Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 781 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
nugr - Ikke medlem lenger | 2022-01-30 10:50 | |
![]() | er dette riktig? Er dette riktig da? Dialekt kanskje? Jeg ville sagt "lot som han var" Sakset fra nrk.no 30. januar 2022 kl. 09:41 Latet som han var politimann. Nå må mannen møte i retten En mann i 30-årene må møte i retten kommende uke, etter at han i fjor stjal en bil og latet som om han var en politimann. Det skriver NTB. Mannen tok seg inn i en annen persons leilighet, og latet som om han var politimann. Der latet han som om han pågrep beboeren, og stjal en rekke gjenstander fra leiligheten. Deretter stjal han beboerens bil, en Porsche til en verdi av 600 000 kroner. Mannen er også tiltalt for å ha stjålet flere motorsykler, og for ulovlig oppbevaring av våpen og narkotika. Det er satt av to dager til saken i Oslo tingrett. | |
Spar - Administrator | 2022-01-30 11:01 | |
![]() | Å late som om.... Nå later jeg som I går lot jeg som Jeg har latt som Men: Å late seg Nå later jeg meg I går latet/lata jeg meg Jeg har latet/har meg To forskjellige ord som de har tullet det til med. Eller hva? | |
Spar - Administrator | 2022-01-30 11:02 | |
![]() | Siste setningen skulle være; Jeg har latet/lata meg... | |
nugr - Ikke medlem lenger | 2022-01-30 11:12 | |
![]() | Ok, det ble bare så feil for meg, takker :) | |
LilleLaila | 2022-01-30 13:54 | |
![]() | Ikke uvanlig at pressen roter med norsken. Selvfølgelig skulle det stå "lot som han var ..." Bra utlegning av Spar der :) | |
LilleLaila | 2022-01-30 13:55 | |
![]() | To verb som de har blandet, men det ene kalles vel transitivt "Å late seg" | |
Cygnus | 2022-01-30 14:34 | |
![]() | LLaila: Egentlig kalles det et refleksivt verb (pga seg - hun/han latet seg - en kan ikke ha et vanlig objekt der, som transitive verb har). | |
LilleLaila | 2022-01-30 16:05 | |
![]() | Ja takk, C, det var ordet jeg lette etter :) | |
Cygnus | 2022-01-30 16:47 | |
![]() | ; ) | |
auau | 2022-01-30 18:24 | |
![]() | Det er så mye som feilskrives at en kan gremmes. Noen eksempler i farten: "Brette opp armene" - må da skjønne at det ikke går! Veldig ofte - oftere og oftere - står det å lese "unnselig" når det åpenlyst menes "uanselig". Vi hører da forskjellen på de to ordene? Ovenfor og overfor brukes svært ofte feil. Ovenfor er ovenfor noe, altså høyere opp. Overfor er direkte mot ett eller annet. Andre eksempler finnes i fleng. Er det slurv eller forfaller norskundervisningen? | |