Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 946

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Spar - Administrator2022-06-21 14:49
Antall innlegg: 973

Mangfold
Det er fint å hylle mangfoldet.
"Men hyllesten lyder litt hul når man bare er opptatt av det mangfoldet man liker best selv.
Også toleranse er en viktig verdi.
Men toleranse er ikke å tåle det mangfoldet man liker fra før.
Toleranse er å tåle det mangfoldet man ikke liker."

subjekt.no/2022/06/2...ly 8Kth4888

Liker vi mangfold, når alt kommer til alt?
Hva med mangfold i vårt lille ordspillforumsunivers?


 
Kanarifuglen2022-06-21 21:09
Antall innlegg: 699

Mangfold ja; det er et fint ord. Skal inkludere absolutt alt og alle... til og med en sjaman. Nei, jeg har ikke gjort meg noen "store" tanker om mangfold. Men skal skrive ned mine små tanker om mangfold i dette lille Ordspillforumet, som blir mindre og mindre. Som du selv skrev da du starta den populære spørretråden her inne: - At det ser ut som om spørretråder fungerer best i dette forumet; og det har du jo helt rett i! Det er riktig så hyggelig å kikke innom disse spørretrådene av og til, selv om jeg ikke deltar. Men etter å ha hatt min "skrivestart" her inne; og surra rundt uten mål og mening til irritasjon for en del folk, og ikke følt at jeg har kunnet være "meg", så er det jo greit å avslutte. Skrivekløe har jeg litt av, og har nå (faktisk) skrevet kommentarer til saker jeg er interessert i; i lokalavisa! Ja, så jeg har kommet meg litt videre... og til og med fått noen "tommelen opp" som jo er hyggelig. Og har tross alt lært litt av å surre rundt i dette forumet. Ønsker du deg tilbake til "Saltdalingens herjinger" her inne ? Noen å krangle med? Eller gjør du kanskje som meg, og skriver kommentarer om noe som virkelig interesserer deg? Lokalavisas kommentarfelt virker veldig "snille" selv om sakene er vanskelige; så da er det fint å uttrykke seg der!
 
Hårfint - Ikke medlem lenger2022-06-21 21:47
Antall innlegg: 114

mångfald på svenska..ett vackert ord..ett starkt ord...ett stort antal...stor variation..
 
Spar - Administrator2022-06-21 22:35
Antall innlegg: 973

Ja, mangfold er et fint og sterkt ord. Men mangfold og toleranse er også komplisert.
Jeg syns Kristin Clement setter fingeren på viktige punkt i innlegget (se link). Og, som jeg lurte på, liker vi mangfold når alt kommer til alt? Er vi tolerante når alt kommer til alt? Eller begrenser det seg til det vi liker fra før.... det som passer en selv, det som ikke utfordrer en selv.

Kanari: Så bra at du bruker stemmen din i lokalavisa da, og har dratt nytte av skriveriene dine i forumet. Men tror nok at lokalavisers kommentarfelt kan variere når det kommer til "snillhet", som du skriver. Det gjelder vel kommentarfelt generelt.

Ang "Saltdalingens herjinger" ;-). Du, det var tider det.... tenker at den epoken er over. Men nå var vel ikke Saltdalsgnomen alene om å herje. Eller hva?
Generelt, kort sagt, en kan vel kanskje ignorere når det er noe som irriterer?

Det som ble problematisk etterhvert i forumet, var vel heller at flere opererte med støtteprofiler, profiler som støttet egne meninger/innlegg, særlig i litt mer kontroversielle saker.
Og særlig problematisk ble det når spillvert var i posisjon til å slette innlegg, utestenge profiler som ikke passet h*n selv. Det blir ikke ytringsfrihet - mangfold -toleranse da, men maktmisbruk. Jeg vil nok si at DET var et langt større problem enn en Saltdalsgnoms (+ andre) sine "herjinger".



 
Cygnus2022-06-22 10:46
Antall innlegg: 44845

Jeg tror jeg er enig i siste avsnitt, spar! :)
 
Spar - Administrator2022-06-22 22:45
Antall innlegg: 973

www.tv2.no/nyheter/148867 58/
"Svømmeklubb med bikini-nekt: Mener gutta blir distrahert"

Artig sak från Sverige ;-)

Ang toleranse; skal vi tolerere slikt?
Eller er det jentene som må tolerere at de har en slik virkning på guttene at de må finne seg i disse reglene....?
 
