Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 959

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Kanarifuglen2023-07-31 22:16
Antall innlegg: 720

FOR eller IMOT? GENI eller IDIOT?
Kan ikke dy meg. Ble "inspisert" av C. Det er underlig med oss mennesker, at vi så ofte har behov for å ta et endelig standpunkt: Klimarealist eller Klimaaktivist?
Troende eller ateist? Og så videre... Jeg har en liten "historie" som jeg vil fortelle senere.
Det er fullt mulig at, for eksempel "klimakampen" ikke er Svart/Hvitt.
 
Spar - Administrator2023-07-31 23:55
Antall innlegg: 974

Da venter vi spent på en liten historie :-)
 
Kanarifuglen2023-08-01 16:48
Antall innlegg: 720

Vei, ikke så spennende. Men her kommer det: Jeg ringte inn til et program på YouTube, i USA. Et program som omhandler "De store spørsmål"; altså liv og død, Gud og Jesus og gjengen. Samboer lytter på dette, og forteller at det er de som kaller seg ateister som tar imot telefoner fra troende og ikketroende. Jeg anser meg ikke for noen av delene egentlig. Så ringer jeg da; RING RING! Jeg kommer igjennom til "sentralbordmannen", og blir bedt om å oppgi navn, nickname. Og så får jeg spørsmål om å definere meg som troende eller ikke. Altså Atheist eller Theist. Hm, det blir vanskelig; jeg prøver å beskrive at jeg er "midt i mellom"; som det kanskje ikke finnes et veldig godt ord for? Neida, han vil ikke godta det, sukk. OK, jeg har såpass lyst til å fortelle om noen spesielle hendelse, så jeg oppgir at ateist er "bedre" enn theist. Grrr. Da forsvinner noe av poenget, når jeg og disse hendelsene blir definert utifra tro eller ikke. Fokuset blir feil. Det er ofte noe "midt i mellom" som er mest riktig. Sånn er det jo med klima også. Naturlige svingninger OG "menneskeskapt". Jeg misliker sånn absolutter.
 
BeeJay2023-08-03 09:41
Antall innlegg: 921

snl.no/agnostisisme
Der finnes jo et ord for dem som er "midt imellom". Agnostiker. Agnostic, for vrantne Youtubere.
 
BeeJay2023-08-03 09:54
Antall innlegg: 921

Jeg savner ofte det som er mellom ytterpunktene. I alt fea debatter til spørreskjema , hvor det ikke er rom for verken å utdype eller ta forbehold.
 
Kanarifuglen2023-08-03 11:59
Antall innlegg: 720

Ja, det stemmer BeeJay. Jeg kalte meg agnostiker før. Og så har jeg jevnt over ikke vært interessert i å definere "det ene eller det andre". Men agnostiker er et nokså dekkende begrep. Når det gjelder politikk så er det slitsomt med all argumentasjonen FOR eller IMOT. Rett og Galt. Uff, har ikke lyst til å stemme. Virker som partiene ønsker å gå til ytterpunktene. Ville helst ha bort partier; bare uavhengige representanter som evner å tenke selv. Og religioner er også noe dritt.
 
BeeJay2023-08-03 13:35
Antall innlegg: 921

Vi er nok ganske på linje med endel ting der.
Stemme skal jeg , for meg blir det å finne det partiet jeg er minst uenig med.
Jeg er blitt møtt med endel spørreskjemaer opp gjennom livet, sånne "multichoice-skjemaer" hvor man ingenting passer. Veldig irriterende. Man får ingen mulighet til å stille spørsmål eller å skrive et svar selv.
Det må være plass til alt mellom ytterpunktene også.
Mht religion har jeg deltatt i endel "kamper" og debatter. Og sett maktovergrepene på nært hold. Jeg er ikke-troende og har mine meninger om denslags. Men så har jeg venner som er dypt religiøse og plukker de gode etiske tingene fra sin tro og lever deretter. Vi respekterer hverandre .....jeg forventer respekt for min manglende gudstro (det betyr ikke at jeg mangler tro på verdier og har et syn på hvordan man skal leve). Så er vi venner og er ganske enige om hvordan man skal være mot andre mennesker. Bare ut fra forskjellig ståsted. Men den verste fordømmelsen og trangsyntheten har jeg møtt hos nettopp folk som støtter seg på sin religion for sin selvgodhet og trangsynthet.
 
Kanarifuglen2023-08-03 17:51
Antall innlegg: 720

Ja, må bli det partiet man er minst uenig med. Må fortelle en liten historie til: Vi var for noen uker siden på et møte for å snakke om hva vi kunne gjøre for Romkvinnen og familien som ofte har vært i byen vår, gjennom mange år. På dette møte så syntes jeg å skimte... mange troende. Men det var jo ikke tema selvfølgelig. Vi delte meninger og tanker om hva vi kunne bidra med til denne Romfamilien. Så er det en person som gjentar noen ganger (følelsesladd) at hun ber for dem; OK. - jeg ber for dem Natt og Dag, gjentar hun. Såpass mange ganger (må nesten le), at når vi dagene etter dette møte kjørte forbi huset til denne dama; så sa vi høyt i bilen: Natt og Dag. Hadde det jo litt artig med det. Nå har hun blitt Natt og Dag Dama! Og hvis man skal reflektere noe mer om hva bønn betyr for dem som holder på med det; så tenker jeg i mitt lille hode at de får en slags fred. Men det hjelper jo svært lite i de aller fleste (alle) tilfeller. Så det med bønn er merkelig.
 
