Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 928

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-06-17 00:39
Antall innlegg: 4429

SAMLIVSTRÅDEN
Ja, hva hvis man har vært gift hele 3 ganger, og så blitt skilt 3 ganger. Det må jo ha vært noe positivt mens det varte? Så hvorfor tok det slutt?
Var utgangspunktet ikke "riktig"? Altså at man var for forskjellige som personer, og at det kom tydeligere fram ettersom tiden gikk.
Jeg er veldig langt fra å ha vært i en sånn situasjon kan man si. Men tenker at jeg har vært det, og lurer på om jeg da ville ha snakka med "de forhenværende" om det?
Be om ærlige svar, og tenke at det er noe å lære.
Hva hvis jeg ble forlatt alle 3 gangene; ja ville nok fort tenkt at det er "noe gærent" med meg.
Var vi for ulike i utgangspunktet? Og skulle egentlig ha blitt bedre kjent først. Ja, kanskje er det av og til så "enkelt" som det?

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-06-17 00:42
Antall innlegg: 4429

Hehe- forhenværende var kanskje ikke riktig ord; men jeg synes "Ekser" er et dårlig ord...
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-06-17 06:21
Antall innlegg: 6062

Jeg spør ekspertene:
1. Hvordan inngår man ekteskap ?
2. Er samboerskap å foretrekke ? I tilfelle hvorfor ?
3. Hva er de vanligste problemene i ekteskapet ?
4. Hvilken rolle har frukt i hjemmet i et ekteskap og i et samboerskap ?
5. Hvor ofte skal man reise på ferie i samboerskapet/ekteskapet ?
6. Kan man inngå særeie uten at en av artene blir sur ? Hvordan gjør man det ?
 
LilleLaila2020-06-17 07:57
Antall innlegg: 3144

Det kunne like gjerne ha skjedd meg, OP, men nå har jeg også ADHD. Usikker på om Darrang har det :)
For da blir man impulsiv og også spenningssøkende. Så fort noe blir kjedelig mister man interessen ... Selv har jeg bare vært gift en gang, men det tok slutt fordi han fant seg en annen ...
I ungdommen var jeg forlovet to ganger, så det kunne jo i teorien ha blitt 3 ekteskap :)
 
Darrang2020-06-17 08:11
Antall innlegg: 1121

Her var det jo noen gode spørsmål, Aran (og et par rare ;))
Vet ikke om jeg er den rette til å svare. Man blir ikke nødvendigvis ekspert av å mislykkes med noe 3 ganger - kanskje snarere tvert imot. Men jeg kan alltids prøve å svare hva jeg mener på noen av disse ... må bare tenke litt ...
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-06-17 09:39
Antall innlegg: 6062

Ja supert. Darrang. Vi faktisk høre hva du og OP mener.

Spørmål nr.1 gis vel fra denne linken: www.norge.no/nb/livs...a- ekteskap
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-06-17 09:40
Antall innlegg: 4429

Ok, jeg kan si noe om hvorfor jeg tror mitt samboerskap fungerer bra.
Vi er begge veldig ærlige om alt. Vi tåler konfrontasjoner oss i mellom uten å gå (for mye) i forsvarsmodus. Og hvis det er noe grums som ødelegger så lufter vi ut temmelig raskt. Jeg lurer litt på om det er så helt enkelt med to ledertyper i et forhold... Jeg er ledertypen og han er det ikke (må passe på ikke å overkjøre ham).
Ja LL, du har ADHD; jeg har PTSD. Og det er absolutt en utfordring. Hva er det som gjør at han holder ut med meg tenker jeg når min PTSD er "svært fremtredende" i perioder. Vi har begge fått oss noen kraftige smeller ganske tidlig i livet, og vi har mange fellesnevnere. Like barn leker best? Ja, det blir vel mindre gnisninger da.
Jeg har ofte tenkt på det med "kjemi"; altså noe udefinerbart som gjør at man umiddelbart får bedre kontakt med noen enn med andre. Sånn er det med meg og sambo; vi har god kjemi.
Hva tenker du Darrang; altså om det vi kaller kjemi?

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-06-17 09:45
Antall innlegg: 4429

Ok Aran, har du noe å fortelle om eventuelle samboerskap?
Eller er det fremmed for deg?
 
Darrang2020-06-17 10:02
Antall innlegg: 1121

Svar på spørsmål 2: Samboerskap er selvfølgelig å foretrekke hvis man alltid vil ha en dør åpen, en fluktvei så å si. Men ekteskapet er vel fortsatt mer forpliktende og også tryggere hvis det er barn med i bildet.
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-06-17 10:12
Antall innlegg: 6062

Ok. OP. jeg legger ikke ut personlig info her.
 
