Spillrom
| Sjiraffen | 11 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 11 |
Mobilspill
| Pågående | 8 571 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| cop333 - Ikke medlem lenger | 2021-05-08 21:59 | |
![]() | Konspirasjon! Prøver med en tråd om konspirasjonsteorier. "Konspirasjonsteorier kan være underholdende og spenningsskapende. Men de er mer enn moro. De er også knyttet til sosial isolasjon, depresjon og rusmisbruk; de undergraver demokratiske holdninger og bidrar til gruppehat, radikalisering og ekstremisme. Konspirasjonsteorier er "alternative fakta" som undergraver kunnskapsproduksjon, -formidling og reell kritisk tenkning. Hva kan skolen gjøre?" (NTNUs kurskatalog) Hva tenker du om konspirasjonsteorier? Har du en/flere favorittkonspirasjon(er)? Hvilken rolle tenker du at skolen kan ha vedr temaet? | |
| Torill | 2021-05-08 22:15 | |
![]() | Jeg synes dette er er spennende tema, cop333. Jeg har en bekjent jeg er venn med på Facebook, og nå har jeg bestemt meg for å ikke la alt sprøytet han deler om covid-vaksine etc. stå uimotsagt. For et par dager siden prøvde jeg å komme med litt motargumenter, basert på anerkjent forskning. Og da var det flere som fikk vann på mølla, gitt. En av dem som kastet seg utpå, kom med følgende utsagn: "Du er i mindretall verden over!! Slike som deg som blindt følger ordrer er livsfarlige og dere er heldigvis på vei ut av verden...." og videre: "Det er tusenvis på tusenvis av slike vitner! (Henviste til utsagn fra en eller annen hvem som helst) Så som sagt du har ikke kunnskap om hva som foregår og du er livsfarlig!" For meg virker det som om denne personen kun forholder seg til en alternativ virkelighet og kun innhenter informasjon fra andre konspirasjonsteoretikere. Jeg ble helt fasinert! | |
| Cygnus | 2021-05-08 22:27 | |
![]() | Det fascinerer meg også. I USA er det mange millioner som genuint tror at Trump egentlig vant valget. Det ville innebære at ca 60 dommere/rettsinstanser (mange utnevnt av Trump), diverse republikanskstyrte delstatssystemer samt Supreme Court skulle ha jobbet sammen for å hjelpe Biden til makten. Og så er det QAnon da! Men antagelig har vi alle snev av konspirasjonsteorier. Veldig viktig at skolene tar fatt i slike problemstillinger og lærer barna kritisk tenkning. | |
| cop333 - Ikke medlem lenger | 2021-05-08 22:29 | |
![]() | Ja, det er spennende tema. Har også en slik fb-venn som legger ut saker i hytt og pine. Det var f.eks bra temperatur på veggen hans da Biden skulle overta. Nytter ikke å diskutere med fb-vennen, men artig å følge med på hva som skjer på profilen hans. Salig galskap. Verre blir det når f.eks han her sine "ideer" får fotfeste blant folk; Alex Jones tv.nrk.no/program/KO...ID 21008220 | |
| Cygnus | 2021-05-08 22:35 | |
![]() | Her er en teori! www.newsweek.com/act...zK ocBJG9No | |
| trymare | 2021-05-08 23:27 | |
![]() | Var det ikke en konspirasjonsleder som døde nylig av covid-19? Hans Gaarder eller noe. Konspirasjonsteorier dreper! | |
| bladfyken - Administrator | 2021-05-09 00:09 | |
![]() | Hilary Clinton døydde i fjor av kannibalsjukdomen kuru, ja. Jammen, det veit vel alle, Cygnus! :-D Verda står ikkje til påske .... | |
| Cygnus | 2021-05-09 01:14 | |
![]() | Men seriøst, vil gjerne anbefale John Færseths bok KonspiraNorge som en introduksjon til denne interessante men fælslige verden. | |
| cop333 - Ikke medlem lenger | 2021-05-09 13:13 | |
![]() | Det som er fascinerende er at omtrent uansett hva som skjer så dukker det opp konspi-"forklaringer". Enten det dreier seg om vaksine, korona, stråling, terrorhendelser osv. Saken med Gaarder + dame i 70-årene er tragisk. To i konspi-miljøet dør av korona, miljøet fornekter dette og kommer opp med alternativ forklaring, at det var myndighetene som sto bak dødsfallene. Nyhetsspeilet er i sannhet fascinerende lesing, men dessverre også skremmende. www.nyhetsspeilet.no...e- er-galt/ | |
| kda | 2021-05-09 13:24 | |
![]() | Et spennende tema. Hvis man går inn i disse miljøene og lytter til deres forklaringer, kan man lett bli forvirret. Iblant tenker jeg: Hvem vet egentlig hva som er sant? Hvor mye av det som egentlig foregår i verden får vi vite gjennom nyhetsdekningen her hjemme? Velger som regel å ikke tenke for mye ... | |
| cop333 - Ikke medlem lenger | 2021-05-11 20:53 | |
![]() | Skolen har vel et ansvar her, eller hva, kda? Trenger ikke dra langt for å finne eksempler på folk som strør rundt seg med konspi-linker, fullstendig ukritisk. Trenger ikke en gang forlate forumet. Jmf diverse vaksine - stråle - tråder. | |