Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 446 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
trymare | 2020-05-04 21:10 | |
![]() | Koronahysteri Det er alltid trist når folk dør, men det dør faktisk over 100 mennesker i Norge hver eneste dag. Hvorfor får den 90 år gamle skrukka som dør av Covid-19 mer oppmerksomhet enn småbarnsmoren på 40 som dør av kreft? Synes det er veldig fælt. Nå skal alle gamle folk isoleres, men det er mye verre å dø av ensomhet enn korona. Så jeg synes ærlig talt folk må slutte med dette hysteriet her. Gamle folk skal dø uansett, og det er leit at offentligheten ikke bryr seg om de 100 andre som dør hver dag, deriblant 20-åringen som døde av hjertesvikt eller småbarnsmoren som døde av kreft. | |
Nixita | 2020-05-04 21:16 | |
![]() | Du har kanskje ikke fulgt med på nyheter fra f.eks Italia eller NY som viser hvor ille det kan bli? | |
DULLE | 2020-05-04 21:26 | |
![]() | Den 90 år gamle skrukka? Hva er det for respekt for et gammelt menneske? | |
bris1 | 2020-05-04 21:28 | |
![]() | Deg om det, trymare, men om «den gamle skrukka» på 90 år var din bestemor, ville du ha omtalt henne på den måten? Fullstendig respektløst, men det har kanskje noe med modenhetsnivået å gjøre? Jeg har ennå mange år igjen før 90, men er i risikogruppe og er veldig takknemlig for at de fleste følger retningslinjer fra myndighetene. Hysteri har jeg sett lite av. | |
_BillyTheKid - Ikke medlem lenger | 2020-05-04 21:33 | |
![]() | han snakka vel om norge nix ikke om italia eller ny. | |
_BillyTheKid - Ikke medlem lenger | 2020-05-04 21:36 | |
![]() | Så en kan ikke mene noe om at ting i norge er hysteri ,for det er så fælt i andre land?det er like mye på tryne og mene som det er og kalle folk for ei gammel skrukke | |
trymare | 2020-05-04 21:54 | |
![]() | Altså jeg kaller min farmor for både støvet, fossilen, skorsteinen og svampen, og er veldig glad i henne for det om. Dette krenkehysteriet tar jeg forresten også avstand fra, hvor folk ikke tåler å bli kalt noe som helst. Jeg kaller gamle mennesker for skrukker fordi de ofte har mye rynker. Min farmor bare ler når hun bli kalt for støvet. Det jeg ønsker å ta opp, er at vi glemmer mange mennesker oppi dette, alle de som dør av andre ting enn Covid-19. De aller fleste som dør i Norge i dag, dør nemlig av andre grunner. Og når helseministeren sier han har den dypeste medfølelse for dem som har mistet en i Korona, så overser ham alle de andre som døde samme dag. Du har de som tar livet sitt, de som dør i trafikken, av kreft og andre sykdommer. Deres pårørende har det minst like vanskelig men blir direkte oversett. ikke får de ha skikkelig begravelse heller. Og de som dør ensomme... det er verre å dø etter lang tid i isolasjon/ensomhet enn av korona. Stakkars folk. Det er også folk på min alder som dør av andre sykdommer, som ikke får noen kondolanser fra det offentlige. Derfor blir jeg litt sint og lurer på om skrukka/fossilen/støvet på sykehjemmet er så mye mer verdt enn yngre mennesker som lider enn langt mer tragisk skjebne. Det er forresten ekstremt frekt å stille spørsmål rundt min modenhet, når jeg tar opp et ytterst alvorlig tema om alle menneskene som dør hver eneste dag, noen yngre enn andre. Så hvis du er så opptatt av å vise respekt "bris1" så får du vær så god begynne med deg selv. | |
trymare | 2020-05-04 22:01 | |
![]() | Og ja, jeg snakker om Norge nå. Om Norge var som Italia og hadde 500 døde hver eneste dag, så hadde jeg gått med på strenge tiltak og isolasjon for at helsevesenet ikke skal bryte sammen. Men Norge er ikke Italia. | |
bris1 | 2020-05-04 22:17 | |
![]() | Jeg beklager, trymare, for at jeg stiller spørsmål ang din modenhetsgrad, men regner med at alle andre ser og skjønner at du er en moden og reflektert person. | |
Nixita | 2020-05-04 22:36 | |
![]() | Takk for oppklaringen trymare. | |
GreteSB | 2020-05-04 22:38 | |
![]() | Du glemmer visst at det ikke bare er oss eldre som er i risikogruppen. Det er veldig mange unge med forskjellige Utfordringer/sykdommer som kan ha lange, gode liv hvis de unngår smitte. Hvis Norges regjering ikke hadde satt i gang det regimet vi har hadde vi vært i en mye verre situasjon. Du får mene at det er hysteri, jeg er glad for det. | |
auau | 2020-05-04 23:02 | |
![]() | Kunne ikke være mer enig, GreteSB. | |
Cygnus | 2020-05-05 00:57 | |
![]() | Men trymare - dette er ikke noe uvanlig: dramatiske og endrete situasjoner fører til andre mønstre. F eks. Hvis en stor ulykke, terror, eller lignende, forårsaker dødsfall, får de pårørende en helt annen oppmerksomhet enn de som har mistet noen i ‘alminnelige’ dødsfall. Sorgen er selvsagt ikke annerledes. | |
wellen33 | 2020-05-05 09:38 | |
![]() | Visste du at dødsraten for kreftpasienter, uansett antall skrukker, er 70% om de får covid 19 ? | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 11:09 | |
![]() | Noe som er bra med denne covid-19 pandemien er at det skaper en slags fellesfølelse landene imellom. Alle er utsatt for det samme. Og dette medfører at land må samarbeide. | |
hestlægg - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 12:36 | |
![]() | Klager på "krenkehysteriet", men synes selv det er "ekstremt frekt" at noen lurer på modenhetsnivået til noen som kaller eldre ofre for covid for "skrukka" og "støvet". You can´t make this s**t up :) Forøvrig er denne teknikken med å sette medfølelse/innsats for ulike grupper/ofre/problemer opp mot hverandre velkjent. Du skulle ikke tilfeldigvis tilhøre den ytre høyresiden i politikken? | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-05 12:57 | |
![]() | Men jo, enig eller ikke. (Og man trenger da ikke være hel enig eller helt uenig); så er det noe sannhet i at det er en hårfin balanse for å bikke over i noe hysteriske tilstander. Og, når det for noen uker siden ble vist et innslag om en med ALS som måtte vente på operasjon fordi kapasitet måtte være ledig når/hvis Covid slo inn for fullt; DA kan man bli provosert ja! Dette var en mann i 40-åra som absolutt skulle hatt denne hjelpen; for det dreide seg om at slutten på livet hans ikke skulle bli altfor ille. Men nei, CORONA foran alt! Og det prøver Trymare å si noe om. | |
Vannmann | 2020-05-05 13:44 | |
![]() | Det er da en helt relevant problemstilling Trymare tar opp. Og politikere fra alle partier setter jo grupper og problemer opp mot hverandre hver eneste dag når de må prioritere ressurser. Men, interessant å se gårsdagens reportasje fra Malmø, hvor de har levd nesten helt som normalt, og fortsatt har lavere smittetall og døde en snittet for Norge. | |
London Rose | 2020-05-05 14:11 | |
![]() | I motsetning til resten av Sverige .. | |
bris1 | 2020-05-05 14:26 | |
![]() | Takk, hestlægg, du fikk med deg den nyansen ;-)). | |