Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 483

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-07 15:51
Antall innlegg: 4429

Aktiv dødshjelp
Kan virke som befolkningen og legestanden er i utakt?
Rundt 70% av oss er for; og de fleste leger er imot.
Leste den sterke historien om 24 år gamle Torgeir som led av en stadig mer invalidiserende sykdom.
Han valgte å reise til Sveits for å avslutte livet.
Fullt forståelig at han ikke orka måneder og år med lidelse; sannsynligvis bundet til senga, som man sier.
Dyr har rett på aktiv dødshjelp; for vi vil dem vel.
Det er utrolig at vi ikke klarer å hjelpe mennesker på samme måte.

Aran - Ikke medlem lenger2020-10-07 20:03
Antall innlegg: 6062

Jeg er tilhenger av aktiv dødshjelp ved store fysiske smerter. Men i noen tilfeller kan faktisk personen bli bedre, så det er ikke bare å kjøre på med dødssprøyta.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-07 20:35

Så for noen år siden et program fra Nederland. Legen kom hjem til pasienten flere ganger for å følge med på sykdomsforløpet. Så var det kommet så langt at pasienten ikke ville leve mer; da var det fint å se at han/hun fikk hjelp. Barmhjertig.
Jeg har selv stått i en situasjon med et menneske som ble sengeliggende, og som ikke syntes livet var verdt å leve mer.

trymare2020-10-07 20:45
Antall innlegg: 871

Jeg er for aktiv dødshjelp, men under strenge kriterier... Dessuten må dødshjelpen skje på en human måte. Hvis den aktive dødshjelpen skal skje med skyting, henging eller elektrisk stol, så er jeg mot det, syns det er en veldig voldsom måte å gjøre det på... kanskje giftsprøyte er den enkleste måten? Såfremt det ikke innebærer smerter for den som skal dø.

Chiraff2020-10-07 21:09
Antall innlegg: 18136

Trym, du tror da ikke seriøst at evt aktiv dødshjelp skal foregå slik du beskriver??????
Dette skal selvfølgelig skje med og under medisinsk overvåkning.

Krepsefrua2020-10-07 21:12
Antall innlegg: 2097

Jeg er for aktiv dødshjelp. Hvorfor lide unødvendig? Alle skal dø enten man vil eller ei. Det å kunne forlate livet på en verdig måte, på grunn av en uhelbredelig sykdom og smertehelvete , ja det mener jeg burde være en rettighet.

LilleLaila2020-10-07 21:27
Antall innlegg: 3144

Jeg er imot å holde folk kunstig i live, men å aktivt avslutte et liv, vil jeg ikke gjøre. Det finnes lindrende behandling som gjør at man til slutt bare sovner inn

Krepsefrua2020-10-07 21:40

Hva er vitsen med det da LL ? Når personen har dette ønsket og ikke orker mer? Hvor lenge blir da "til slutt" Hvem er det best for at de blir liggende med smertelindring, de som er pårørende? Er egoistisk det , etter min mening. Hvem vinner på at dette mennesket må ligge der å utsette det uunngåelige? Jeg elsker livet, tro meg, men jeg kunne ikke tenke meg å bli liggende som grønnsak bare for å hale ut tiden og tekkes andre.

LilleLaila2020-10-07 22:18

Hvem bedømmer at pasienten er "grønnsak" som du sier? Jeg jobber på en lindrende avdeling, så dette er jobben min hver dag. Vår ekspertise ligger i å lindre smerte og ubehag. Har også mange gode samtaler med de som nærmer seg livets slutt. Det er utrolig givende. Ja, noen ganger er det pårørende som ønsker å ha dem en time til ... veldig vanskelig etisk dilemma egentlig, men jeg ville som sagt ikke være den som avsluttet livet til din mor, far eller annen slektning.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-07 22:20

Godt sagt Krepsa.
Hvorfor er leger/annet helsepersonell så negative til aktiv dødshjelp?
Jeg tror dessverre det er mye fordi de ikke orker å ta sånne avgjørelser. De føler at de skal lindre lindre lindre… Så derfor skyver de bort det faktum at dette mennesket som ikke orker mer ser døden som en stor lettelse. Ikke noe skremmende, men en god følelse av å skulle reise videre.
Foreldrene til Torgeir forsto ham, og ville hjelpe ham. Han var klar til å reise sa de.
Hvorfor forstår ikke leger/sykepleiere at det kan være sånn?

