Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 875

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Aran - Ikke medlem lenger2020-01-16 16:28
Antall innlegg: 6062

Leveregler

Vi har alle leveregler som vi bruker for å få et lykkeligere liv. Noen har mange av de samme reglene , mens andre har litt ulike regler.

Etter hvert som vi blir eldre endres levereglene man har fordi vi får mer erfaring.

Hva er dine leveregler for et bedre liv ?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-16 17:33
Antall innlegg: 4429

Har jeg ikke tenkt på egentlig! Leveregel høres så fint ut; men tror ikke jeg har noen som jeg vil "fremheve". Hm, vanskelig spørsmål.
Hva med deg Aran?
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-01-16 17:42
Antall innlegg: 6062

Her er noen leveregler man har satt sammen, som jeg laget til etter et svar på et leserinnlegg fra en ungdom i en avis i dag.


Ofte er det et levd liv med erfaringer som skal til for å lettere forstå hvilke verdier i livet som er viktige og som er slik at man oppnår lykke basert på et grunnlag som er kjerneverdier som er urokkelige og som ligger der alltid i bunnen.

Om man baserer sin lykke på overfladiske verdier så sprekker man lett og man blir stadig å jakte etter disse verdiene. Det blir et stressfullt liv og mindre lykkelig liv.

Overfladiske verdier kan være å oppnå/ streve etter prestisjeyrker, (kald)-intelligens, karrierejag, strebe etter høy inntekt som et mål i seg selv, store materielle verdier, overfokusering på fysisk utseende.

Gode kjerneverdier kan for eksempel være å forstå at kjærlighet er det viktigste. Her er noen setninger man kan følge. Viktig at alle setningene sees i sammenheng med hverandre:

1. Lev livet slik du selv vil. Ikke hvordan du tror andre vil du skal være og leve.

2.Ikke jobb for mye. Ta deg tid til fritid og leve livet. Oppdag nye ting.

3. Vis mot til å uttrykke dine følelser.

4.Hold kontakt med venner

5. La deg selv være lykkelig

6. Grip gjerne sjansene når de er der

7.Ofte bedre å gjøre ting enn å angre på at du ikke gjorde noe

8. Se deg selv som gammel og fra den gamles posisjon skulle ønske at du gjorde. Så gjør du dette i nåtiden.

9. Livet har både oppturer og nedturer. Det er hvordan man takler dette som er viktig.

10. Sørg for å ha sunne positive kjerneverdier.

11. Kjærligheten er størst av alt.

Så ytterligere noen råd for å øke positivitet i livet:

12. Ikke ta andre sin negativitet seriøst. (Andre sin negativitet er et bilde av det de selv er og har nødvendigvis ikke noe med deg å gjøre)

13. Bruk mer tid med positive folk med gode kjerneverdier.

14. Vær, så ofte du føler du kan, anstrengelsesløst, den positiviteten du ønsker at verden skal være.

15. Endre gjerne måten du tenker på. Utviklingen av en selv er en stadig pågående prosess.

16. Fokuser gjerne på løsninger

17. Vær snill mot og lik dem som er rundt deg. Pass også på deg selv.

18. Vis at du bryr deg om folk. (Da forandrer du også deg selv til det bedre og får det bedre med deg selv).

19. Aksepter at livet har oppturer og nedturer.

20. Gå videre fra gamle ting som ikke er verdt å bruke tid på. Fokuser heller på nuet.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-16 17:59
Antall innlegg: 4429

Jeg synes det er, i varierende grad, utfordrende å tenke positivt om meg selv...
Finne balansen mellom det selvkritiske; som jo er nødvendig; og det å akseptere seg som man er; med alle sine gode og mindre gode karaktertrekk.
Ja, hvor enkelt er det egentlig?
 
LilleLaila2020-01-17 00:02
Antall innlegg: 3144

Du har ekstremt lange innlegg, Aran. Føles litt som ordgyteri iblant. Sorry at jeg sier det. Men korte og innholdsrike tekster er mer min stil.
Leveregler? Jeg har en grunnleggende livsholdning som baserer seg på vår nå avdøde statsreligion ....
 
BeeJay2020-01-17 00:07
Antall innlegg: 908

The Golden Rule.
 
LilleLaila2020-01-17 00:16
Antall innlegg: 3144

Den gylne regel ja, BeeJay: Det du vil at andre skal gjøre mot deg, det skal du gjøre mot dem. Da vet du sikkert hvor den kommer fra også :)
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-01-17 00:21
Antall innlegg: 6062

Javel LL, egentlig så liker jeg å fatte meg i korthet jeg også. Om du ser etter så er mange av mine innlegg svært korte. Men når jeg vil så kan jeg skrive mye, sånn har det vært siden jeg var ca 18 år.

