Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 446 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-03 19:40 | |
![]() | VI ER VELDIG HELDIGE. I disse koronatider er det mange som sliter. Mange som ikke har det sikkerhetsnettet vi har her i Norge. Jeg snakka med Kristina fra Romania på skype forrige dagen. Vi har ikke mat sa hun. Kan du være så grei å hjelpe oss i denne krisa? Og hun fortsatte med å fortelle om hvor mange som sliter ekstra nå. Faren til den gutten som vi hjelper hadde fått fast jobb for første gang i livet; men kan ikke jobbe under koronaen. Marius og Catalin som hjalp oss med et lite bygg for noen år siden; de har de også svært tøft. Tenk om det var oss. Kan vi sette oss inn i hvordan det er å ikke ha mat? Nei, er svaret. Når jeg hørte henne fortelle; og fortvilelsen hennes; så tenkte jeg at jeg måtte legge bort mine egoistiske tanker; og prioritere dem fremfor andre mindre viktige ting. Hvorfor deler jeg dette med dere? Jo, fordi jeg må innrømme at jeg følte irritasjon ved å måtte bortprioritere noe. Men det varte heldigvis ikke så lenge; og nå er jeg glad for at vi kan hjelpe i denne krisa. | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-05-03 19:44 | |
![]() | Ja fint at du hjelper folk Ordputter. | |
Cygnus | 2020-05-03 20:04 | |
![]() | Det er klart vi er heldige! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-03 21:03 | |
![]() | Og det tar vi som en selvfølge. Det er egentlig veldig trist at vi gjør det. Hva om det hadde vært deg og meg som ikke hadde mat i morgen? Vi våkner opp sultne, og vi legger oss sultne. Vi går til kommunen og ber om hjelp, men de bare riste på hodet. Ingen bryr seg. Det er trist at vi er blitt så privilegerte her i Norge. Jeg tenker på ferien jeg skal på! De tenker på å ikke sulte, for mye. Nei, den ferien er utsatt; jeg overlever det. | |
Noe nytt | 2020-05-03 21:34 | |
![]() | Jeg mener at du ofte fjoller i overkant O.P.,men jeg DIGGER den sosiale samvittigheten din. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-03 21:51 | |
![]() | Takk for det Noe nytt. Ja, jeg er en fjollete type som heldigvis har litt samvittighet. Og jeg DIGGER at du digger det! | |
kda | 2020-05-04 16:39 | |
![]() | Veldig bra skrevet, Ordputter, og veldig sant. Digger fjollingen din litt og jeg ;) | |
Cygnus | 2020-05-04 17:13 | |
![]() | Jeg vet flere her inne som både har sosial samvittighet og ikke minst gjør veldig mye for andre - men de skriver ikke om det i forum så dere andre kan ikke vite om det. Men synes alle de skal æres! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-04 17:43 | |
![]() | Da mista du nok hovedbudskapet mitt Cygnus. Prøv å finn det. Eller, jeg kan jo gjenta: Den ambivalensen man føler i en sånn situasjon. Hvor tungt skal deres behov veie? Å kjenne på ønsket om å egentlig være egoistisk. Det er mine penger! Og så kjenne på følelsen av hvor privilegerte vi er. Og ja, jeg synes vi burde føle mer på det vi som har levd en stund. Og, har jeg nevnt hvor mye jeg har hjulpet? Du misforstår nok ganske bra. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-04 17:48 | |
![]() | Del gjerne historien din med oss Cygnus; så kan du æres du også! Hvis du mener det er poenget med å dele sånne historier... | |
bris1 | 2020-05-04 19:12 | |
![]() | Hva tenker du er poenget med din historie, op? I og med at du deler den her inne så har du vel et eller annet budskap utover det å fortelle om din ambivalens? Tenker du å hjelpe oss med å ta riktige valg? Eller hva? I såfall synes jeg det er helt greitt. Vi andre som et litt mindre meddelsomme får tåle det. Går ut fra at du skjønner at det finnes utrolig mange her inne som brenner for å hjelpe der de kan. :-)) | |
Cygnus | 2020-05-05 00:52 | |
![]() | Nei!!! Det er ikke min historie, ordputter! Jeg er ikke noe særlig sånn sett (og hadde aldri skrevet det jeg skrev, hadde det vært meg!!). Det var spesielt den ene av de personene jeg tenkte på som særlig kunne fortjene heder, men poenget er at det er mange - også her inne - som er virkelige gode mennesker uten at noen ser det. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 12:39 | |
