Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 932

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2021-08-21 13:06
Antall innlegg: 44845

Bakgrunn for skiftet av spillverter
Jeg og bris1 (og sikkert andre) har fått spørsmål fra flere som lurte på hvordan bytting av spillverter skjedde. Da det kom et nytt spørsmål nettopp, og siden bakgrunnen for skiftet ikke er informert om i forum, mener bris og jeg at det kan være greitt at vi deler noe om hva som forårsaket dette.

I midten av april laget Chiraff en tråd (Moderatortråden) hvor han etterlyste informasjon om hvem som sto bak Ordspill.no som opererte som spillvert/moderator og som var den mest aktive med å moderere forum i tiden før dette. Flere spillere støttet Chiraff i at dette var av interesse, og etter en del påtrykk kom et svar fra Ordspill.no, men det ga ikke tilfredsstillende svar på spørsmålet.

Tråden utviklet seg til en diskusjon om hva man som spillere ønsket seg av forum, og det ble gitt både ris og ros til sittende spillverter.

The kid tok opp det faktum at daværende spillverter hadde lang fartstid, og det ble av flere gitt uttrykk for at det var ønskelig å få inn nye personer til å ta tillitsvervene. Etter en del diskusjoner ble tråden stengt den 14. april. Ingen av sittende spillverter hadde gitt uttrykk for at de ønsket å bli skiftet ut, men to av dem ga uttrykk for skuffelse og sinne over at de ikke ble verdsatt for jobben de utførte.

Etter stengingen av tråden hadde flere spillere kontakt med hverandre og formet til slutt en arbeidsgruppe for å komme med forslag om endring i i reglene for spillvertgruppen i form av et brev til eier av Ordspill, Betapet i Sverige.

I brevet til Betapet til ble det lagt vekt på tre målsettinger:

For det første foreslo arbeidsgruppen at det skulle foretas en utskifting av sittende spillverter, bl.a. fordi vi mente det er uheldig at spillverter sitter over lang tid og at det er disse som velger hvem som skal tre inn om noen velger å slutte. Slike forhold kan lede til autokratiske holdninger, og er ikke forenlige med demokratiske prinsipper.
Det ble i denne sammenheng gitt forslag om at sittende verter skulle tre av, og arbeidsgruppen foreslo Bladfyken og Ave som nye verter. Ave hadde vært en del av den sittende spillvertgruppe, men hadde nylig ufrivillig måttet forlate den, og hun ble foreslått slik at det skulle være en viss kontinuitet i en overgangsperiode.

For det andre uttrykte arbeidsgruppen et ønske om at det skulle være oddetall på medlemmene i admin-gruppen slik at det var mulighet for en flertallsavgjørelse dersom gruppa var delt i synet på sanksjoner overfor spillere. Det innebar at en tredje spillvert skulle foreslås/velges raskest mulig.

Det tredje punktet, og kanskje det viktigste, var forslag til Betapet om at det skulle arbeides med å få til en endring i måten nye spillverter blir utnevnt på og også lengden på tiden man sitter i vervet. Arbeidsgruppen la også ved et forslag til mandat for spillverter og hvordan de skulle velges.

Brevet til Betapet ble underskrevet av 18 ordspillmedlemmer.

I samarbeid med Betapet fikk vi gjennomført bytting av verter raskt, og Ave og Bladfyken overtok oppgavene som spillverter. Det har vært sendt forslag til Betapet på en tredje vert, uten det har vært respons på det.

Etter en tid løste arbeidsgruppen mer eller mindre seg selv opp, og det tredje og viktige punktet har ikke blitt fulgt opp. Det er imidlertid flere som ønsker å gjenoppta arbeidet med å forsøke å få dette innført.

Målet til arbeidsgruppen var hele tiden å få ordnede forhold mht spillvertenes oppnevning og arbeid samt mer transparens inn i hvordan Ordspill og forumet fungerer. Som nyoppnevnt spillvert ønsket også Bladfyken velkommen et åpnere forhold mellom admin og spillere. I tiden som har gått etter at Ave og Bladfyken tiltrådte, virker det som om de fleste er veldig fornøyde med arbeidet deres, og det betyr at det er en god tid for å følge opp arbeidet nevnt i det tredje punktet, dvs arbeidet med mandat og valgregler. Vi håper dette kan skje fremover og ser frem til innspill fra øvrige forumsdeltakere.

 
trymare2021-08-21 18:45
Antall innlegg: 871

Er dette så viktig, egentlig? Synes forumet og spillverter er helt fint som det er, jeg. Dette forumet brukes av kanskje ti faste personer, med noen gjesteskribenter av og til. Er det vits å ta det hele så veldig seriøst, da?

Det fremstilles nesten som om dette forumet er et folkevalgt organ med millioner av brukere.

