Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 537 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Cygnus | 2021-11-13 20:41 | |
![]() | Koronapass Det åpnes mange steder for at en må ha koronaserifikat (dvs bevis på fullført vaksine eller nylig koronasykdom) for å få komme inn på konserter, restauranter, osv. En av mine facebook-venner (forøvrig en ganske profilert samfunnsdebattant!) og hans følgere har nettopp sammenlignet dette med apartheid. Jeg reagerte med sinne og vemmelse, fordi det virker grotesk å sammenligne et slikt smitteverntiltak med apartheid i Sør-Afrika - som ikke bare gjaldt pass og segregering, men tortur, vold, drap, osv. | |
Chiraff | 2021-11-13 21:32 | |
![]() | Grotesk kobling! ;-( Tenker en smule annen human metafor: Sertifikat som de aller fleste (over 18) kan ta som en forutsetning for å kjøre bil. De aller fleste kan altså ta lappen, men noen velger det bort, enten av helsemessige årsaker eller av prinsipp. Metaforen halter selvfølgelig, men jeg føler det riktig med pass i sammenhenger hvor det er et vesentlig smitteverntiltak. | |
bladfyken - Administrator | 2021-11-13 21:35 | |
![]() | Ei særs dryg og smaklaus samanlikning! Men snodig nok har eg nett skrive ei utgreiing om kvifor ikkje den vesle improteatergruppa eg er medlem av, bør innføre krav om koronapass på eiga hand. Ein del av argumentasjonen er òg relevant når det gjeld krav om koronapass generelt; eg limer det inn her: Krav om koronapass for å få delta på ulike aktivitetar vil føre til ei sterk polarisering mellom «oss» (vaksinerte) og «dei» (uvaksinerte). Det er lite ønskjeleg. Vaksina beskyttar langt mindre mot å bli smitta og å smitte vidare enn ein trudde og håpte. Hovudfunksjonen til vaksina er at ho i stor grad hindrar alvorleg sjukdom. Derfor er det i all hovudsak berre dei uvaksinerte sjølv som vert sett i fare ved ikkje å ta vaksina. På eit overordna samfunnsnivå er det òg eit problem om det er for mange uvaksinerte, mest fordi det då kan bli mange alvorleg sjuke, men dels òg fordi det er LITT større risiko for å bli smitta når ein er uvaksinert (medan risikoen for å smitte vidare dersom ein først blir smitta, er omtrent heilt lik.) For storsamfunnet er denne vesle skilnaden relevant, men for einskilde, mindre grupper, har denne lett auka risikoen for uvaksinerte å bli smitta, særs lite å seie. Den viktigaste funksjonen med å innføre krav til koronapass, er å tvinge uvaksinerte til å vaksinere seg. Det KAN truleg vere naudsynt i land (eller regionar) der det er ein problematisk låg del av folket som er vaksinerte. Per i dag har Noreg så høg vaksineringsgrad at dette ikkje er aktuelt for norske mynde. | |
Cygnus | 2021-11-13 21:46 | |
![]() | Det pussige var at jeg argumenterte ikke for eller mot koronapass, men påpekte at samnenligningen var kvalmende. Det hjalp ikke! 'Først passene, så kommer volden'! Sa den ene stter den andre. Støre har muligens onde planer!! | |
bladfyken - Administrator | 2021-11-13 22:15 | |
![]() | Somme av anti-vaksarane ser visst på seg sjølv som martyrar i den store kampen for fridom og sanning ... :-P Men det *er* og ein og annan av dei med vaksina innabords som viser fram ganske autoritære trekk. | |
GreteSB | 2021-11-13 22:17 | |
![]() | Huff, jeg har en svensk venninne som sammenlignet med holocost. Det er mye rart på Facebook om dagen, den ene verre konspirasjonen etter den andre. En lurte på om de ikke snart får gul stjerne. Hvor får de det fra? Forøvrig har vi levd med koronapass i flere måneder her, det fungerer greit, synd jeg. | |
Alina1960 | 2021-11-14 05:06 | |
![]() | Ikke glem at en annen hovedfunkjon til vaksinen er å hindre mutasjoner. Muterer dette viruset ytterligere, kan det gi oss en mutasjon som gir oss en mye verre situasjon enn den vi har i dag. Jeg vet at det blir undersøkt om antistoffer av vaksinen mot sykdom i Norge nå. Denne polariseringa som det skrives om er da mindre interressant enn det å faktisk kunne stoppe smitten, og dermed få slutt på pandemien! | |
Alina1960 | 2021-11-14 05:30 | |
![]() | Jeg må føye til at det finnes grupper i befolkningen som nekter å vaksinere seg på grunn av tro/religion her i Norge. Jeg synes også at myndighetene er for lite informative her til lands, enn f.eks. Sverige. | |
kda | 2021-11-14 11:09 | |
![]() | Jeg er eing med flere her - godt innlegg av bladfyken, synes jeg. Men det har vært og er fortsatt et stort problem at "informasjonen" har vært så motsigelsesfull, man har sagt det ene og det motsatte hele veien, og dette har ført til mye usikkerhet i befolkningen.De VET jo ikke så veldig mye enda, og vaksinen er altfor ny og uutforsket til at man kan vite hvor god den egentlig er .... | |