Spillrom
| Sjiraffen | 10 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 10 |
Mobilspill
| Pågående | 8 571 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| trymare | 2021-05-10 23:30 | |
![]() | Artsdannelse Jeg har i lang tid fundert på hvordan livet på jorda kunne gå fra å bare bestå av noen bakterier i havet, til å bestå av alle de millioner av arter vi har i dag. Selvsagt er evolusjonen årsaken. Men hvordan noen bakterier i havet (så vidt meg bekjent var alt liv på jorda for 600 mill år siden utelukkende disse bakteriene) over millioner av år har utvikla seg til å bli gigantiske dinosaurer, for eksempel... Og hvordan hver art er utstyrt med sin egen overlevelsesmekanisme, som kamuflasje-farger, gode sanser, skarpe tenner eller annet. Det er svært fascinerende. For ikke å snakke om hele universet, med alle galaksene. Jeg har alltid benekta guds eksistens, men dette enorme mangfoldet får meg til å tenke. Jeg avviser blankt alle religioner, med disse skøyeraktige egenskapene som Gud tillegges i Bibelen, koranen osv. Men om det kanskje finnes en slags passiv "gud", som skapte alt og la føringene, for så å la livet gå sin gang uten å ha noen påvirkning. Eller kan all "magien" man ser i naturen, med alle artene, alt som skjer i universet forklares naturlig? | |
| Cygnus | 2021-05-10 23:53 | |
![]() | Ja det er en fantastisk verden og natur. Og komplisert. Men: Å tenke seg en gud som satt og planla alt fra big bang og senere utviklingen av livet, er vel like utrolig og merkelig som en evolusjon hvor alt liv endrer seg og utvikler seg. For det er faktisk noe nesten mystisk ved naturens mangfold og endringer. Men vitenskapelig sett er det jo ganske oversiktlig (verre med astronomien og verdens tilblivelse, spør du meg!) | |
| Torill | 2021-05-11 00:22 | |
![]() | Ja, det er jo utrolig hvordan utviklingen har gått. Men nå er det vel ganske lenge siden det har kommet noen nye arter av en viss størrelse. Men nye virus kommer stadig. Hvis det finnes en gud, kunne hen ikke kreert noen lekrere nyskapninger? | |
| LilleLaila | 2021-05-11 00:56 | |
![]() | "Selvsagt er evolusjonen årsaken", sier du, Trymare? Ja, så får man vel slutte å kalle den en teori, da ... Skulle det være så vanskelig å tro på en intelligens bak alt det fantastiske? Dette skjønner jeg ikke ... | |
| Aran - Ikke medlem lenger | 2021-05-11 09:03 | |
![]() | Skal man finne beviser for Gud sin eksistens så er det min oppfatning at da er ikke evolusjonen og de fantastiske biologiske skapningene stedet å leite eller se på. Da må man inn på personlige transformative opplevelser som går utenfor den fysiske verden og som ikke er illusjoner, men opplevelser av en annen verden eller andre dimensjoner om man vil. Selvfølgelig uten rusmidler av noe slag. Da kan jeg tipse om at man søker på Youtube på såkalte nær døden opplevelser eller forkortelsen NDE på engelsk. | |
| Cygnus | 2021-05-11 09:18 | |
![]() | LilleLaila - du har misforstått ordet teori, tror jeg. I vitenskapen brukes ordet teori om sett av lover og prinsipper som er testet og prøvet over lang tid. Det betyr ikke at en bare har noe slags vag gjetning om noe. Evolusjonsteori er noe av det best begrunnede og som det er mest enighet om som finnes i naturvitenskapen selv om det kan være uenighet om aspekter. | |
| Toneeeee | 2021-05-11 09:37 | |
![]() | Jeg opplever å ane en guddommelig tilstedeværelse gjennom å se det store i det små! I naturen, ynden i det slanke strå, sommerfuglens livssyklus for ikke å snakke om når et barn blir født! Kort sagt, - alt som ikke er menneskeskapt. I et av mine favorittdikt beskriver André Bjerke det nydelig: Selv femtrinnns-raketter og kjernefysikk blir puslingers puslespill, når det nyfødte barn med et ørlite blikk beviser at Gud er til! | |
| Cygnus | 2021-05-11 11:06 | |
![]() | Jeg opplever naturen og dens mangfold og skjønnhet veldig sterkt, men uten at jeg ser noen skapende gud. En gang var jeg opptatt av panteisme, dvs at verden ER gud, og synes ennå at det er en mye mer givende ide enn den forestillingen de tre monoteistiske religionene fra midtøsten har. Men å snakke om bevis i saker som har med tro å gjøre, synes jeg blir feil. Jeg er veldig glad for å bo i et land hvor en har livssynsfrihet. | |