Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående9 090

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Aran - Ikke medlem lenger2020-07-03 14:35
Antall innlegg: 6062

Kamferdrops og Kongen av Danmark

Jeg husker mine besteforeldre pleide å bruke sukkertøyene Kamferdrops og Kongen av Danmark. Som barn og ungdom tenkte jeg med meg selv at dette er sikkert sukkertøy som eldre folk liker spesielt godt. Det var jo ingen unge folk som brukte disse sukkertøyene.

Så jeg lurer bl.a. på om det er noen her i forum som har opplevd at da du ble eldre så begynte du å bruke kamferdrops og Kongen av Danmark ?

Uansett hva er ditt forhold til disse to typene sukkertøy ?

Jeg bodde en god del sammen med mine besteforeldre i oppveksten, mormor og morfar. Og som barn var man jo spesielt glad i godterier, men i huset fantes bare tre typer godterier. Det var Kamferdrops, Kongen av Danmark og mørk kokesjokolade. Så jeg vokste en del opp med å bruke disse godteriene selv faktisk, men da jeg ble eldre brukte jeg nesten aldri å kjøpe disse tre godteriene og jeg kjøpet de svært sjelden nå. Kanskje Kongen av Danmark en gang hvert tiende år, aldri kamferdrops og mørk kokesjokolade kanskje en gang i året.
 
GreteSB2020-07-03 14:38
Antall innlegg: 7777

Min mormor hadde alltid kamferdrops og vi fikk av og til av henne.
Kongen av Danmark kjøpte vi alltid i kiosken på vei til kino på søndager. Det var da så godt.
Mørk sjokolade spiser jeg sjelden.
 
Cygnus2020-07-03 16:30
Antall innlegg: 44845

Husker begge dropsene fra barndommen, men har aldri kjøpt dem selv.
 
TomTomTom - Ikke medlem lenger2020-07-03 17:24
Antall innlegg: 935

Forbinder begge med besteforeldregenerasjonen . I tillegg Brigdeblanding og Isbre. Morfars favoritt var Isbre. Vet ikke om den eksisterer lenger? Kanskje?
 
TomTomTom - Ikke medlem lenger2020-07-03 17:25
Antall innlegg: 935

+ kandissukker, som jeg hadde helt glemt ut. Knallgodt :-)
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-07-03 19:59
Antall innlegg: 6062

Når du sier det TTT så husker jeg at jeg en gang fant Isbre og ca 3-4 ganger fant kandissukker i mine besteforeldres skuffer, men ellers gikk det som sagt i all hovedsak bare i Kamferdrops, Kongen av Danmark og mørk Freia kokesjokolade.

Jeg har den samme kjøkkeninnredningen som mine besteforeldre hadde. Det ble antagelig laget ca 1950. Og samme innebygde skjærfjøl som de brukte. Den er bra uthulet. Dette vil jeg aldri skifte.
 
CaB2020-07-03 20:45
Antall innlegg: 2926

Kongen av Danmark husker jeg fra barndommen, men jeg aner ikke hvem som pleide å kjøpe det... Om det var besteforeldrene mine eller foreldrene mine. Smakte riktignok på det av og til, men har aldri vært noe glad i smaken.

Kamferdrops husker jeg også, uten at det nødvendigvis var besteforeldrene mine som trakk det i hus. Liker godt kamferdrops, men kjøper det ikke så ofte.
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-07-16 08:14
Antall innlegg: 6062

Sto i ca 1 minutt foran sukkertøydisken for noen dager siden og spekulerte på om man skulle kjøpe Kongen av Danmark, men det endte med nei med tanke på tannhelsen. Kamferdrops hadde jeg ikke lyst på.
 
Vannmann2020-07-17 14:21
Antall innlegg: 357

Kongen av Danmark var fast innslag i godteskålen før, det. Litt bringebæraktig smak?
 
lind2020-07-17 14:47
Antall innlegg: 1312

Kongen av Danmark, pappa kom ofte hjem med de, gode. Kan ikke huske at det var bringebærsmak? Men mer... hmmm. ,ka het no den smaken....
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-07-17 15:15
Antall innlegg: 4429

Nei, ikke bringebærsmak. Malt-smak kanskje og litt anis og ett eller annet ubestemmelig... Men ja, de var heftig gode, og er visstnok å få kjøpt. Kanskje kjøpe og mimre.
 
lind2020-07-17 17:16
Antall innlegg: 1312

Ja litt anis smak var det, må nesten kjøpe i morra og smake igjen ,nostalgi....
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?