antall innlegg: 542


Gå tur, det er en god start. Blir det ikke noe trim når du driver med hest? Lørdagskos er for lørdager( iallefall når jeg var lita jente )
 
Nixita2019-12-03 12:43
Antall innlegg: 4720

Joda holde på med hest holder meg aktiv, men det blir ikke nok. Gå tur er veldig bra, men har dessverre blitt for lite av det i høst pga regn/mørke og nå glatta. Har store ambisjoner om å finne frem skiene etterhvert.
 
auau2019-12-03 15:37
Antall innlegg: 37867

Er du så heldig at du har stabilt skiføre der du bor, finnes det ikke finere form for mosjon, sier jeg! Hele kroppen tas i bruk, herlig.
 
Nixita2019-12-08 17:24
Antall innlegg: 4720

Veldig sant det auau, super mosjon om man klarer å motivere seg ut.

Noen som har noe tips på noe sunnere salt snop enn potetgull? Gjerne en noe sunt som kan tilfredsstille suget?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-08 18:09
Antall innlegg: 4429

Knas knas knas; Gulrøtter! Nei, det er jo ikke salt.
Veldig vanskelig å finne noe som er salt og godt og sunt, året rundt.

Har prøvd disse "maispotetgull" greiene, som jo er noe salt, men...
Hadde yoghurt med kokossmak, og dyppa "maispotetgull" i; nam nam.
Noe salt og noe søtt; temmelig godt. Overraskende godt.

 
Nixita2019-12-08 18:16
Antall innlegg: 4720

Hmm måtte google det :) ser det har hakket mindre kalorier enn vanlig potetgull. Det hender jeg skjærer gulrot i tynne stokker og har yoghurt (gresk) med masse hvitløk som dip.
 
Aran - Ikke medlem lenger2019-12-08 20:14
Antall innlegg: 6062

Medisin fra kjøkkenet: Hvitløk i tynne skiver på ulike typer mat. Blåbær uten tilsetningsstoffer, makrell i tomatsaus. Vann.
 
kuami2019-12-09 01:46
Antall innlegg: 585

Saltsticks har visstnok lite kcal.
 
Aran - Ikke medlem lenger2019-12-10 02:03
Antall innlegg: 6062

Artikkel fra Aftenposten:


FOTO: Glen Musk
Ida Singstad fra Trondheim er opptatt av å holde seg i form gjennom fysisk aktivitet, men en travel hverdag som småbarnsmamma kan fort komme i veien for treningen.


Amalie Nord Hagen
6 timer siden 3 timer siden




– Det er gode nyheter for meg. Jeg trodde ikke at det er så lite som skal til, sier trebarnsmoren Ida Singstad når hun blir presentert for resultatene i en ny studie.
Den sier at løping, uansett intensitet og mengde, er knyttet til lengre liv.
I en hektisk hverdag, som mor til tre barn, rekker ikke 34-åringen å trene så ofte som hun ønsker.
– Jeg skjønner at all aktivitet er bra for helsen, men jeg har kanskje tenkt at man må ha en viss mengde trening med nokså høy intensitet for å oppnå slike effekter. Disse resultatene gjør meg litt lettet.

34-åringen er nå i foreldrepermisjon med sin yngste sønn på syv måneder.
Glen Musk
Dette sier forskningen
Den australske studien har sett på 14 tidligere studier, med til sammen 232.149 mennesker. Forskerne har sett på sammenhengen mellom å løpe og risikoen for å dø av hjertesykdom, kreft og andre dødsårsaker.
Resultatene viser at det å løpe, selv også i små doser, er knyttet til redusert dødelighet og lengre liv.
Studien som ble publisert i British Journal of Sports Medicine i starten av november, assosierer løping med 30 prosent lavere risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer, og 23 prosent lavere risiko for å dø av kreft. ‌


ANNONSE

ANNONSE FRA FINN reise
6 julemarkeder du bør besøke i Oslo
Funnene er uavhengig av mengde og intensitet på øktene. Selv en løpeøkt i uken eller sjeldnere, med en varighet på under 50 minutter og i en hastighet under 8 km/t, var knyttet til store helsefordeler.
Andrea (23) overrasket alle da hun kapret billett til crossfit-VM. Her er hennes råd til andre.