![]() | Så dere har visst ikke skjønt det bris og Cygnus. Overskriften er: VI ER VELDIG HELDIGE. Kanskje dere ville ha vært mer komfortable hvis jeg hadde "kamuflert meg". Altså ikke skrevet at det var meg som hjalp, men for eksempel en nabo. Det er da heftig så provoserte dere blir. Og så kan jeg konstatere at nei, jeg er ikke et "virkelig godt menneske". Og så må vi ikke innbille oss at vi forstår hvordan det er å leve som de må, store deler av livet. Overskriften damer: VI ER VELDIG HELDIGE. Ja, det er poenget med historien min. OG, vi gjør da egentlig svært lite sett ut i fra hvor privilegerte vi er. Et "godt" eksempel er jo det ramaskriket som kom her i Norge da folk ikke kunne bruke hyttene sine i en liten periode. For nordmenn overlever jo ikke uten hyttene sine! Og, mange lignende senarioer. Så spørs det hvor store egoister det er sunt å være. Ja, det er motsetningsfylte følelser man får når man blir konfrontert med deres virkelighet. | |
bris1 | 2020-05-05 14:40 | |
![]() | Alltid interessant å se din reaksjon på tilsvar, Ordputter. Leser du igjennom det som står i innleggene? Føler meg på ingen måte provosert, bare undrende. | |
vesla1 - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 15:32 | |
![]() | Det er folk i Norge også som ikke spiser seg mette hver dag, de trenger vel litt hjelp de å, jeg har sluttet å gi penger til de som tigger, sitter med dyrere mobil en det jeg noen gang kunne tenke meg å kjøpe. Reisa hit til Norge koster også penger, hva med å bruke de til mat/hus til unga sine. Ja, det er synd på mange i utlandet og i Norge, en får hjelpe til der en kan og om en kan, det er faktisk ikke alle som kan det. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 17:00 | |
![]() | Ok bris, ikke provosert, men undrende. Samma det egentlig. Jeg ville bare dele en historie; og har nå gjort det. Det du beskriver der vesla1, forekommer selvsagt. Og da trøster vi nordmenn oss med at "sånn er de alle sammen". Og så er det nordmenn som sliter økonomisk, ja. Men vet du hva? De kan gå på sosialkontoret hvis det er helt krise. Ikke mye hjelp å få hvis man tropper opp på sosialkontoret i, for eksempel, Romania. Husker, for en stund siden, det ble omtalt på TV (husker ikke av hvem); at det er : EKSTRA KREVENDE å være fattig i Norge (og tilsvarende land). Men folk i Norge er ikke fattige i ordets rette forstand. De kan ha dårlig råd, og ekstremt dårlig råd; men ordentlig fattigdom finnes heldigvis ikke i Norge mer. I løpet av disse årene hvor jeg har kjent flere fra en liten landsby i Romania; så har jeg lært en del. | |
vesla1 - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 17:27 | |
![]() | Som du sier "sånn er de alle sammen", alle nordmenn tenker ikke slik. Når du ser de som skal sitte å tigge blir kjørt til plassen sin i nye BMW ++, sitter med nye mobiler, det får i alle fall meg til å lure, hadde det ikke vært bedre å bruke de pengene til mat og bolig og på unga sine. Er du sulten, kjøper du deg ikke ny telefon, da kjøper du deg mat først og sørger for unga dine. Og det du sier om å gå på sosialen og få penger, da må du først selge alt du har før de i det hele tatt blir vurdert om de kan få litt. Har du sett nordmenn som ikke har noen steder å bo, bor under bruer, i busskur og der de kan krype inn, vist har vi fattige i Norge. Det er ikke lett og være fattig, ikke i Norge, ikke i andre land. | |
kda | 2020-05-07 19:35 | |
![]() | Jeg tar opp trådstarten og sier meg enig med Ordputter i at vi er utrolig heldige som bor i Norge, uansett hva vi ellers måtte mene om fattige og rike .... | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-07 19:50 | |
![]() | Ja, vi har rett og slett vunnet i lotto! Og det minner meg på at jeg må spille Euro-lotto... | |