Spillrom
Sjiraffen | 2 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 2 |
Mobilspill
Pågående | 8 482 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Aran - Ikke medlem lenger | 2021-05-30 16:19 | |
![]() | Debattklimaet i sosiale medier Det pågår en debatt om debattklimaet i sosiale medier der det sies at spesielt MDG-Lan har fått hard medfart. Hva mener folk om dette. Selv vil jeg nedenfor poste et innlegg av Kjetil Rollnes som jeg ofte er enig med i ulike saker, også mye enig i denne saken. Kjetil Rollnes synes jeg ofte tenker lengre enn de fleste andre avisdebattantene. Da f.eks. MDG-Lan uttalte at hun elsket bomringer, så var det også en uttalelse der det virket som om at det lå et hån mot alle de som får økonomiske problemer pga. bomringene. Sitat Kjetil R: «En sterk trend i tiden er at usynlige mennesker uten innflytelse ses på som trusler, mens folk i maktposisjoner ses på som offer.» Javisst. Den nye moralske mobiliseringen mot hatet på sosiale medier, er et samstemt oppgjør fra oven, mot de avmektige, som framstilles som en blanding av samfunnstrussel og lavtstående berm. Det kan derfor være sunt å lytte til en motstemme - som filosof og spaltist i Subjekt, Pål-Henrik Hagen. Han har sjekket profilen til noen av Lan Marie Bergs fremste "hatere": «Én ting som er sikkert, er at ingen av de hatefulle hetserne har en kronikk i magen, og hvis de hadde det, ville den aldri blitt publisert. Dette er ikke stemmer som vanligvis slipper til i offentligheten, og lite tilsier at de kunne forvente det. Før en etablert journalist ga dem en plattform de ikke visste var mulig. En sterk trend i tiden er at usynlige mennesker uten innflytelse ses på som trusler, mens folk i maktposisjoner ses på som offer. Lan Marie Berg er tross alt den mektigste oppi alt det. Alle i Harald S. Klungtveits hets-kollasj er milevis unna maktapparatet, tvert imot er de skyteskivene for store deler av etablissementets retorikk om utdaterte livsstiler og vemmelig væremåte. (…) Å være folkevalgt, eller få uttale seg i landets største nettaviser, er et sjeldent privilegium, og bærer muligheten til å treffe og påvirke mange mennesker samtidig. Problemet med store publikum er at noen av dem er halvgærne og ufine. Og det kan være at noen av dem føler seg maktesløse overfor en politisk bevegelse hvis agenda er å utradere alt de verdsetter høyest i livet. Maktesløshet kan lede til raseri. De som bruker krasse skjellsord og dårlig grammatikk befinner seg i en helt annen verden enn borgerskapets voktere, både språklig, utdanningsmessig, økonomisk, kulturelt, politisk og geografisk. I kretser hvor motor og biff står høyt i kurs er ikke uttrykk som «jævla møkkakjerring» noen grunn til å få pusteproblemer. Hvis du derimot er overbevist om at det finnes et ulmende hat i utkanten, så kan dagligdagse uttrykk framstå som bevis på en farlig folkebevegelse. Selv om de brukes av modernitetens mest marginaliserte. Selv vet jeg ikke så mye om Lan Marie Nguyen Berg, annet enn at hun er gift med en av Norges mest begavede nettroll, har snodd seg unna noen politiske skandaler, og at hun en gang gjorde det klart at hun _elsker_ bomringen. (…) Jeg lo høyt da hun sa det, ikke fordi jeg er så fan av bomringen, men fordi jeg er litt fan av fandenivoldsk oppvigleri. I mine ører var det ingen tvil om at hun sa det for å håne motstanden. Hennes egen versjon av «morna Jens». Mye tyder på at Lan er ganske beinhard, og godt i stand til å både gi og ta dritt. (…) Mitt ankepunkt mot forfølgelsen av hatet, er at dommerne gjerne er totalt blinde for sin egen sitrende forakt. De preker varmt om toleranse og forståelse, men har ikke et sekund til overs for å prøve å forstå eller tolerere de som ikke uttrykker seg på riktig måte, eller har et verdisett annerledes enn dem selv. I stedet er fordømmelsen nådeløs, mens stereotypiene sitter løst, og tilgivelsen sitter langt inne.» | |
