Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 591

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Torill2021-05-10 22:45
Antall innlegg: 3665

Seniorer i arbeidslivet
Jeg har lagt merke til at mange ordspillere er godt voksne og kanskje det er flere enn meg som opplever at det ikke alltid blir sett på som en fordel på arbeidsmarkedet.

Selv har jeg blitt overtallig etter å ha hatt en fast stilling i en kommune i mange år. Det eneste tilbudet kommunen har klart å tilby meg, er den samme type jobb jeg hadde som ufaglært for nesten 40 år siden, barnehageassistent. Etter at jeg jobbet som barnehageassistent, har jeg tatt 5 års høyere utdannelse og jeg har 30 års yrkeserfaring som fagperson, blant annet mange år som leder. Jeg har søkt på veldig mange jobber jeg ikke har blitt tatt i betraktning til, men har endelig fått en interessant midlertidig jobb i en annen kommune. Og så skjer det samme, den blir også nedlagt!

Jeg holder på med en videreutdanning nå, kanskje det hjelper. Jeg håper å kunne jobbe noen år til, selv om jeg gleder meg til å bli pensjonist.

Hva med dere andre som er i 50- og 60-åra? Har dere opplevd diskriminering på arbeidsmarkedet? Hva skal til for å konkurrere med de yngre som har langt mindre erfaring, men en mer fancy utdanning og cv?

Cygnus2021-05-11 00:09
Antall innlegg: 44845

Lenge siden jeg var 50 eller 60 så kan kanskje ikke ha noen stemme her men hvis det er slik du sier, Torill, så er det forstemmende - men er vel ikke overrasket.

trymare2021-05-11 00:13
Antall innlegg: 871

Det er lenge til jeg er 50, men jeg syns det er vanskelig nok å få seg jobb nå og, jeg! Jeg er nyutdannet dette året, og søker fortsatt. Satser på det går bra til slutt.

cop333 - Ikke medlem lenger2021-05-11 00:13
Antall innlegg: 252

Jeg er i 50-årene, lærer, u-trinn. Jeg har ikke samme erfaring. Mitt inntrykk er nok heller at det er ønskelig at vi står lengst mulig i jobben. Har heller ikke opplevd diskriminering i form av arbeidsoppgaver - ansvarsområder. Tvert i mot.

Torill2021-05-11 00:16
Antall innlegg: 3665

Kanskje det er sånn at arbeidsgivere gjerne vil ha medarbeidere som er unge OG erfarne?

cop333 - Ikke medlem lenger2021-05-11 00:19
Antall innlegg: 252

Dette er nok kanskje yrkesbetinget.

LilleLaila2021-05-12 03:28
Antall innlegg: 3144

Opplevde det vanskelig å få jobb da jeg ønsket meg ut av skolen, men etter at jeg omskolerte meg til sykepleier, er jeg plutselig attraktiv selv om jeg er i 50-årene. Et godt råd fra en venninne, da jeg vurderte å ta helsefag (tidligere hjelpepleier-utdanning) førte til at jeg nå er sikret jobb til jeg er over 70. Vi har en pensjonert sykepleier hos oss på 72, som nærmest kan jobbe så mye hun orker. ja, cop har rett i at det er yrkesbetinget, tror jeg. Skrikende mangel på sykepleiere har vært min lykke. Trist for øvrig når unge, nyutdannede ikke får jobb, Trymare.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?