Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 445

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Vannmann2020-06-05 19:37
Antall innlegg: 357

Demonstrasjonen i Oslo

Hvorfor tillater man tusenvis av demonstranter som sild i tønne foran Stortinget i dag, mens alminnelige arrangement i kontrollerte former nektes dersom de overstiger 50 personer, tror du?

Aran - Ikke medlem lenger2020-06-05 20:11
Antall innlegg: 6062

Høres rart ut ja.

CaB2020-06-05 21:11
Antall innlegg: 2926

demonstrantene i Oslo burde vel blitt jagd hjem med en gang, tenker jeg. Joda, det er forsåvidt greit med en fredlig demonstrasjon, men ikke med maaaange mennesker som står som sild i tønne i disse tider.

Nixita2020-06-05 21:21
Antall innlegg: 4724

Ja enig, en viktig sak, men helt utrolig at de tillot det pga smittevernreglene,

bris12020-06-05 21:46
Antall innlegg: 2601

At man blir opprørt over det som skjer i USA er forståelig. Og kanskje vi kan skjenke en tanke til de som opplever hverdagsrasisme her hjemme også. Ille nok for den som opplever det.

Nixita2020-06-05 22:22

Det er selvfølgelig forståelig, men syns fortsatt ikke det forsvarer å trosse smittevernreglene. Det kunne vært gjort på en annen måte, med presse til stede slik at det nådde ut til alle.

Veldig enig i det Nakstad skriver, ikke minst:

Helsedirektøren påpeker at det er mange i Norge som har fulgt smittevernreglene og ofret mye privat for å følge reglene – blant annet ved å utsette bryllup, ikke samlet seg i begravelser og tilsvarende offer.
– Dette er offer som man har gjort personlig, og for disse gruppene så føles det nok provoserende at så mange bryter de samme reglene, sier Nakstad.

www.vg.no/nyheter/in...gs -fenomen

Vannmann2020-06-05 22:32

Absolutt.

Prikken over i'en må vel være at disse idiotene står der med sine "I can't breathe"-plakater mens de mangedobler sjansen for at deres egne foreldre og besteforeldre havner i respirator som følge av et nytt smitteutbrudd.

liverbird12020-06-05 23:54
Antall innlegg: 719

Ja det er ille , burde settes i isolat hele gjengen , har vel film video av det hele , de tenker ikke på de i risikosonen.
Det er ytringsfrihet i norge , det er greit de demostrerer , men følg smittevernreglene ,slik alt norge har brukt av ressurser ikke går tapt.

LilleLaila2020-06-06 09:21
Antall innlegg: 3144

Jeg har vel lenge undret meg over den varierende praksisen når det gjelder smittevernregler generelt, også på min arbeidsplass ... Dette viruset tar vel ikke hensyn til unntak av alle slag!

Alina19602020-06-06 10:31
Antall innlegg: 1639

Synd at de ødelegger en så viktig sak, ved å ignorere smittevernsreglene.

Erik75 - Ikke medlem lenger2020-06-06 12:27
Antall innlegg: 11608

Slettet noen innlegg med avsporinger.

Vannmann2020-06-06 14:39

Nå samles folk i tusentall for å demonstrere i Stavanger også. Uten at de blir stoppet.

For et hån mot alle som lojalt har deltatt i den store fellesdugnaden til nå.

Er det dette som er solidaritet med sine medmennesker?

Og hvorfor i alle dager blir de ikke stoppet?
Hvorfor er det ingen som tar til orde mot disse folkeansamlingene i media eller på tinget?

