Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 783 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Kanarifuglen | 2022-02-12 19:05 | |
![]() | Godkjennes bare i ORDSPILL Prøver å finne betydningen av disse Bingoene : LUFTDOSE og ØRESANG. Sjekker i NAOB og ORDBØKENE.no Men så kan det stå at: Disse ordene finnes bare i ORDSPILL... Er det sånn at noen ord ikke er i bruk i "det virkelige liv", men at ORDSPILL godkjenner dem ? Men hva er betydningen ? Skulle så gjerne likt å vite... | |
Cygnus | 2022-02-12 20:30 | |
![]() | Hvir står det: finnes bare i ordspill? De to ordene du nevner finner jeg ikke i Naob eller Ordbøkene.no., så det står jo ikke noe slikt der. | |
Cygnus | 2022-02-12 20:40 | |
![]() | Jeg glemte legge til at det er jo ikke sånn at et ord ikke finnes hvis det ikke står i Naob eller bokmålsordboken. Det finnes dessuten andre ordbøker i Norge. | |
Kanarifuglen | 2022-02-12 20:56 | |
![]() | Bokmål / Nynorsk Ordboka. Som nå visstnok har blitt til Ordbøkene.no. Der har jeg ofte fått til svar at: Dette ordet godkjennes i Ordspill. Men altså ikke hva betydningen av ordet er. Hvilke andre Ordbøker kan man sjekke ? | |
Cygnus | 2022-02-12 21:16 | |
![]() | Men de to ordene du nevner her, sier jo ingen av de to ordbøkene noe sånt om - og det har jeg forøvrig aldri sett. Tanum er en stor norsk ordbok. | |
Cygnus | 2022-02-12 21:19 | |
![]() | Sikker på at du ikke refererer til Ordhjelp? Ordbøkene du nevner, ville enten ha ordet eller ikke - ville ikke si noe om et ord de ikke hadde. | |
Kanarifuglen | 2022-02-12 21:32 | |
![]() | Når jeg har søkt i Bokmål/Nynorsk ordboka så har jeg fått til svar at: Dette ordet godkjennes i Ordspill. Usikker på om det da har stått: BARE i ORDSPILL... Men når blir det jo henvist til Ordbøkene.no. Vel, finner ikke forklaring på disse ordene. Skrev inn: TANUM i søkefeltet, men fikk bare info om bøker. Så de har kanskje ikke boka på nettet? Ordhjelp har jeg ikke forsøkt. Men når de er godkjent i ORDSPILL, så må vel "en eller annen" i ORDSPILLs innerste verden vite hva de betyr ??? | |
Cygnus | 2022-02-12 21:39 | |
![]() | De to ordene dine står IKKE i bokmålsordboka/nynorskord boka eller den oppdaterte bokmål/nynorskboka som heter Ordbøkene.no. Så jeg forstår ikke hva du snakker om egentlig. | |
Kanarifuglen | 2022-02-12 21:51 | |
![]() | Nei nettopp. Jeg har fått til svar at de godkjennes i ORDSPILL. Og nå søkte jeg på ORDHJELP; hvor det da står at disse ordene blir godkjent i ORDSPILL. Fint det; men er ikke noe nærmere å finne ut hva de betyr. Ord har vel alltid en betydning ? Ikke bare tilfeldig sammensatt, og godkjennes i ORDSPILL...Når de da godkjennes i ORDSPILL, hvorfor har ikke ORDHJELP en forklaring på hva de betyr ? For så vidt jeg kunne se er ORDHJELP ORDSPILLs egen "søkekanal" ? | |
Cygnus | 2022-02-12 21:53 | |
![]() | Slå de ordene opp på ordhjelp.no - så ser du. | |
Kanarifuglen | 2022-02-12 22:02 | |
![]() | Får frem ordhjelp.com , og der står det at den er til hjelp i Ordspill av diverse slag. Så da er det vel denne ? Får ikke frem noe på ordspill.no. | |
Kanarifuglen | 2022-02-12 22:05 | |
![]() | Sorry, skulle stå : ordhjelp.no , selvfølgelig | |
piaf | 2022-02-12 22:22 | |
![]() | Både ØRESANG og LUFTDOSE står i Tanums store rettskrivningsordbok, dessverre uten definisjoner, og litt googling tyder på at ordene ikke er veldig mye brukt av hvermannsen. Men ifølge Norsk riksmålsordbok betyr ØRESANG "øresus", og LUFTDOSE later til å være et ord som brukes i forbindelse med strålebehandling. For spesielt interesserte siterer jeg fra Thor Thorsens bok Dødsbo-rock fra 1983: "Jeg hadde ikke før lagt fra meg Gjør-det-selv-magasinet hans før det begynte å lyne og tordne, og som om det ikke var nok, ble jeg også hjemsøkt av min hyppige plage i ungdommen: Øresusen. Jeg forsøkte å svelge den bort med en skvett kaldt vann som i gamle dager, men nei, det suste like jevnt og jævlig. Hadde du ikke en øresang, du da? Det hadde jeg. Jeg hadde flere, og ofte var de på nynorsk og på rim. Det sa seg liksom selv inne i susen. For eksempel denne: "Geiter på en gard fikk både gris og kar" og så videre. Det ble alltid en øresang enten jeg ville det eller ikke." Og her er et sitat fra Rolf Bull Engelstads lærebok i røntgen- og radiumbehandling: "Ved røntgenbestråling har man tre forskjellige doseangivelser å ta hensyn til, nemlig luftdosen eller innfallsdosen, huddosen eller overflatedosen og dybdedosen (fokaldosen, tumordosen)." Merker at jeg ble litt fristet til å foreslå HUDDOSE til ordlista nå. Fin bingo, og atskillig mer brukt enn både ØRESANG og LUFTDOSE. | |
Kanarifuglen | 2022-02-12 22:38 | |
![]() | Artig ! Så Norsk Riksmålsordbok kan søkes i på nettet ? Og Tanums ? Jeg skulle ha vært bedre på dette , men ... Tusen Takk til deg piaf ! | |
piaf | 2022-02-12 22:41 | |
![]() | Bare hyggelig! Både Tanums og riksmålsordboken fins på nett, men man må dessverre betale for tilgang. Sjekk Ordnett.no :) | |
Kanarifuglen | 2022-02-12 22:45 | |
![]() | Aha ! Flottings | |
Kanarifuglen | 2022-02-13 12:19 | |
![]() | Så det kan se ut som om Riksmålsordboka ofte har betydningen av disse ordene som sjelden er i bruk mer. La nå nettopp SJØFARE, og det var jo enkelt å tenke hva det ordet betyr... Men fantes ikke i "den vanlige ordboka" nei. Da har jeg kjøpt tilgang til Riksmålsordboka (koster bare 41,- i måneden). Og kanskje det blir flere kjøp gjennom ordnett.no ! Dere kan gjerne slette denne tråden nå. | |
Cygnus | 2022-02-13 13:27 | |
![]() | Fant ut at det er en låt som heter Øresang! Kjenner ikke artisten. | |
Kanarifuglen | 2022-02-13 14:52 | |
![]() | Hehe, ja. de som laga denne låta har kanskje hatt mer positive vibrasjoner enn øresus! Ørepip... ØreMozart...Ørehavsus... piiiiiiiiiiiiiipppppppp! Ikke no artig. Men veldig artig å legge sånne ord! | |
LilleLaila | 2022-02-16 11:43 | |
![]() | Hahaha, Kanarifuglen :) | |