GloriaM2020-06-17 11:42
Antall innlegg: 994

Dette bildet er faktisk fra bryllupsdagen min. Giftet meg som relativt godt voksen, men likevel holdt det jo ikke da :(
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-06-17 12:53
Antall innlegg: 4429

At ekteskap skal virke forpliktende hører vel fortiden til. Og så tenker jeg Darrang at hvis man ser på samboerskap som "å ha en dør åpen", så er det veldig underlig; det gir ingen mening. Hva tenker du da om dine ekteskap? Døra var tydeligvis helt åpen hele 3 ganger. Beklager at jeg virker litt ufyselig; men hvorfor innbille seg at et papir har noen betydning? For det har jo ikke det. Og det har du tydeligvis erfart hele 3 ganger. Du sa også, så ærlig her, at du (på en måte) lurte på om du var helt umulig å bo sammen med. Det finnes vel svært få som er helt umulige å bo sammen med? Hva tenker du da kan være en side ved deg som er utfordrende for en partner?
Jeg tenker at jeg har mange ganske utfordrende sider; men også mange sider som gjør det verdt å være sammen med meg. Jeg har jo ikke prøvd så mange partnere over lengre tid... Men hadde en av og på relasjon til en fra Nederland i en årrekke som ganske ung. Det som mangla var god kommunikasjon; så den relasjonen avslutta jeg. Noen snakker om at det er sex som er "limet" i et forhold; uff, det høres trist ut. Jeg mener at kommunikasjon er alt.
 
Darrang2020-06-17 13:47
Antall innlegg: 1121

Beklager hvis jeg støter deg, OP, men er vel litt gammeldags. Det er vel tross alt litt mer styr for å bryte ut av et ekteskap. Tok 2 år for meg hver gang. Trenger ikke å være som jeg sier, men har fortsatt tro på ekteskapet jeg, merkelig nok :) For øvrig er jeg helt enig med deg i at kommunikasjon er nummer 1!!
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-06-17 15:16
Antall innlegg: 6062

Jeg mener nå at frukt i huset er nr.1, men skal nå ikke blande meg inn i ekspertanalysene :D
 
Cygnus2020-06-17 15:49
Antall innlegg: 44845

Personlig ville jeg nå si sex OG kommunikasjon! Og forskningen viser at jo, sex er et lim! Vet ikke hvorfor det skulle være så trist?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-06-17 16:38
Antall innlegg: 4429

Altså, hvis det er nesten bare sex som får folk til å holde i sammen, DET er trist. Ja, selvfølgelig må kommunikasjon være nummer 1. Hvis sex da kommer i tillegg, så er jo det bare flott.
Hehe Darrang; det var vel heller jeg som støtte deg!
Hvorfor skal man ha tro på ekteskap som du sier? Fakta er at det er bare et papir. Men når man tenker at det er "noe mer" enn samboerskap, så er det bare tull. Ekteskap er noe menneskene har funnet på, og som de utrolig nok i 2020, prøver å opphøye til noe spesielt.
Men nok om det.
Jeg er sammen med et menneske fordi jeg trives svært godt med å være sammen med nettopp dette mennesket. Og jeg vet/visste helt fra starten at vi skulle være sammen livet ut. Jeg var aldri et sekund i tvil om det, og er det heller ikke i dag, etter 12 år. I tillegg til kommunikasjon, så tenker jeg at det er viktig å ha likt verdigrunnlag.
 
Cygnus2020-06-17 18:33
Antall innlegg: 44845

Du må ikke alltid bedømme ut fra deg selv, ordputter - det er mange måter å leve på (alle som en oppfunnet av mennesker!!!). Og for mange er nok ekteskapet noe annet enn et papir - og for noen er papiret viktig. Jeg håper jo at forholdet ditt varer livet ut, men hvorfor tviler du på at andre kan ha samme tro på sine (gifte) forhold? (Som jeg tror du uttrykte en gang for lenge siden). I alle fall vet ingen av oss hva som skjer!
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-06-17 18:45
Antall innlegg: 6062

Hva er gledene i et bra samliv ?
 
Cygnus2020-06-17 18:57
Antall innlegg: 44845

Nærhet, tror jeg er den største gleden, Aran.
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-06-17 18:58
Antall innlegg: 6062

Ja, bra. Rams gjerne opp flere. Skulle vært interessant å få frem grunnlaget for en liste her.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?