Hverdagen til Ida består av mange korte trilleturer for å få sønnen til å sove.
Glen Musk
Mindre intensiv aktivitet har også stor effekt
Sigmund Alfred Anderssen er leder ved Seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges idrettshøgskole. Han har forsket på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse.
Anderssen bekrefter det som forskningen over viser.
– De som jogger regelmessig vil helt klart ha et stort helseutbytte. Selv en gang i uken eller en gang iblant, er bedre enn ingenting.
Ifølge Anderssen er det likevel bare rundt 10–15 prosent av den norske voksne befolkningen som jogger regelmessig. Det vil si at store deler av befolkningen bør holde seg aktiv på andre måter.
– Å jogge er utmerket, men det finnes også andre former for fysisk aktivitet som er effektivt. Som å gå, sykle og trene styrke. Folk må finne en type aktivitet de selv liker.
I et forskningsprosjekt som Anderssen har deltatt i målte de aktivitetsnivået på en gruppe mennesker.
– Vi så at selv aktiviteter som var av lett til moderat intensitet, som å gå, var assosiert med å gi god effekt med hensyn til tidlig død.
«Du vil miste alle muskler», fikk Emil (15) høre da han ble veganer. Slik gikk det ikke.

Ida forteller at hun liker styrketrening bedre enn å løpe. Men hun forsøker likevel å få til noen løpeøkter innimellom.
Glen Musk
– Null aktivitet til litt, gir størst effekt
Inger-Lise Aamot Aksetøy er utdannet fysioterapeut og post doctor ved CERG, NTNU. Hun er også faglig leder ved Nasjonal kompetansetjeneste Trening som medisin ved St. Olavs hospital.
I likhet med Anderssen løfter hun frem hvor viktig det er med bare litt fysisk aktivitet.
– Hvis folk bare hadde skjønt hvor mye de fikk igjen for å trene bare en økt i uken, da hadde kanskje flere prioritert det. Så lenge den økten har en viss intensitet, så har den stor effekt på helsen.
Er du ikke i stand til å jogge, kan du ifølge Aksetøy gå raskt i motbakke for å oppnå lik intensitet.
– Da vil også kondisen bli bedre, og dermed blir du kanskje i stand til å jogge etter hvert.
Ifølge Aksetøy kommer de største helseeffektene når du går fra null aktivitet til litt.
– Så hvis den lille tiden du bruker på aktiviteten gjør deg andpusten og svett, da får du virkelig igjen for det.
Her er ti myter om løping du kan gi blaffen i

Ida er lettet over at de treningsøktene som lar seg gjennomføre har stor effekt på helsen. Hun har tidligere trodd at de store fordelene først kommer når du trener ofte og med høy intensitet.
Glen Musk
Fokuserer på det som lar seg gjennomføre
Hadde det vært opp til trønderen Ida, hadde en uke bestått av fem treningsøkter. Men som mamma til to skolebarn og en baby, har hun erkjent at det ikke lar seg gjennomføre nå.
– Nå fokuserer jeg på å få til to styrkeøkter i uken og resten blir trilling med vogn, og løping innimellom, sier Ida som jobber som vernepleier.
Den siste uken har hun klart å få til to løpeøkter på kvelden.
– Jeg liker det egentlig ikke, men jeg tror at man må gjøre det over en periode for å like det. Treningen er veldig avhengig av hva som skjer med barna, da er det fint å vite at de øktene jeg får til har god effekt.
 
misten - Ikke medlem lenger2019-12-10 13:47
Antall innlegg: 542


Kanskje dette er noe du kunne prøve i steden for potetgull, ?? Salt og sprøtt. RISTEDE KIKERTER – oppskrift


Sett stekeovnen på 210 grader og kle en stekeplate med bakepapir

1 boks kokte kikerter (230 gram når avrent)

1/2 ss olivenolje
1 ts chilipulver
3/4 ts spisskummen, malt
3/4 ts paprikapulver
1/2 ts oregano, tørket
1/2 ts hvitløkspulver
1/2 ts havsalt
1/4 ts sort pepper, malt

Bruk en sil og skyll kikertene under kaldtvannskranen. Fjern eventuelle misfargede og dårlige erter.
Legg kikertene mellom tørkepapir slik at en del fuktighet kan klappes ut, og bland dem i en bolle sammen med olje- og krydderblandingen.

Spres mest mulig utover stekeplaten og stekes midt i ovnen til de blir mørkt gylne, i omtrent tyve minutter.
 
Nixita2019-12-10 13:52
Antall innlegg: 4720

Det hørtes spennende og godt ut misten!
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-12-10 14:47
Antall innlegg: 4429

Absolutt! Godt det er noen som har peiling på mat her inne.

Setter Sambo på saken, til jul.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?