BeeJay2022-06-23 09:50
Antall innlegg: 908

Spar....jeg viker aldri fra min mening på dette området : gutter / menn må ta ansvar for egne følelser og handlinger. Dette eldgamle synet at jenter/kvinner blir ansvarlige for å "friste" gutter/menn.....er de så svake at de ikke klarer å kontrollere seg ? Vel, så får de lære å fokusere og ikke la seg distrahere. Skal ihvertfall ikke være jentenes ansvar.
 
Cygnus2022-06-23 10:12
Antall innlegg: 44845

Tiltredes, BeeJay!
 
Spar - Administrator2022-06-23 10:23
Antall innlegg: 973

Veldig enig, BeeJay. Saken fra Sverige er nesten ikke til å tro. Jeg skriver NESTEN ikke, for jo, dessverre er det altså folk som på ramme alvor mener at det er jenter/kvinner som må ta ansvar, som må dekke seg til, ikke friste og bla bla bla bla bla.
Her dreide det seg om bikini, det kan like gjerne handle om burka, hijab osv.

 
sdum2022-06-23 17:24
Antall innlegg: 113

Det er helt uproblematisk med bikininekt i svømmeklubben i Sverige, i alle fall skal ikke jeg mene noe som helst om det. Jeg er ikke medlem i svømmeklubben, og mener de selv må få avgjøre hva som er riktig for dem. På samme måte som de respekterer avgjørelser i "mine" organisasjoner. Snudd på hodet er det ikke utidig at andre mener noe annet. Dersom jeg hadde hatt problemer med det, ville jeg ikke kunne kalle meg selv tolerant. Toleranse går begge veier. Altså er det vanskelig å stå på sidelinja og være skråsikker på vegne av andre.

Selv motstanderne av våpenpolitikken i USA må jeg stilltiende observere fra sidelinjen, de har helt sikkert sine grunner for å mene hva de vil.

For få generasjoner siden var Norge også et uland både demokratisk og økonomisk. Kvinner fikk stemmerett for få år siden, og utøvelsen av homofili var straffbart inntil ganske nylig. Vi som nasjon, og heller ikke vi som enkeltpersoner, har selvsagt ikke noen form for domsmyndighet i så måte.

Dersom noen i Norge vil beholde Nato-medlemsskapet eller monarkiet, synes jeg det er helt greit at de mener det. Det er faktisk opp til meg å være enedommer på vegne av de tusener på tusener som av ulike grunner har sine holdninger og meninger.

Dersom det ikke fantes skråsikre personer med sterke meninger, ville vi ha gått glipp av mange underholdende tv-serier og fargerike leserinnlegg. Verden er litt mer interessant på grunn av disse, men samtidig også litt farligere.

Spørsmålet om (andres eller egen) toleranse koker definitivt ikke ned til om vi skal tolerere slikt.
 
LilleLaila2022-06-24 15:30
Antall innlegg: 3144

Jeg er så enig med Spar i at det blir problematisk når man bare snakker om det mangfoldet man selv liker best. Mangfold handler for meg også om at land skal få bevare sin særegenhet, altså det motsatte av globalisering ... Dette er et stort tema du har brakt på banen :)
 
Spar - Administrator2022-07-01 17:39
Antall innlegg: 973

Hva er det Sdum babler om?
 
sdum2022-07-01 20:14
Antall innlegg: 113

Et resonnement er ikke babbel, mens løsrevne og lite gjennomtenkte utsagn lett kan høres som babbel. Hvordan kan Spar så enkelt og bastant konkludere med at en svømmeklubbs gjøren og laden er hennes ansvar? Er hun blitt toleransens høyesterett? Ser hun ikke ironien at hun selv stiller et intolerant retorisk spørsmål om toleranse?
 
Chiraff2022-07-01 20:38
Antall innlegg: 15841

Å herre Gud, hvilken tjatring!!
 
Cygnus2022-07-01 20:53
Antall innlegg: 44845

Tiltredes, chiraff! :)

 
Spar - Administrator2022-07-02 19:46
Antall innlegg: 973

Tullball, scummy.

Over til en annen luring i denne mangfold-tråden, nemlig Lars Thorsen - SIAN-lederen som reiser rundt og svir av koraner.
Hvor håpløst er ikke det?
Lovlig? Jada, men likefullt en fullstendig håpløs handling. Litt sånn barnslig trassig. Nesten til å flire av. Men bare nesten.
 
sdum2022-07-03 14:31
Antall innlegg: 113

En av mange Trumpere her, Spar8?
 
Chiraff2022-07-03 21:13
Antall innlegg: 15841

??????
 
Spar - Administrator2022-07-03 22:56
Antall innlegg: 973

Du Sdum, du sdum..............
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?