Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 552 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| bris1 | 2021-05-29 10:50 | |
![]() | Tykkere, men friskere Et paradoks, men forskere slår fast at BMI har økt og helsa er bedre enn den var på 80-tallet. Hva tror du er årsaken? Kan røykekutt ha bidratt til at helsa går i pluss? Hva skyldes det at snittvekta hos nordmenn stadig øker. www.nrk.no/norge/nordmenn -er-blitt-tyngre-siden-80 -tallet-_-men-friskere_-_ -det-er-et-mysterium-1.15 150259 | |
| Cygnus | 2021-05-29 11:40 | |
![]() | Det virker rart, på en måte - men det er vel mange ting som spiller inn når det gjelder vekt og helse. det er mange fordeler for kvinner med noen ekstra kilo, f eks i forhold til osteoporose. (Men selvsagt ikke sånn kjempeovervekt!) I Viet Nam har de siste generasjonene etter krigen der vokst veldig - tykkere, høyere. Vet ikke om de også er sunnere? | |
| Nissetassen - Ikke medlem lenger | 2021-05-29 20:24 | |
![]() | Og 80-tallet er jo ikke himla langt tilbake i tid. Røyking har jo bare vært negativ for folks helse; så det at den nesten er borte må jo ha bidratt veldig i positiv retning. Jeg tenker også at vi, på mange måter, slapper mer av når vi har det sikkerhetsnettet som vi har i Norge. Sikkert bra for helsa at vi er blitt mer likestilte også. Når jeg har kontakt med gjengen i Romania, som har mer usikkerhet på mange områder i livet; så tenker jeg at det sliter på kropp og sjel. Sunnere er vi blitt, men vi må ikke bagatellisere at vi stadig blir tykkere. Og yngre mennesker blir også tykkere. Det er mest skremmende. | |
| bris1 | 2021-05-29 20:59 | |
![]() | Tror ikke det er forskernes hensikt å bagatellisere at folk blir tykkere. Det er vel nå tvil om at man kan trene seg slank blant de som forsker på fedme, men at man trener mindre når man blir for tung det tror jeg på (vet jeg). Om dette vil slå ut på helseskalaen på sikt vil vise seg. | |
| Nissetassen - Ikke medlem lenger | 2021-05-29 22:05 | |
![]() | Nei, ikke forskere; men VI. Jeg synes veldig mange av oss har blitt altfor redde for å si at det ikke er bra å bli for tjukk. Synes det er trist når unge mennesker skal bære på så mange kilo ekstra at det begrenser deres mulighet til å bevege kroppen på en naturlig måte. Jeg tenkte spesielt på det nå etter at jeg så en gjeng med unge gutter (15-16 år) som vi møtte i går. Den ene tykkere enn den andre. Nei, når unge mennesker blir så tykke, så er det bare trist. Vi mennesker er skapt til å bruke kroppen vår! Og da er det å drasse på kanskje 20-30 kilo ekstra ikke noe positivt. Først og fremst tenker jeg på yngre folk som kanskje altfor lenge blir begrensa av for mange kilo. | |
| trymare | 2021-05-30 15:31 | |
![]() | Det er ikke bra å være overvektig, hvert fall ikke når en bikker over i fedme. Da løper man risiko for svært alvorlige sykdommer og i verste fall tidlig død. Det er trist å se ganske overvektige folk, som ikke har selvinnsikt til å se dette selv. De fortsetter å spise masse sukker og fett, og det er ikke bra. Da er det noe alvorlig galt. Man skal ikke være hysterisk heller, det er greit å ha 5 kilo ekstra. Og man må gjerne drikke ett glass brus, om man begrenser det til maks en gang i uka. Men dessverre er det mye fråtsing blant oss, noe som leder til sterk overvekt blant mange. | |
| Cygnus | 2021-05-30 15:42 | |
![]() | Nei fedme er ikke bra og defineres som sykdom, tror jeg. | |
| bris1 | 2021-05-30 15:49 | |