Ofte er jeg slik i hverdagen at jeg kommuniserer veldig kort muntlig, men kan også sitte i timesvis å prate om jeg vil. Jeg er ytterpunktenes mann.
 
London Rose2020-01-17 00:39
Antall innlegg: 10348

Ja LL, det var Confucius som sa dette cirka 500 år før Jesus…

DN fin leve regel
 
London Rose2020-01-17 00:40
Antall innlegg: 10348

En*
 
LilleLaila2020-01-17 00:43
Antall innlegg: 3144

ev. leveregel
 
London Rose2020-01-17 08:49
Antall innlegg: 10348

Uff ja
Sånn er det når man har bare lært norsk etter gehør..
Skal prøve å bli bedre...
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-01-17 12:03
Antall innlegg: 6062

Poster innlegget på nytt etter å ha gjort noen endringer i teksten:



Ofte er det et levd liv med erfaringer som skal til for å lettere forstå hvilke verdier i livet som er viktige og som er slik at man oppnår lykke basert på et grunnlag som av kjerneverdier som er urokkelige og som ligger der alltid i bunnen.

Om man baserer sin lykke på overfladiske verdier så sprekker man lett og man blir stadig å jakte etter disse verdiene. Det blir et stressfullt liv og mindre lykkelig liv.

Overfladiske verdier kan være å oppnå/ streve etter prestisjeyrker, utøve / dyrke (kald)-intelligens, karrierejag, strebe etter høy inntekt som et mål i seg selv, store unødvendige materielle verdier, overfokusering på fysisk utseende.

Gode kjerneverdier kan for eksempel være å forstå at kjærlighet er det viktigste. Her er noen setninger man kan følge som gir gode kjeneverdier. Viktig at alle setningene sees i sammenheng med hverandre:

1. Lev livet slik du selv vil. Ikke hvordan du tror andre vil du skal være og leve.

2.Ikke jobb for mye. Ta deg tid til fritid og leve livet. Oppdag nye ting.

3. Vis mot til å uttrykke dine følelser.

4.Hold kontakt med venner

5. La deg selv være lykkelig

6. Grip gjerne sjansene når de er der

7.Ofte bedre å gjøre ting enn å angre på at du ikke gjorde noe

8. Se deg selv som gammel og fra den gamles posisjon skulle ønske at du gjorde. Så gjør du dette i nåtiden.

9. Livet har både oppturer og nedturer. Det er hvordan man takler dette som er viktig.

10. Sørg for å ha sunne positive kjerneverdier.

11. Kjærligheten er størst av alt.

Så ytterligere noen råd for å øke positivitet i livet:

12. Ikke ta andre sin negativitet seriøst. (Andre sin negativitet er et bilde av det de selv er og har nødvendigvis heller ikke noe med deg å gjøre)

13. Bruk mer tid med positive folk med gode kjerneverdier.

14. Vær, så ofte du føler du kan, anstrengelsesløst om det går, den positiviteten du ønsker at verden skal være.

15. Endre gjerne måten du tenker på. Utviklingen av en selv er en stadig pågående prosess.

16. Fokuser gjerne på løsninger

17. Vær snill mot og lik dem som er rundt deg. Pass også på deg selv.

18. Bry deg om folk. (Da forandrer du også deg selv til det bedre og får det bedre med deg selv).

19. Aksepter at livet har oppturer og nedturer.

20. Gå videre fra gamle ting som ikke er verdt å bruke tid på. Fokuser heller på nuet.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-17 12:59
Antall innlegg: 4429

Spiller ingen rolle; langt eller kort; det viktigste er å få UTTRYKT seg!
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-01-17 13:49
Antall innlegg: 6062

Enig Op.

Har funnet ut at å uttrykke seg i korthet kan være befriende.

 
LilleLaila2020-01-17 13:54
Antall innlegg: 3144

Men jeg ser at du har mange gode poenger da, Aran. Unnskyld. Bare jeg som sjelden har tålmodighet til å lese lange tekster. Har vel noe med den diagnosen å gjøre :)
 
Nixita2020-01-17 14:09
Antall innlegg: 4720

Jeg har ikke sans for å påpeke andres feil i hytt og pine, heller ikke skrivefeil. Har en tante som jeg aldri har hørt baksnakke noen, det er en god leveregel.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-01-17 16:19
Antall innlegg: 4429

Absolutt!

LL: jeg tenkte at din reaksjon kom veldig spontant, og kunne ha sammenheng med diagnosen.
Ellers, så liker jeg din måte å uttrykke deg på. Ærlig og åpent.
 
LilleLaila2020-01-18 00:00
Antall innlegg: 3144

Tusen takk for det, OP! Det varmet mer enn du aner :)
 
kda2020-01-21 13:07
Antall innlegg: 684

Veldig god leveregel, Nixita. Jeg jobber selv med å ikke bli med på prat bak ryggen, men det kan være vanskelig når andre begynner ...
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?