Spillrom
Sjiraffen19
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede20
Mobilspill
Pågående8 955

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Ordspill no - Ikke medlem lenger2020-12-04 08:22
Antall innlegg: 116

Sensur/politisk korrekthet/krenkelser etc

Oppretter en egen tråd for dette.

Espen Eckbos Nissene på låven-julekalender blir fjernet fra tv-skjermen, Diplom IS endrer Eskimonica-logoen sin for å ikke støte noen, Miljøpartiets Une Bastholm må beklage offentlig etter å ha brukt uttrykket "bruker penger som fulle sjøfolk", o.s.v.

Har den politiske korrektheten gått for langt, eller er det bra at man tar stadig større hensyn til minoriteter og enkeltgrupper?
 
Nixita2020-12-04 09:31
Antall innlegg: 4720

Nå måtte jeg Google for å se hvorfor den er tatt av. Ser Nissene på Låven fortsatt er innafor, men Nissene over skog og hei er tatt av. Syns førstnevnte er hysterisk morsom og oppfølgeren er spilt inn på en gård jeg kjenner godt. Ellers må jeg si at ja jeg syns den politiske korrektheten ofte går for langt og tror og det kan virke mot sin hensikt.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-12-04 14:21
Antall innlegg: 4429

Synes det er en veldig vanskelig balansegang. Det finnes jo ingen fasit selvfølgelig. Jeg har ikke noe forhold til såkalt "politisk korrekthet".
Og, det er visst blitt så himla populært å slenge ut ordet KRENKELSE i hytt og pine. Tenk om vi kunne sette ordet OMTANKE først ?
Sikkert mange svarte/mørkhudede som ikke bryr seg om at en norsk komiker tror det er morsomt å fremstille seg som neger. Men i dette tilfellet så synes jeg at historien om undertrykkelse skal veie så tungt at ALT som bidrar til å sette et negativt fokus på mørk hudfarge, kan fjernes.

Fulle sjøfolk er jo ikke en spesiell gruppe. Litt dust å måtte beklage det egentlig.


 
Vannmann2020-12-04 17:31
Antall innlegg: 357

Jeg har vanskelig for å følge argumentasjonen din, Ordputter, når det i dette til fellet er snakk om rollefiguren Ernst Øyvind Tvedt : www.youtube.com/watc...RZ S1T_uWHg

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-12-04 17:45
Antall innlegg: 4429

Hehe- det første jeg tenker på når jeg ser denne fyren er IKKE en svart/mørkhudet person! Men en dust.
Så dette er den samme karakteren som i Nissene over Skog og Hei?
Lurer på om de fleste ser det samme som meg, en dustetype?
Kommer jo litt an på hvordan denne karakteren er fremstilt/eventuelt forbundet med rase i serien. Hva var poenget med å prøve å få han til å se ut som en "neger" ? Hvorfor kunne han ikke bare vært en hvit dust med potetnese?
Uff nei, for meg så var det egentlig bare en dustefigur.
 
Tørket Kvige - Ikke medlem lenger2020-12-04 19:14
Antall innlegg: 95

Synes det var dritmorsomt at Bastholm måtte gå ut med unnskyldningen sin. Dette blir gøy fremover :)
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-12-04 21:26
Antall innlegg: 6062

Det er vel bare et tidsspørsmål før brunost, brun saus, sort lakris og Cola blir regnet som rasistisk og må ut av vareutvalget fra butikkene.
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-12-04 21:29
Antall innlegg: 6062

Eller kanskje det er omvendt, at man må sørge for å redusere "hvit dominans" slik at hvitost, melk og kokos-matvarer, marsmalows må ut av butikkene. Kokkos kan vi tro i dag, men hva morgendagen bringer med den økningen det er i PK (politisk korrekthet) for tiden, så kan vi risikere alt mulig....
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-12-04 22:07
Antall innlegg: 4429

Da var jeg inne på You Tube å kikka på noen kortfilmer (eller hva man kan kalle dem) med denne mørkhudede Espen Eckbo figuren.
Så disse er ikke fjerna, av en eller annen grunn. Hvorfor er da Nissene over Skog og Hei, fjerna ? Både fra TV og You Tube.
Vel, jeg så på denne episoden hvor han er alene hjemme med ungen. Og det øyeblikket da han tok opp en hvit unge fra barnevogna, ville ikke blitt så "tydelig" hvis han og hans egen unge hadde vært hvite også, selvfølgelig...
Men dette er altså ikke fjerna.
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-12-05 00:34
Antall innlegg: 6062

Uff Det har gått alt for langt. Helt utrolig å fjerne denne TV-serien. Jeg synes det er helt sprøtt.
 
Stekt Suppe - Ikke medlem lenger2020-12-05 02:14
Antall innlegg: 669

Ja, det er helsprøtt.
Det kan umulig være noen normale mennesker som reagerer på dette.

Men det er tydeligvis greit å skrive n*ger igjen, ser jeg her.
 
Aran - Ikke medlem lenger2020-12-05 11:05
Antall innlegg: 6062

TV-serien , Nissene over skog og hei, var jo rasistisk mot lyshudede som i overtall ble portrettert som underlige merkelige mennesker... Så bra at den ble tatt av lufta. Vi forlanger en TV-serie der mørkhudede blir portrettert som noe utenfor "normalen", for å få en balanse......
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-12-08 18:24
Antall innlegg: 4429

Sørlending ja!
Denne "Black face" figuren til Espen Eckbo mobber oss sørlendinger.
Jeg tenkte først på ham som bare en litt dum type. Men det sørlandske kommer jo tydelig fram i dialekten. Så da blir det en dum sørlending som har solt seg noe heftig!
Så da er jeg enig med høyrepolitikeren som omtalte det på denne måten. Og så glad for at det ikke er mobbing av svarte/mørkhudede.

 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?