LilleLaila2020-10-07 22:25

Det handler nok kanskje om en grunnleggende respekt for livet som man får i denne jobben. Alt dreier seg om å redde liv egentlig, vanskelig å snu om muligens. Døden kommer til alle, men skal vi kunne styre den? Vi er blitt overmennesker hvis vi tror det er vår sak ...

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-07 22:32

Nei, jeg tror det handler om redsel.
Dere legger hele sjela deres i å redde liv. Ja, og da blir det vanskelig å se det annerledes som du sier.
Når et menneske, som Torgeir, er fast bestemt på at han ikke vil gå igjennom den lidelsen som han vet ligger foran ham; det er da umenneskelig å si til ham at det MÅ han. Heldigvis måtte han ikke det.
Det handler om respekt for et menneskes klare ønske om hvile.

Krepsefrua2020-10-07 22:36

Har all respekt for yrket ditt LL, hatten av altså. Også meningen din. Ville bare si det. Det finnes også dem som vil holde ut så lenge som mulig, og selvfølgelig skal de det. Hadde jeg fått valget mellom å ta farvel og takke for meg til mine nærmeste mens jeg var i stand til det, så ville jeg nok gjort det.
Så kunne jeg med fred og verdighet bare sovnet inn den dagen jeg ikke orket mer.

LilleLaila2020-10-07 22:42

Takk for det da Krepsefrua. Nå kjenner ikke jeg Torgeir, men jeg trenger vel ikke si til en eneste pasient at de må gjennom lidelsen ... det vet de da altfor godt, og det er ikke jeg som bestemmer hvor lenge den skal vare. Min jobb er rett og slett å gjøre den så utholdelig som mulig. Noe annet mandat har ikke jeg som sykepleier i hvert fall.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-07 22:45

Historien om Torgeir kan du lese på NRK sine nettsider.
Foreldrene hans var på Debatten forrige dagen.

mailene2020-10-08 16:01
Antall innlegg: 3

Jeg er for aktiv dødshjelp dersom pasienten selv vil det og sykdommen er endelig og ikke lar seg smertestille, eller som Torgeir sitt tilfelle, tap av kontroll, lidelse og hjelpeløshet. At det er problematisk for helsepersonell forstå jeg godt. Det må være lov å reservere seg dersom det blir etisk feil for dem. Likevel mener jeg at vår vilje til å være vitne til uendelig lidelse og smerte i livets sluttfase, kommer til å stå seg dårlig i ett historisk perspektiv.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-08 16:21

Godt sagt mailene.

Vannmann2020-10-08 19:33
Antall innlegg: 357

Forstår godt dine innvendinger her LilleLaila.
Men, om det med lindrende behandling.
Kan man ikke også se på det som en form for aktiv, om enn noe mer langsom og smertefri, form for dødshjelp? Slik som de har gjort på svenske sykehjem med de som fikk coronadiagnose der?

maranello2020-10-08 20:59
Antall innlegg: 303

Det heter selvmord...det er ikke tillatt...lidelse er en del av livet.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-10-08 21:24

Man snakker om en verdig død. Ja, lidelse er en del av livet; men når livet er på hell, så blir lidelse tilleggsbyrde; mener nå jeg. Å skulle forlate denne jord, kanskje altfor tidlig, er eksistensiell lidelse. Og når da den kroppslige lidelsen kommer i tillegg; så kan grensen være nådd.
Og for de som føler at denne grensen er nær, eller overskredet, så er det umenneskelig å ikke la dem få slippe hvis de ber om det.
Jeg har som sagt stått i en sånn situasjon, og det er mye av grunnen til at jeg er for aktiv dødshjelp.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?