Foreslår vi tar det litt chill. God helg!
 
auau2021-08-21 18:46
Antall innlegg: 37944

Fint, Cygnus! Etter flere års erfaring med diverse lag, har jeg, som ganske sikkert mange av dere, erfart at det pleier bli liv i leiren når Vedtekter skal formuleres. Diskusjon, litt "gi-og-ta" og en god diplomat og det blir enighet til sist.
Jeg slenger ned noen tanker om hvordan vi kan komme i gang med diskusjonen/arbeidet. Her må andre selvfølgelig komme med sine ideer, supplere/stryke etter behov.

1. Hvor lenge skal spillvertene fungere?

2. Hvor mange bør det være i gruppen? Odde tall er veldig vanlig og praktisk ved evt avstemning.

3. Bør f eks minst to (eller en?)være med videre når nye kommer inn? (Kontinuitet er vanligvis viktig.)

4. Skal det være en valgkomite eller hvem skal forelå nye spillverter?

5. Betapet er overordnet og godkjenner eller forkaster våre forslag.

"Værsgo' neste!"
 
The kid - Ikke medlem lenger2021-08-21 19:55
Antall innlegg: 241

Enig med trym.god helg
 
Cygnus2021-08-22 00:39
Antall innlegg: 44845

Hmmm, trymare! Tenk at du plutselig ville chille!
Nye takter?
;) ;)

God helg!
 
auau2021-08-22 10:19
Antall innlegg: 37944

Trymare og The Kid:

Det plager vel ingen om det finnes regler å forholde seg til?
 
The kid - Ikke medlem lenger2021-08-22 10:20
Antall innlegg: 241

Funka da fint før,bare den siste perioden det var litt krøll
 
auau2021-08-22 14:02
Antall innlegg: 37944

Det er hvis det blir "litt krøll" det er greit å ha kjøreregler.
 
bris12021-08-22 14:24
Antall innlegg: 2591

Støtter Auau.
 
Cygnus2021-08-22 14:25
Antall innlegg: 44845

Me too!
 
bladfyken - Administrator2021-08-22 14:27
Antall innlegg: 601

Støttast, auau. Det å ha klare reglar for korleis spelvertane skal veljast og eventuelt avsetjast, er viktig. At det fungerte utan regelverk ein lang stund tidlegare fordi spelvertane tilfeldigvis har vore dugelege og har klart å rekruttere nye dugelege vertar, var ikkje noko argument den dagen spelvertane plutseleg ikkje var representative for spelarane lenger. Og dét kan skje på ny. Derfor treng vi eit (demokratisk og gjennomsiktig) rammeverk som gjer det enkelt for spelarane å skifte ut spelvertane.
 
bris12021-08-22 15:28
Antall innlegg: 2591

Takk Bladfyken. Den støtten kjennes bra!
 
LilleLaila2021-08-22 21:03
Antall innlegg: 3144

Hyggelig at dere er tilbake alle sammen :) Fantastisk med så engasjerte mennesker. Jeg bare henger meg på jeg nå.
 
bris12021-08-24 12:52
Antall innlegg: 2591

Bladfyken og Ave, å ta dette videre er vel en oppgave for dere to?
 
bladfyken - Administrator2021-08-24 14:30
Antall innlegg: 601

Tja, det er vel heller noko som spelarane bør diskutere og kome til semje om i fellesskap, tenkjer eg. At vi som er spelvertar skal lage reglar for korleis vi skal kunne avløysast eller avsetjast, blir litt feil ... Men eg deltek gjerne i diskusjonen, sjølvsagt. :-)
 
LilleLaila2021-08-24 16:02
Antall innlegg: 3144

Du er bra du, Bladfyk :)
 
bris12021-08-24 18:55
Antall innlegg: 2591

Jeg deler mine tanker, og bruker auau sitt forslag som utgangspunkt:

1. Hvor lenge skal spillvertene fungere?
Jeg foreslår tre år.

2. Hvor mang i gruppen?
Tre er et greitt tall, også hensyntatt antall aktive i forum.

3. Kontinuitet?
En av vertene får forlenget tiden i gruppen med et år i oppstarten, slik at
det blir kontinuitet.

4. Valgkomite? Der har jeg ikke noe godt forslag.

5. Betapet - selvsagt bestemmer Betapet til sist. Og for øvrig om de er interesserte i forslag fra oss spillere.
 
LilleLaila2021-08-24 23:37
Antall innlegg: 3144

Du er veldig engasjert, Bris, det skal du ha ... men tror du de fleste her bryr seg så mye om hvem som er spillverter?
 
bris12021-08-24 23:42
Antall innlegg: 2591

Det vil jo vise seg om noen engasjerer seg. Og skjer det ikke, so be it! Nå har jeg i alle fall gjort et forsøk på å fullføre det vi i arbeidsgruppa var enige om. Går det ikke, ja så lever jeg greitt med det. Liker bare ikke halvgjort arbeide.
 
Cygnus2021-08-25 00:24
Antall innlegg: 44845

Det var jo i alle fall 18 personer som brydde seg nok til å danne en gruppe, Lille Laila, og som satte seg mål og gjennomførte noen av dem. Det er vel muligens færre enn de som deltar mye i forum, men ikke så stor forskjell.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?