AaseB2020-06-06 15:18
Antall innlegg: 8147

Noen sier jo i fra. F eks eks-justisminister Per-Willy Amundsen, som tidligere ergret seg veldig over overdrevne smitteverntiltak, har jo også øyna muligheten nå for en sårt tiltrengt protest mot det som skjer.
Like forutsigbare som klokka disse forsøkene på å avlede folks oppmerksomhet nå etterhvert. Enten det er miljøsak eller rasisme folk protesterer mot, så slurres det opp en metadebatt for å få bort fokus fra hovedpoenget.

liverbird12020-06-06 15:21
Antall innlegg: 719

Tror politiet og politikere er redd for å bli sammenlignet med USA , derfor skjer det som skjer, ingen respekt for andre mennesker i samfunnet som kan risikere å dø av denne pandemien.

Vannmann2020-06-06 15:42

Er det noen som bedriver metadebatt her, så må det da være deg, AaseB.

Det er da ingen som er uenig i saken de demonstrerer mot.
Et samstemt medielandskap har kjørt saken på landets avisforsider og nyhetssendinger i flere uker. Samtlige politikere og andre kommentatorer har uttalt seg støttende til saken.

Så ser jeg politiet henviser til ytringsfriheten som forsvar for hvorfor de ikke griper inn.
Men er det virkelig noen som føler seg kneblet?
Twitter, Facebook, Instagram, avisenes og de flere titalls antirasistiske organisasjoners massive dekning av saken og plass og rom til leserinnlegg er ikke nok?

Når man i tillegg til dette krever å få samle 15.000 mennesker som sild i tønne, midt i vår tids største fellesdugnad som alle lojalt har stilt opp på av hensyn til de mest sårbare i samfunnet, så...ja. Jeg skal la være å si hva jeg synes om de.

Men, siden du trekker inn politiske partier, AaseB.
Når deres egne stortingsrepresentanter stiller i første rekke på demonstrasjonen i Oslo, vel vitende om smittevernsregler og omfanget av oppmøtet, så kan i alle fall SV og Rødt holde godt kjeft om fellesdugnader og solidaritet med de svake i samfunnet fremover.

AaseB2020-06-06 16:08
Antall innlegg: 8147

Så så. Du etterlyste engasjement fra politisk hold, jeg svarte at det finnes.
Du skal få fortsette din forferdelse over protesten i fred for meg.
Har tiltro til at folk her inne er oppegående nok til å se det noe større bildet og nyansene i saken selv.

Vannmann2020-06-06 19:22

AaseB : Er det ikke bedre å fortelle oss om disse nyansene og det store bildet som du mener forsvarer dette enorme bruddet på smuttevernsreglene, fremfor disse nedlatende insinuasjonene om andres intellektuelle nivå?

Liverbird : Tenker mye av det samme. Synes det var kleint nok med disse voldsomme reaksjonene mot Ernas uttalelser her om dagen. ..som ble toppet av at hun må bruke tid på å besvare skriftlige spørsmål fra opposisjonspartier om hun tar avstand fra rasistisk motivert vold....

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-06-06 19:40
Antall innlegg: 4429

Jeg blander meg ikke inn...

Nå er vi snart i mål på grunn av den dugnaden som de fleste av oss har vært med på; da føles det merkelig å se at så mange gir blanke.
Hvis det nå blomstrer opp igjen i Stavanger og Oslo på grunn av disse sammenstimlingene, så vil det vel være flaut for dem som har bidratt til det? Ville i hvert fall jeg ha følt. Kan ikke si at man blir sint, men mer forbausa. Det kunne ha blitt arrangert på bedre måter.

Darrang2020-06-06 21:54
Antall innlegg: 1121

Huff, det vi burde ta avstand fra er vel unødig spredning av et dødelig virus

Nixita2020-06-06 22:44

Ja kjenner jeg blir så utrolig provosert av at så mange nå bare gir blaffen i de smittevernreglene myndighetene ber oss om å følge. Så mange har ofret så mye for å bidra til felles dugnad for å stoppe smitte.

Kanskje mange har glemt bildene fra sykehus i Italia eller NY?

Støtter de på sak, men blir så utrolig provosert, sint og skuffet over måten det gjøres på.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?