![]() | Kan økningen av snittvekta skyldes mer enn sukker og fett? Det er mange teorier rundt dette. En teori går på at mange kjøper ferdigprossesert mat, som inneholder div tilsetninger som skal forlenge holdbarheten på produktet. Noen tilsetninger kan påvirke bl.a. hormonene i kroppen din slik at forbrenningen ikke fungerer optimalt. En annen teori går på tarmhelse, dvs riktige bakkterier på plass i fordøyelsessystemet. | |
| Stekt Suppe - Ikke medlem lenger | 2021-06-02 02:38 | |
![]() | Var vel ikke så mange på 80-tallet som trente like mye som dagens unge, kanskje? I kombinasjon med at de som ikke trener er mer stillesittende og slabbedaskende enn noen gang? | |
| Krepsefrua | 2021-06-02 10:25 | |
![]() | Før var det også mer fysisk jobbing enn nå, mange jobber er gått over til å trykke på knapper og systemer som gjør den fysiske delen .Ikke det at det er kun det som er årsaken, men en del av det vil jeg tro. Folk sitter nok mer på rumpa enn før, og man spiser vel en del mer junkfood i tillegg. Virker som vi er blitt mer bedagelig anlagt . Fedme er som regel forårsaket av en sykelig trang til å spise fordi man bruker det som trøst i forbindelse med en opplevelse eller en vanskelig livssituasjon. Noen kilo ekstra her og der kan man leve greit med , og ønsker man å slanke seg ,så er det matvanene man først og fremst må endre på, snakker her av egen erfaring . | |
| bris1 | 2021-06-02 11:26 | |
![]() | Nyere forskning har vist at årsak til vektøkning er atskillig mer komplisert enn vi har trodd. Og det er vondt å høre skråsikre kommentarer om hvorfor man er tykk og hva man skal gjøre med det når man vet at de bommer på målet. Snakker av egen erfaring. | |
| Krepsefrua | 2021-06-02 12:06 | |
![]() | Hvis det er mitt svar du sikter til bris1 så, ber jeg om du leser det en gang til . Jeg skrev som regel, skrev ikke at det kun var det som er årsaken. Overspising er en av de mest vanlige årsakene til fedme, men jeg dømmer ikke noen for det. I mitt tilfelle var det spising, og jeg valgte en livsstilsendring og det funket for meg, men det er ikke alle som klarer det, og det forstår jeg, for det er forbaska tøft. Når fedme skyldes medisinske eller andre årsaker, er det ikke sikkert man kan få gjort noe med det, og i hvertfall ikke uten hjelp, håper du skjønner meg litt bedre nå bris1 :) | |
| bris1 | 2021-06-02 12:46 | |
![]() | Krepsefrua, det var ikke TIL deg, men et tillegg til det du skriver. Det er umulig å overse at overspising kombinert med lite aktivitet kan gi fedme. Synes også at det er kjempeflott at du fikk bukt med det som var årsaken for deg. Problemet er at for noen er denne kombinasjonen eneste forklaring på at vekta øker, og det er noen forståsegpåere ganske "flinke" til å informere andre om. | |
| Cygnus | 2021-06-02 14:19 | |
![]() | Og så spiller vel genetiske forhold en rolle også? Min gamle venninne som aldri går turer enn si trener og spiser haugevis av karbomat, hun er så tynn som en strek! Men frisk! | |
| Nissetassen - Ikke medlem lenger | 2021-06-02 15:35 | |
![]() | Ja, tror nok også at det er en genetisk faktor. Men det gjør jo bare at folk blir litt lubne og "småtykke"; ikke at de kommer over i helseskadelig overvekt. DA må man spise/drikke over evne. Synes programmet til han som jobber i NRK, og som skulle finne ut mer om dette med fedme og livsstil; ja, synes det var et "godt" eksempel på en som bikka over i alvorlig fedme, og som, ved å redusere noe på det ekstreme inntaket at blant annet øl og hamburgere; faktisk gikk ned (tror det var 13 kilo) på 6 mnd. ! og det var absolutt ingen slankekur han var på, men reduksjon av altfor mye fet og usunn mat og drikke. Syntes det var en god serie. Ikke minst fordi hovedpersonen er så sympatisk. | |