Stekt Suppe - Ikke medlem lenger | 2021-05-31 02:09 | |
![]() | Det var et godt innlegg med en fin vri. | |
Cygnus | 2021-05-31 12:15 | |
![]() | Synes her trenges et annet perspektiv- men det er jo ikke akkurat dagens overraskelse når Aran påpeker at han ofte er enig med Rolness. Her sitat fra Lans ektemake: Eivind Trædal skriver: "Det er spesielt å se at et medlem av ytringsfrihetskommisjonen ikke klarer å se at trusler og et personfokusert og aggressivt ordskifte kan være en trussel mot ytringsfriheten . I innvandringsdebatten oppfatter jeg at Rolness blant annet er på vakt mot selvsensur og politisk korrekthet. Men er det så utenkelig at dette er et problem som vil ramme folk som utsettes for massiv fordømmelse, hets og trusler for sine politiske standpunkter? Jeg vet at det gjør det, fordi jeg selv kjenner flere som har vurdert eller valgt å redusere deltagelsen i det offentlige ordskiftet fordi det blir for tøft. Dette rammer på tvers av politiske skillelinjer, men det rammer ikke helt tilfeldig. Selvfølgelig bør man vurdere hvor seriøst man skal ta hatytringer eller trusler. Dette gjør politiet når de vurderer trusler. Men et sentralt poeng her er at vi i mange år ikke har hatt noen til å gjøre slike vurderinger. I praksis vi fått vite at vi kan anmelde det vi ser, og det har vi ikke hatt kapasitet til å gjøre. Dermed blir det skremmende å leve i total uvisshet om hva som lurer seg der ute. Dette har heldigvis politiet nå varslet at de vil rydde opp i. Å avskrive alle som skriver truende eller hatefulle meldinger som tapere uten noen definisjonsmakt slår meg både som veldig nedlatende og risikabelt. Vi har jo faktisk to eksempler på nettradikaliserte terrorister i Norge de siste ti årene. Den siste av dem drepte sin søster fordi hun var av asiatisk herkomst. Å påstå at folk som liker biff og dieselbil er en marginalisert gruppe er også rart i et land der FrP har styrt politikken i mange år, og der Senterpartiet, Arbeiderpartiet og til dels Høyre slåss om de samme velgerne. Inntil videre har kjøtt og dieselbil-velgere langt bedre representasjon på Stortinget og langt større gjennomslag for sine ønsker, enten det er motorveier eller billig biff, enn det elsykkel og tofu-velgerne har. Ellers er det lett å være enig i at Lan har mye makt og må tåle kritikk, noe hun også har understreka flere ganger i diskusjoner om dette. Faktisk har både jeg og Lan vært opptatt av å fokusere bort fra denne typen kommentarer på nett. Vi blei begge ganske tatt på senga av at denne saken nå kom fram, og det skyldes Harald Klungtveits facebookstatus og Tina Brus reaksjon, ikke at Lan selv forsøkte å høste sympati. Politikere må tåle motbør, men trusler er ikke det samme som kritikk. Når folk blir aggressive på gata, er et også noe annet enn å lese en kommentar på nett. Dette har vi naturligvis flere eksempler på enn det som har blitt nevnt i media. Det er også ganske spesielt, på grensa til "victim blaming" å trekke fram at Lan har sagt "jeg elsker bomringen", eller enda dummere - å trekke fram at hun er gift med meg, og at jeg er "en av Norges mest begavede nettroll". Siden dette nevnes i denne konteksten, lurer jeg virkelig på hva det er jeg har gjort på nett som gjør meg fortjent til å stemples som verst i klassen i samme åndedrag som folk som hetser og truer folk. Kanskje Kjetil Rolness kan forklare? Dette er jo et felt du har en viss kompetanse på". | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2021-05-31 17:25 | |
