Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 798

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Spar - Administrator2023-04-23 16:51
Antall innlegg: 974

Kessen kesst keffer
www.aftenposten.no/k...le kten-min

www.dagbladet.no/bok...k/ 79012912

Christian Borch:
"Den tidligere NRK-profilen trekker fram dialekten til USA-korrespondenten Lars Os som et eksempel.

«Han snakker en dialekt som er spesiell inntil det ubegripelige. Spørreordene i hans verden er kven, kessen, kesst og keffer. Hyggelig for folk i bygda når han sier det, vil jeg tro. Men hva med resten av nasjonens seere og lyttere?» skriver Borch.

Han hevder at Os' holdning vitner om en «uhindret narsissistisk egotripp»."

Er det greit å snakke dialekt f.eks ved nyhetsformidling på NRK?
Hva mener du?
Er det noen dialekter du sliter med å skjønne?






 
BeeJay2023-04-23 19:03
Antall innlegg: 914

Jeg er litt delt på dette. Greit at man bruker sin dialekt i mange sammenhenger, men når det gjelder nyhetsformidling o.a. som skal nå "alle", er det også viktig at det formidles på en måte og med et språk som "alle" kan forstå. Og vi har mange vanskelige dialekter her til lands, med mange ord og uttrykk som for mange er vanskelige å forstå.
Så jeg tenker at nei, det er ikke greit å bevege seg for langt utenfor riksmål og nynorsk i de sammenhengene.

Jeg har jobba med et så bredt utvalg av befolkningen at jeg forstår de fleste dialekter relativt greit. Men jammen er det noen ting som må oversettes likevel ! Dessuten er det mange ord som er like , men som betyr forskjellige ting på forskjellige dialekter.
Jeg liker å bryne meg iblant på sånne dialekt-quizzer, og ler høyt og godt når jeg treffer på helt ubegripelige ting.
Noe av det siste jeg lærte, var at GANKLÆB er et uttrykk for brunost på trøndersk . Det syntes jeg var et herlig og veldig godt beskrivende ord :D Men måtte spørre slekta i Trøndelag om det virkelig blir brukt. Og det blir det.
Burde vært lovlig i Ordspill også :)
 
auau2023-04-23 19:52
Antall innlegg: 38010

Jeg er påvirket av min barndoms dal, Gudbrandsdalen, og setter umåtelig stor pris på dialektene derfra. Jeg var også heldig å ha nynorsk som hovedmål til og med ut vg. Dermed fikk jeg et stødig grunnlag også når det gjelder dialekter og har ikke problemer med å forstå norsk, gitt at den som snakker uttaler ordene klart og tydelig. (Der slurves det noe grusomt, men det er en annen diskusjon!)
Jeg smiler litt når jeg ser og hører Lars Os i full utfoldelse under reportasjer fra sentrale strøk i USA. Modig mann, tenker jeg. Det er ikke alle gitt å legge om talespråket sitt. Skulle han gjort det, ville det blitt kunstig knot. Det er noe jeg personlig kan styre meg veldig for!
 
Spar - Administrator2023-04-23 20:58
Antall innlegg: 974

Å snakke dialekt er bra selvsagt, men i noen tilfeller, f.eks nyhetsformidling, lærere, leger osv tenker jeg det er på sin plass å tone ned spesielle dialektord/uttrykk. Målet må være å bli forstått av alle, og ikke tviholde på eget talemål.....

Ordet "kesst" var nytt for meg.



 
bris12023-04-24 09:17
Antall innlegg: 2595

Enig i at en viss moderering er på sin plass når en nyhetsformidler snakker dialekt, og at man noen ganger kan velge alternative måter å ordlegge seg på.
Jeg synes imidlertid det er befriende å høre nevnte journalist i nyhetssendingen, og spørreordene kven, kessen, kesst og keffer er umulig å misforstå ut fra sammenhengen.
Noen ganger lurer jeg på om det kan være litt språksnobberi hvor man rangerer "fine" og "stygge" dialekter.
 
Spar - Administrator2023-04-24 10:33
Antall innlegg: 974

Tror ikke våre nye landsmenn vil være enige i det; at det er umulig å misforstå spørreordene kesst osv ut fra sammenhengen.
Selv etniske nordmenn kan slite med å forstå enkelte dialekter. Det har ingenting med språksnobberi å gjøre.

Legger ved denne artige her:

www.youtube.com/watc...2X gnx0oy-Q

Dialekt til besvær :-))))

 
BeeJay2023-04-24 11:06
Antall innlegg: 914

Enig. Ikke språksnobberi ! Og absolutt mulig å misforstå.

I andre sammenhenger er det bra å ivareta dialektmangfoldet. Men ikke i nyhetsformidling.

Artig klipp !
 
auau2023-04-24 11:19
Antall innlegg: 38010

Spars You Tube-eksempel er artig. Jeg forsto ikke et ord av det de to trønderne sa. Men igjen, som jeg nevnte før: De snakker "inni seg". Hadde de artikulert ordene og fått dem ut, hadde vi skjønt alt!
Våre lyttermedia har et stort ansvar i å lære opp sine reportere til å SNAKKE TYEDELIG og ikke i EKSPRESSFART.
 
Hidrasund2023-05-02 21:41
Antall innlegg: 100

Enig at hvis det dukker opp trøndere som rauler avgående i ekspressfart, samt enkelte Setesdøler, så kan det bli vrient ja. Men stort sett så går det greit ogjeg får det meste med meg
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?