Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 465

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
TomTomTom - Ikke medlem lenger2020-08-16 16:27
Antall innlegg: 935

Afrikansk gutt, nei takk
www.nrk.no/osloogvik...1. 15124027

"Amanuel Meselu var på boligjakt i Halden, da en utleier fortalte han at det ikke var aktuelt å leie ut til afrikanske gutter."

Det er lett å la seg opprøre av dette, sympatien min er helt klart hos Amanuel. Tenker at mange er enige i det.

Men hvis du hadde vært i en situasjon der du skulle leie ut en hybel/leilighet, hadde du vært villig til å leie ut til Amanuel? Eller syns du bare at andre kan gjøre det?

Cygnus2020-08-16 16:35
Antall innlegg: 44845

Og for litt siden var det et indisk par som ikke kunne få leie en leilighet, fordi de var indere.

bris12020-08-16 16:47
Antall innlegg: 2601

Jeg ville nok ikke leidd ut til NOEN uten referanser. Etnisitet har ingenting å si.

TomTomTom - Ikke medlem lenger2020-08-16 16:59

Referanser er bra, men kanskje ikke like lett for en afrikansk førstegangsleier å få seg en riktig god referanse?
Jeg vet ikke.

Men jeg tenker at i saker som dette kan det fort bli mye dobbelmoral, litt sånn "alle ville leid ut til ham, men ingen gjør det".

London Rose2020-08-16 17:59
Antall innlegg: 11068

Yngste sønn min er adoptert, og har derfor Norsk navn.
Når han skulle studere i Kristiansand og søkte hybel så
sa jeg at han skulle opplyse at han var norsk koreaner, slik at både han, og utleieren
ble spart for overraskelser/ fordommer...
Han fikk et trivelig hybel og et veldig positiv møte med utleie marked..
De fleste folk er hyggelig, Noen er engstelig for fremmede, og noen er ignorante...
Sånn er det over alt i verden..

bris12020-08-16 18:01

Jeg kan ikke svare for "alle", bare for meg selv. Og jeg er ikke dobbeltmoralsk når det sier det jeg sier, enten du tror det eller ei. Alle potensielle leietakere bør ha en eller annen form for referanse, det behøver slett ikke være fra tidligere utleier.

TomTomTom - Ikke medlem lenger2020-08-16 18:06

Tror du misforstår meg, Bris. Mener ikke at du er dobbelmoralsk her.
La inn et avsnitt i innlegget mitt for å skille mellom kommentar til refernanseønsket ditt + en generell betraktning om at jeg tror at det fort kan bli mye dobbelmoral i slike saker.

bris12020-08-16 18:16

Håper du tar feil da, TTT. Litt pessimistisk menneskesyn?
Jeg vet ikke, jeg. Har ikke så mange mannlige venner av utenlandsk opprinnelse, men venninner/venner fra Iran, Tyrkia, Afrika, Irak, Romania, Kina, Thailand, Mexico som jeg kommer på i farten. Alt jeg kan si er at folk er folk, og som et gammelt ordtak sier: Det fins brudne kar i alle land! Derfor referanser fra gutten fra Majorstua på samme måte som fra gutten fra Gambia.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-08-16 19:02
Antall innlegg: 4429

Nå leier jeg heldigvis bare ut til sommergjester; men har gjennom mange år tidligere leid ut både hus og leiligheter. Har vært svært uheldig noen ganger; med nordmenn. Ja noen ganger ba jeg ikke om referanser fordi jeg kjente litt til hvem de var; og fordi det noen ganger ikke var referanser å få. Nei, jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å leie ut til en afrikaner; MEN, når man etter hvert har blitt "litt klokere av skade" så må man nesten kreve et depositum.
Egentlig glad jeg ikke leier ut mer.

roysen - Ikke medlem lenger2020-08-16 20:10
Antall innlegg: 59

Slike saker er det MSM liker å slå opp ene og alene for å få godhjertete nordmenn til å føle skyldfølelse.

bris12020-08-16 20:32

Jaggu tror jeg at roysen = vannmann etc etc

roysen - Ikke medlem lenger2020-08-16 20:44
Antall innlegg: 59

Hvor mange blir ikke møtt i døra i møte med utleiere?
Ta rusmisbrukere, uføretrygdede, alenemødre med flere barn. You name it. Får disse innpass på leiemarkedet?

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?