![]() | Jo Eivind svarer fornuftig . Det er ikke til å stikke under en stol. Det er klart som blekk. Klart som dagen. Åpent i lyset. Klinkende klart. Åpenbart. Tror nok Kjetil Rollness var litt påvirka av debatten for debattens skyld da han skrev sitt innlegg. | |
Cygnus | 2021-05-31 18:04 | |
![]() | Men Aran, det er da utrolig merkverdig at du delte innlegget og sågar sa at du ofte, også denne gang, var veldig enig med Rolness. | |
Vannmann | 2021-05-31 18:06 | |
![]() | Sånn for ordens skyld, så er det ikke Kjetil Rolness som har skrevet innlegget. Han siterte herfra : subjekt.no/2021/05/3...ik ken-for/ | |
bris1 | 2021-05-31 19:08 | |
![]() | Bra avklaring, Vannmann. Ikke så greitt for Aran å få med seg alt når man skal formidle andres tanker. | |
Cygnus | 2021-05-31 20:29 | |
![]() | Men Rollness delte da dette på sin egen fb-side så mener formodentlig noe med det. | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2021-05-31 21:01 | |
![]() | Ja folk deler andres innlegg og til slutt vet man ikke hvem som skrev innlegget fra starten av. Kjetil Rollnes er lur. Han skjønner at det er bedre å dele noen andres innlegg enn å skrive selv hver gang, så har han spart en time i livet som han kan bruke til andre ting. Smart fyr. Men den Pikenes Jens stilen hans er jo morsom og underlig, men jeg kan ikke huske å ha sett en opptreden han har gjort noen gang på skjerm, men skal søke på youtube nå: www.youtube.com/watc...Rx 12iEbwJE | |
Chiraff | 2021-05-31 21:50 | |
![]() | Til dere som ikke bor i Oslo OG er lite berørt av galskapen til MDG med Lan i spissen, vær vennlig å se på nedenstående YouTube for å forstå hvorfor temperaturen blir høy når nevnte figur mener noe som helst; youtu.be/uW71up65xC8 | |
Nixita | 2021-05-31 22:09 | |
![]() | Enig Chiraff og uttrykket til Anders Magnus etter ett av svarene hennes er ubetalelig. | |
Chiraff | 2021-05-31 22:13 | |
![]() | ;) | |
Cygnus | 2021-05-31 22:28 | |
![]() | Men pussig nok, chiraff, så viste det seg at en stor andel av hatmeldingene ikke var fra folk som bodde i Oslo ...! | |
Chiraff | 2021-05-31 22:55 | |
![]() | DET visste jeg ikke! Men det jeg observerer er at MDG kan erte på seg steiner. Symbolpolitikk iblandet ekstreme mengder med drømmende tiltak. Norge skal redde hele verden(!!). Derfor har de i den troen, ødelagt den fineste gaten i OsloV. Kineserene åpner vel omtrent ett kullkraftverk pr uke ;-( | |
Stekt Suppe - Ikke medlem lenger | 2021-06-01 02:20 | |
![]() | Lan er lur, da. Står ansvarlig for tidenes budsjettsprekk i Oslo, men slipper kritiske spørsmål om det i pressen fordi hun nå er et offer for hets og mobbing. Påfallende timing her må man si. | |
bris1 | 2021-06-01 09:38 | |
![]() | Hva er det du antyder, Stekt Suppe? At Lan har satt igang rasistisk hets mot seg selv for å slippe unna ansvaret for budsjettsprekken? | |
GreteSB | 2021-06-01 11:15 | |
![]() | Det var journalist Klungtveit i Filter Nyheter som startet å grave i dette, ikke Lan. Saken om mistillit går sin gang og er da slett ikke glemt. | |
Cygnus | 2021-06-01 11:15 | |
![]() | Ja det kaller jeg den gode debatts kunst, Suppe! NOT! | |
Nissetassen - Ikke medlem lenger | 2021-06-01 11:20 | |
![]() | Greier ikke å se noen "formildende omstendighet" for dem som angriper politikere og andre offentlige personer på en så grov måte. | |
Stekt Suppe - Ikke medlem lenger | 2021-06-02 02:27 | |
![]() | Nei, bris1.Jeg tror at denne type kommentarfelthets rammer både Lan og andre politikere hver eneste dag, året rundt. Det påfallende er at det virker å bli en overdøvende nyhetssak hver eneste gang hun driter på draget i jobben sin. | |