Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 537

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bris12021-11-03 13:00
Antall innlegg: 2601

Evnerike barn - har de krav på tilpasset undervisning?
forskersonen.no/barn...9y kim3cOyU

Hva tenker dere om viktigheten av å gi tilpasset undervisning til evnerike barn? Har disse barna de samme rettighetene som barn som sliter med læring? Jeg legger ut en link til en kronikk som tar for seg temaet, og som argumenterer for at barn som lærer raskt bør få undervisning og utfordringer tilpasset dem. Kronikkforfatteren hevder også at det ikke er heldig at barn opplever skoledagen som kjedelig fordi de i stor grad sitter og venter på resten av klassen. Dette kan gi uheldige konsekvenser for de som opplever dette.

Håper linken kan åpnes, men det går iallefall an å kopiere den inn i søkemotoren.

Cygnus2021-11-03 14:36
Antall innlegg: 44845

Jeg kunne åpne den! Dette synes jeg er litt komplisert, men heller vel mest i retning av at veldig evnerike barn bør tilgodesees ned tilrrttelegging på lik linje med alle andre . Men hvordan dette kan gjøres på en bra måte, vet jeg ikke (siden jeg iikke er pedagog). Da min sønn gikk på Middle school i Oxford et år, var jeg full av beundring for hans hovedlærer som jonglerte mange nivå elever i engelskundervisningen, inkludert veldig flinke og veldig svake elever samt min sønns litt dårligere utgangspunkt selv om vi snakket mest engelsk hjemme hele barndommen hans, så skrev han ikke vanligvis. Hvordan hun gjorde dette med 25 elever i klassen, forstår jeg ikke!

bris12021-11-03 14:46

Det har i mange år vært en forståelse for at de barna som sliter med skolearbeidet har blitt prioritet med forsterkninger på forskjellige vis. Jeg tror artikkelforfatteren har rett i at det er lett å tenke at de evnerike nok klarer seg selv. I den senere tid har det kommet fram at de evnerike barna ikke alltid "klarer seg selv", men fordi noen av dem får lite utfordringer og opplever skoledagen som kjedelig viser det seg at noen av dem ramler ut av skolen. Og noen blir utagerende i klasserommet. Det er ikke slik at alle foreldre har økonomi til å koste på barna sine utdannelse i f.eks. private skoler. Evnerike barn finnes overalt, og forutsetningene er totalt forskjellige. Jeg er selvsagt for at de som sliter med læring skal få hjelp, men jeg er også sterkt tilhenger at de som sliter med at de ikke blir møtt på sine behov for å få større utfordringer skal bli sett og hørt. Og at de skal ha like stor rett til tilpasset undervisning.

Cygnus2021-11-03 14:56

Det er vel vår 'hang til likhet' som har vært en bremse på slike ideer? Jeg ante forresten ikke at barn bokstavelig talt blir stoppet fra å arbeide videre på egen hånd når de var klar for det.

bris12021-11-03 15:05

Cygnus, min erfaring er ikke at de blir stoppet fra å arbeide på egen hånd. Det som mangler i noen tilfeller er veiledning som gjør at de kan gå videre.

Cygnus2021-11-03 15:07

OK - trodde det stod noe om det i artikkelen. Misforstod sikkert.

bris12021-11-03 15:16

Eller kanskje du ikke misforstod. Uten veiledning og tilrettelegging blir jo disse barna stoppet.

auau2021-11-04 11:25
Antall innlegg: 40156

Er helt på linje med deg, bris1.
Jeg kom hjem etter en konferansetime med læreren til en av sønnene våre, sånn ved 1930-tiden eller så. Sønnen (12) hadde lagt seg, helt uvanlig tidlig, jeg forsto årsaken. Stakkars gutt, han grudde seg, for han visste at strenge mor hadde fått info om en oppførsel han visste var uakseptabel. Klassen hadde hatt matteprøve, fortalte læreren, og vår gutt var fort ferdig med besvarelsen. Måtte sitte stille til timen var over. Tiden ble kjedelig for ham, og han kom med en sleivbemerkning så hele klassen ble distrahert og lo. "Frøken" sa tydelig fra at hvis dette gjentok seg, kastet hun ham på gangen. Det skjedde. Heldigvis forsto strenge mor hvordan dette måtte ha fortonet seg. Gutten fikk fortelle meg sin versjon. "Hva gjorde du på gangen da?", spurte jeg. "Tok opp matteboka og regnet mange stykker fremover," var svaret. I dag er han sivilingeniør, lykkelig gift og far til tre kjekke unger (selvfølgelig, de er jo mine barnebarn!). Denne tilleggsopplysningen kommer fordi den trolig kan vise at gutten hadde gode evner og muligens kunne fått noen tilleggsutfordringer resten av den ulykksalige mattetimen, i stedet for dårlig samvittighet og redsel for hvordan vi foreldre ville reagere. Flinke elever må få oppmuntring og hjelp på samme måte som de som sliter med å følge med. Men hvordan? Der har jeg dessverre ikke svar. (Har vært innom undervisning på barnetrinn og opp til 8. klasse, så jeg aner arbeidssituasjonen!)

bris12021-11-04 13:33

Forstandig mor sønnen din har! Jeg har vært gjennom problematikken både med barn og nå barnebarn, og det har vært flere ulike løsninger og resultater underveis. Det du forteller om din sønns opplevelser ligner ganske godt på hvordan mitt eldste barnebarn hadde det på skolen. En ellers beskjeden og ganske stillferdig gutt ble klassens "klovn" og urokråke, fordi det ble helt uutholdelig å bare sitte stille og vente på resten. Det var allerede i barneskolen, og han ble skoletrøtt allerede før han kom i ungdomsskolen. Takket være foreldre som ikke ga ham opp og sto på har han fullført utdannelsen sin og er i dag i full jobb.
Et av mine poeng er nettopp at det ikke er alle barn og ungdommer som har foresatte som kan "stå på krava". Kanskje noen av disse foreldrene selv har vært i situasjoner hvor de hadde trengt ekstra støtte. Evnerike barn fins i alle slags familier, og vi som samfunn trenger også disse. For ikke å snakke om hvor galt det kan gå dersom ingen fanger opp disse og gir dem det tilbudet de trenger.

Cygnus2021-11-04 13:36

Tiltredes!

Cygnus2021-11-07 14:14

Pussig hvordan ting dukker opp - etter diskusjonen om evnerike barn forrige uke kom dette til meg - og hovedpoenget er vel at det er mange varianter av evner - her f eks High achievers, Gifted learners og Creative thinkers - og belyser enda mer for en viktig jobb både lærere og foreldre har.

www.verywellfamily.c...er -1449168

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?