Spillrom
Sjiraffen | 8 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 8 |
Mobilspill
Pågående | 8 476 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
trymare | 2020-12-09 17:58 | |
![]() | Ekstremt frekke motstandere Hehe, bare tulla. Ønsker alle sammen en god jul :) | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-12-09 18:12 | |
![]() | God Vintersolverv! Litt smågalskap fra deg trymare; bra det! | |
trymare | 2020-12-09 18:41 | |
![]() | Ja man må jo tulle litt av og til. Blir kjekt å feire jul. Jula er ingen kristen feiring, fordi Gud finnes ikke. Vi feirer at det går mot lysere tider, og det er en veldig hyggelig feiring synes jeg! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-12-09 19:04 | |
![]() | Mandag 21.des. 2020 klokka 11.02 Pleier å skåle med et lite glass likør. Gud eller ikke gud... så godt det skal bli at det snart går mot lysere tider. Jeg er vel kanskje den eneste her i Forum som ikke feirer det vi ser på som tradisjonell jul. Hvis vi er i Risør på denne tiden; og det er vi i år;så pleier jeg ofte å ta en tur rundt i byen i stillheten, og en tur opp i heia. Ekstra vakkert er det hvis det har kommet litt snø i Den Hvite By. Når man da ser utover byen og havet så er man nesten i eventyret. | |
Cygnus | 2020-12-09 21:00 | |
![]() | Hva mener du egentlig med tradisjonell jul, Ordputter? | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-12-09 21:13 | |
![]() | Gaver, sammenkomster, julepynting og hele opplegget til det de fleste anser som jul. For meg er julaften ingen spesiell dag. Det er vintersolverv som jeg kjenner at betyr noe. | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-12-09 23:18 | |
![]() | Gud finnes. | |
Cygnus | 2020-12-10 10:46 | |
![]() | Akk, Ordputter, du har lett for å tro at du er den eneste som gjør/ikke gjør dette eller hint -men jeg kan nesten garantere deg at når det gjelder jul, så er du nok ikke den eneste, i hvert fall blant folk som ikke har barn. Men jeg er eng i at vintersolhverv er fantastisk! I norrøn tid fant visst solfesten (dvs jol) sted i begynnelsen av januar! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-12-10 13:50 | |
![]() | Hm vel Cygnus. Den var litt drøy. Jeg sa at jeg kanskje er den eneste HER i dette lille forumet som ikke feirer tradisjonell jul. Akk Cygnus, du mener at jeg har lett for å tro at jeg er "den eneste" gjør eller ikke gjør dette eller hint... jaha, det er din oppfatning, og det skulle jeg egentlig ikke bry meg om, men synes det virker litt nedlatende. Men, men, "den eneste" er man sjelden eller aldri. Mitt poeng er at det er altfor mange som bare følger det som er "tradisjon", eller "normalt"; og at jeg synes det er synd med flokktenkning i mange sammenhenger. Jeg hadde blitt hoppende glad hvis flere hadde tenkt utafor boksen! Veldig synd at noen lar seg provosere av at man tar andre valg enn det som regnes som "normalt". Jeg lar meg inspirere av at folk tør å tenke sjøl. Sette spørsmålstegn ved "tradisjoner", eller andre fastlåste ting. | |
annro | 2020-12-10 14:47 | |
![]() | Blir ganske matt over å lese Ordputters innlegg. Hva er galt med tradisjoner? Eller,- du har jo din tradisjon. Er den bedre enn andres? Synes du setter deg på din "høye hest" og dømmer andre. Julen er en kristen høytid, selv om forretningstanden har "ødelagt" den til sin fordel. Vintersolhverv er forresten mandag 21.desember. | |
bris1 | 2020-12-10 15:16 | |
![]() | Vi feirer både vintersolverv og jul hos oss. Har tilogmed fått tillatelse til å sende ha fyrverkeri den 21. desember i forbindelse med solvervsfest i grillhytta et år. Det ene utelukker ikke det andre, og dette året får vi kjøre på med fest og moro når vi kan. | |
hestlægg - Ikke medlem lenger | 2020-12-10 15:43 | |
![]() | Annro: Nei, julen er ikke en kristen høytid. For veldig mange i Norge har julen delvis et kristent innhold, men å påstå at jul ER en kristen høytid er rett og slett helt enkelt feil. Det er ikke en diskusjonssak en gang. Jul er en gammel norrøn skikk, som senere har blitt blandet med blant annet kristne tradisjoner. | |
trymare | 2020-12-10 19:05 | |
![]() | Man har jo feira "jol" lenge før Norge blei tvangskristna og kirka gav jula en ny mening. Det som egentlig er en feiring av solsnu, skulle nå være en feiring av Jesu fødsel. I senere tid har jul blitt et materielt hysteri, hvor alt handler om ekstravagant pynt og dyre, materielle gaver. Syns ikke jula er noen kristen feiring. For det først så finnes ikke Gud, for det andre så har dette gavehysteriet ingenting med verken solsnu eller kristendommen å gjøre. Så det vi egentlig bør feire, er at vi går mot lysere tider, og at vi går inn i et nytt år med tilhørende nye håp og blanke ark. Når folk etter hvert begynner å innse at Gud ikke finnes, og at det finnes viktigere ting her i livet enn dyre gaver, så kan vi endelig ta tilbake den riktige julefeiringen. Samhold, mat og drikke, tilhørighet, raushet. Forresten så skal man ikke bare være raus med hverandre og gi hverandre oppmerksomhet i jula, det gjelder hele året. Det tror jeg mange glemmer! | |
lind | 2020-12-10 19:53 | |
![]() | Julen for meg ,samvær god mat.og drikke( ,rødbrus ) ingen alkohol med barn i nærheten.Her i familien gir vi ikke dyre gaver , selv setter jeg mest pris på det som er hjemmelaget. Og det barnebarna lager <3 Synes det er fint og se gleden i øyene til barn og de yngste når de åpner sine gaver. Ja viktig det,ta vare på hverandre hele året. Men julen er nok mere ensomt for flere enn vi aner.Ellers legg jeg meg ikke bort i den diskusjonen om det er en kristen høytid,har min egen mening om det. | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-12-10 20:40 | |
![]() | I dag mottar Verdens Matvareprogram Nobels Fredspris. Mange mennesker rundt om i verden er ikke i nærheten av å oppleve julen på den måten som vi gjør her i Norge, og andre privilegerte steder. Jeg skulle ønske at vi som nasjon kunne ha et større fokus på det som vel egentlig er julens budskap: Att ta från de rika, och ge till de fattiga. Karl Bertil Jonssons Jul. Så, når det er snakk om å gi gaver, så er det helt meningsløst å gi til de som har mer enn nok. | |
Stekt Suppe - Ikke medlem lenger | 2020-12-13 14:20 | |
![]() | Her kan du gi, Ordputter. www.bbc.com/news/wor...a- 54717686 | |
Emil1960 | 2020-12-13 14:53 | |
![]() | Hei du « lille» trymare ... husk at det fins folk med andre meninger enn deg ! God hedensk Jul | |