Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 514

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bladfyken - Administrator2021-06-26 22:23
Antall innlegg: 633

Den opne og undrande tråden
Eg vurderte eigenleg å starte ein tråd som på eitt eller anna vis skulle ha ulike variantar av skeivskap som tema, og som skulle ha ein open og undrande grunnhaldning. Men det blir litt annleis enn eg hadde tenkt.

Tanken om å samle «alt om skeive» i ein tråd, har eg i grunnen lite sans for. Då framstår det fort som om det ein eigenleg ønskjer, er å få bort prat om skeive frå andre trådar. Og det blir heilt feil. Å vere skeiv er ikkje noko som kan isolerast til eitt einaste aspekt av livet – eller ein einaste tråd i forum.

Det har blitt spurt her inne om legning har noko å seie når ein speler Ordspill, og isolert sett har det jo ikkje det. Men om ein har lyst å prate med nokon som er i tilsvarande situasjon som seg sjølv, så blir det med ein gong relevant, lell. Men det viktigaste poenget her, slik eg ser det, er om vi framstår som ein stad der ein kjenner seg velkomen same kva legning, hudfarge, religion, etnisitet, funksjonsnivå og så videre ein måtte ha. Kort sagt: Er vi ordspelarane ein gjeng som ulike minoritetar kan trivast med å henge med?

Det som slår meg når eg ser på dei som er aktive her i Ordspill-forum, er at vi er meir og mindre halvgamle, kvite i skinnet, og har fått inn det norske språket med morsmjølka. Heterofile er vi nok stort sett òg. Men at det er overraskande få (opne) skeive her inne, er eg ikkje samd i. Med tanke på at det for tida ikkje er meir enn kring 20 personar som er aktive i forumet, er vel den prosenten av oss som er (opne) skeive, ganske som forventa. Eg er i grunnen meir uroa over at det ikkje er ein einaste mørkhuda her, ikkje nokon som ser ut til å ha eit anna morsmål enn det vi elskar å leike og tevle med, ikkje nokon som har funksjonsnedsetjingar (i alle fall ikkje nokon som snakkar ope om det), ikkje nokon som fortel om psykiske utfordringar – i det heile teke: Vi framstår ikkje som ein gjeng der minoritetar av alle slag kan kjenne seg heime. Og vi er ikkje ein plass ungdommen strøymer til, heller.

Så det eg ønskjer med denne tråden, er at vi pratar om korleis vi kan bli ein plass der alle slags menneske kjenner seg velkomne og har lyst å vere. Eg vil gjerne høyre historier om korleis folk har teke imot andre – og sjølv blitt mottekne – på godt og vondt, både på Ordspill og andre stader. Kva er det som skal til for at ein sjølv kjenner seg velkomen ein plass? Og kva er det som sviktar når vi opplever å bli ståande på utsida?

Så håper eg vi kan prate om det med oppriktig openheit og undring for einannan.

Alina19602021-06-27 00:29
Antall innlegg: 1670

Så flott tråd! Jeg chatter med min «Lillesøster» fra Denver, og har funnet ut at Norge ligger langt etter USA med feiring av pride, hun påstår at det er godtatt i USA, overalt. Ikke nazisme som vokser heller.

Cygnus2021-06-27 00:38
Antall innlegg: 44845

Nei nå må du gi deg, Alina! USA som Pride Land? Du vet at skeive ikke får tjene i det militære fir tiden, og at skeive - f eks restauranter eller bakerier kan nekte å servere/lage kaker til folk som skal gifte seg i sammekjønnbryllypp i mange stater. OG USA som fascistisk stat er dessvwrre snart et faktum - (sør)stat etter stat vedtar lover som stter grenser for valgmuligheter ig for rettigheter til skeive ig svarte osv.

bladfyken - Administrator2021-06-27 00:40

@Cygnus: Eg trur Alina prøver å seie at "Lillesøstera" hennar er litt indoktrinert og ikkje heilt har fått med seg kva som faktisk skjer i USA.

Cygnus2021-06-27 00:43

Alina: når sist så du beleiring av stortinget fir å stoppe valgresultat?

Cygnus2021-06-27 00:45

La oss håpe det, fyk, fir nå fikk jeg sjokk!