1976kjell2023-08-03 22:32
Antall innlegg: 540

Politisk kan nok jeg bli kalt klimaskeptiker siden jeg har troen på at mye av klimaendringene er naturlige og en del er menneskeskapt. Men selv synes jeg at jeg er i midt i mellom, er jo for at vi ska ha bedre miljø og klima, men vi må også tilpasse oss klimaendringene. Samtidig hauser media opp om klimaendringene, bare det er noen få grader endringer, også selv om det var like varmt for 70 år siden. Så det er lett å bli lei klimafokuset i media. Sølvfølgelig har det vært god grunn å fokusere på klimaet i de siste ukene mtp på skogbranner og høy varme

Another story:

Spurte ei venninne som bor på Bleik på Andenes, altså på kysten, hva området heter som verken er ved kysten eller innlandet (f.eks bardufoss, Lillehammer etc), altså midt i mellom. Hun er lærer og har et godt ordforråd , men hadde heller ikke noe svar på dette. Så hun kødda og kalte det ingenmannsland. Noen som har et svar?
 
Kanarifuglen2023-08-04 11:38
Antall innlegg: 720

Hakk peiling. Men ville sagt Innland; selv om det ikke er langt inni landet. Hvis det finnes en tredje benevnelse på sånne steder, så ville det være artig å vite!
 
Kanarifuglen2023-08-05 22:19
Antall innlegg: 720

Meningen med denne tråden var/er for å se om det er mulighet for meningsutveksling om temaer som det kanskje fort blir (små) krangling av. BeeJay og Kjell har bidratt. Hurra for det! Nå går tråden i en litt mer alvorlig retning. De som føler seg provoserte har sikkert best av å ikke delta. Meningsutveksling er som sagt mitt mål. JA, tråden starter med at jeg forteller om min erfaring med innringing til et program. Jeg foreller der om tre hendelser som på ulikt tidspunkt fant sted i det huset jeg eide for noen år siden. Det handler ikke om TRO eller IKKETRO. Konkrete hendelser som ble oppfanga/oppfatta av meg og av to leietakere. Jeg går ikke i detalj; har faktisk gjort det her på ordspill for mange år siden. Etter disse hendelsene har jeg tenkt mer på om det er "noe mer" etter dette livet. Sånn tenkte jeg knapt på tidligere. Noen tror og noen tror ikke. Men konkrete bevis i den ene eller andre retning finnes ikke. Da jeg fortalte om disse hendelsene i dette programmet; så ble jeg spurt om jeg ikke var et rasjonelt tenkende menneske? jo, sa jeg. Har aldri hatt noe forhold til verken Tro eller Overtro. Vi tror ikke på "spøkelse" sa de. -Jeg har aldri tenkt på den mannen som vi hørte, som et spøkelse, sa jeg. Han levde her på jorda som deg og meg. Jeg møtte aldri denne mannen. Jeg var 9 år da han døde i 1975. - Disse hendelsene er med meg hver dag, som undring. Det finnes "noe mer", men hva? Heldigvis blir ikke de fleste av oss "registrert/oppfanga" her på jorda av de levende, etter vår død. Var det da hans sjel som vi registrerte i minutter/sekunder? Eller en annen dimensjon? Ja, undringen er stor, og spørsmålene står ubesvart. Jeg skriver nå, sakte men sikkert, en bok om hendelsene og tanker rundt liv og død. Hva det har gjort med meg, og opplevelsen når jeg har delt dette med noen få. De har sagt seg villig til å lese boka, og det setter jeg pris på. Kjell og BeeJay (og kanskje noen flere) hva tenker dere om sånt? FOR eller IMOT. Nei, å "plassere" ens tanker om "uforståelige/uforklarlig e" hendelser er neimen ikke lett!
 
auau2023-08-06 17:47
Antall innlegg: 38019

Ingen kan svare på dette, jeg sammenligner det med å stå og spinne på glatta.
 
Kanarifuglen2023-08-06 18:24
Antall innlegg: 720

Hehe- ja man kommer ingen vei! Riktig det auau. Disse hendelsene fant sted og ble "fanga opp" av tre personer. Så det er reelt. Og naboen (som jeg faktisk fortalte det til), ja hun kjente denne mannen og var sikker på at det måtte være han vi hadde hørt. Han hadde trebein; og halta. Alle vi tre hørte halting, uavhengig av hverandre. At jeg, på et annet tidspunkt, et annet sted i huset, hørte stemmen hans i 10 til 15 sekunder; ja det har jeg hatt vanskelig for å godta. Men sliter heldigvis ikke så mye med å godta det nå. Kan si det sånn at denne hendelsen er det merkeligste jeg har opplevd i livet, uten sammenligning. Vet ikke om jeg er noe mindre redd for døden etter dette. Og ikke noe mer troende. Er et like stort spørsmålstegn; men tenker at det finnes "noe mer"; og hva dette "noe mer" er, nei det vet ingen.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?