The kid - Ikke medlem lenger2021-06-27 00:49
Antall innlegg: 241

kunne du ikke bare latt det bli med sjokket,når du e så kvass med en gang så blir det neppe så mange med her heller. Nei nå må du gi deg, Alina .liksom nødvendig? mange måter og formulere seg på

bladfyken - Administrator2021-06-27 00:50

Ei fin og velskriven NRK-ytring om å våga å skije seg ut - og om alle dei trongsynte nissane som heng seg opp i det: www.nrk.no/ytring/gl...1. 15545221 (Eg tek rett nok dissens på hurraropet for Aune Sand, men skitt au! :-D)

bladfyken - Administrator2021-06-27 00:51

... om å skiLje seg ut ...

Cygnus2021-06-27 01:17

Kid - jeg tror at det å få sjokk av dette ikke er så rart for folk som lever i fare i usa og er livredde. Dette er ikke en spøk for dem. Hva folk på ordspill tenker, er i denne sammenhengen likegyldig. Delstat etter delstat vedtar lover som begrenser valgrettigheter. I noen grad opprettholder Supreme court rrtten til å nekte skeive like retter. Isv.

The kid - Ikke medlem lenger2021-06-27 01:23

poenget er ar du gyver løs med hard tone,det gjør du stort sett alltid.noen til er det også det gjør at at folk kvier seg for og skriv, det og aksepter pride er et verdens problem det vet alle

The kid - Ikke medlem lenger2021-06-27 01:23

går an og skrive til noen uten og denge løs

Cygnus2021-06-27 09:01

Hvis Alina tok det vondt opp, ber jeg om unnskyldning - det var nå kusinen jeg ble oppøst over. Og situasjonen i USA er virkelig dårlig nå, jeg er helt fortvilt over den.

The kid - Ikke medlem lenger2021-06-27 09:13

Poenget er man ikke trenger og starte en settning kvast for og få frem et poeng.så kan det jo vær at hu søstern snakka om der hu var og at der det var godtatt,at hele usa godtar homofile trur ikke julenissen på en gang,og når det gjelder deg og usa så forstår jeg at det er følelser for du blir ganske agresiv vær hang usa blir et tema,aggresiv tone har du slltid hatt her inne

bris12021-06-27 09:30
Antall innlegg: 2601

Nå må du ikke glemme trådens intensjon, kid ;-). Tror du har fått fram din mening nå.

Alina19602021-06-27 09:35

Haha, bladfyken.:) Der kan man snakke om trangsynte nisser:).Takk for støtte, The kid. Ok, Cygnus, jeg gjengir bare det kusinen min skriver. Men jeg tenkte at det hadde blitt godtatt med homofile i militæret for flere år siden. Du har vel flere venner der borte, Cygnus, som du hører det fra, eller finner du det i media? Du vet vel hvilke kilder som er pålitelige.

The kid - Ikke medlem lenger2021-06-27 09:39

Og som vanlig måtte du blande deg inn og bris,takk for din mening

Cygnus2021-06-27 09:47

Jeg legger meg flat, som de sier - men jeg vil forsvare meg selv litt, tror jeg. Jeg skhønner at Kid har ergret seg over meg lenge (selv om jeg aldri har vært aggressiv mot deg, Kid), men jeg tror du mistolker meg litt - jeg er definitivt ikke , tror jeg, en aggressiv person, men stilen min er nok overivrig. Akk ja!

Cygnus2021-06-27 09:53

Alina, det ble formelt tillatt for ca 10 år siden (og før det var det ok hvis du ikke snakket om at du var gay) - men så prøvde Trump å gjøre om på det. Det gikk jo ikke helt da.
Men store deler av usa er jo besatt av homofobi - så vel som av antiabort osv.

Alina19602021-06-27 09:55

Kan forstå ditt sjokk, Cygnus, hvis det er så ille. Jeg hadde ikke lest de siste innleggene når jeg sendte inn svar. Jeg vet du er en omgjengelig person, Cygnus. Har du kilder, så kan jeg spørre «lillesøsteren» min om disse kildene, og høre hva hun mener om dem?

Viser siden: 1 2 3 4 5 6
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?