Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 877

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
stabur - Ikke medlem lenger2008-11-07 23:55
Antall innlegg: 423

gentleman/womanship
Eller kanskje jeg burde si mangelen på den...

I blant skjer det uforutsette ting og da mener jeg, i sportsåndens navn, at man etter å ha forklart grunnen kan passe ut spillet. Jeg kan gå med på å spille noen omganger slik at motspilleren kan få med seg noen plusspoeng på rankingen, men jeg skulle ønske "rankejaget" ikke ble så ekstremt at man tar fordeler av slike situasjoner.

I mitt tilfelle var det at min sønn på snart tre våknet, og tro meg, da får ordspill være ordspill...
 
z z z2008-11-07 23:57
Antall innlegg: 26

Hva er problemet?
Trykk på "gi opp"-knappen. Det er i slike tilfeller det er derfor den er der.
Forklar grunnen og "gi opp"!
 
Alfa932008-11-07 23:59
Antall innlegg: 7771

Det skjønner jeg, Stabur.
Men det er veldig mange som er veldig greie her også. Hvis du forteller grunnen og ber pent, vil de fleste være hjelpsomme og passe ut. Enkelte mener at man ikke bør starte spill hvis ikke man er sikre på å ikke bli forstyrret, men det skjer jo uforutsette ting. Telefon, besøk, barn som våkner eller for den saks skyld hus som brenner, og de fleste har nok hatt situasjoner hvor de selv har hatt slike problemer.
Du var nok bare uheldig med motspiller;)
 
Alfa932008-11-08 00:00
Antall innlegg: 7771

z z z, gi opp er en grei knapp, men det er jo bedre for statistikk og ranking å spørre først, og heller trykke hvis ikke motspilleren går med på å passe ut. Poenget er ikke at det er et problem (tror jeg) men at man blir irritert ved mangel på høflighet.
 
stabur - Ikke medlem lenger2008-11-08 00:02
Antall innlegg: 423

Kanskje jeg forhastet meg litt, jeg skrev i affekt og ser jo at jeg "rankejager" selv ved ikke å ville gi opp.

Men jeg har selv passet ut ved endel anledninger hvor motspilleren har fått besøk eller lignende, og jeg mener bestemt at slik bør det være...
 
stabur - Ikke medlem lenger2008-11-08 00:05
Antall innlegg: 423

P.S. siste innlegget var et svar til z z z. Alfa93, takk for støtte :)
 
z z z2008-11-08 00:11
Antall innlegg: 26

Aha, så problemet lå i at en ikke ønsket å falle i ranking når en må gi opp et spill.
Jeg mener at en bør tape i ranking og statistikk da du til motstanderens (trolige) irritasjon ødelegger spillet. Uansett om grunnen er aldri så legitim.
Om jeg ser en som har 10% avbrutte, velger jeg kanskje ikke å spille med vedkommende. Det er jo 10% mulighet for at spillet ikke blir fullført. Opplysning om hvor mange ganger vedkommende hoppet av lasset er nyttig.

En kan i hvert fall ikke kreve at andre skal følge regler som ikke er nedtegnet av eierne. Da blir det opp til hver enkelt. De offisielle reglene skal alle følge, resten blir opp til hver enkelt.
 
stabur - Ikke medlem lenger2008-11-08 00:13
Antall innlegg: 423

nettopp
 
Alfa932008-11-08 00:21
Antall innlegg: 7771

Jeg er enig i at man ikke kan kreve at man skal passe ut, selvfølgelig! Det er som du sier opp til hver enkelt, men jeg synes selv det er dumt å måtte gå fra et spill, og jeg skjønner at andre har det på samme måten, så hvis noen spør meg pent om jeg kan være så snill å passe, for de mitt treårige barn har nettopp kastet opp, så passer jeg selvfølgelig ut. Det går på høflighet.
Jeg skjønner jo at folk ikke alltid ser det på den måten, så hvis det skulle skje meg, så ville jeg bare ha gitt opp, men man tenker jo gjerne det beste om folk, og blir skuffet når det viser seg at de ikke gidder å passe tre ganger av ren høflighet.
 
Alfa932008-11-08 00:22
Antall innlegg: 7771

sorry, det skal selvfølgelig stå fordi, ikke for de.....
 
tinkerbell2008-11-08 01:28
Antall innlegg: 56

Kjenner meg igjen i det du sier Stabur.
Selv har jeg opplevd begge ender. Jeg har mange barn. Innimellom dukker et eller annet opp. Midt - i heten av ordspill - så må jeg bare fokusere vekk fra bokstavene, og gi masse av min akkurat-da-tid til barna! Som regel pleier jeg å spille lynrask. Da har jeg liten tid til annet enn bokstavene. Så ber jeg om pass ut runden. Noen er veldig greie, og passer ut omgangene. (Jeg lener til å tro at de har barn. barnebarn eller småsøsken selv..) Andre overser mine foresprøsler glatt, og utnytter situasjonen. Jeg blir provosert - littt - ett øyeblikk - men så sier jeg til meg selv at stakkars de, som må skarve til seg poeng åkke som! Stakkar! Så går jeg vel ned i ranking. Jeg går opp igjen senere. Drit i de med dårlig sportsånd. Etterhvert forestiller jeg meg at folk vil kjenne dem igjen - med sin dårlige sportsånd! så jeg har sluttet å bry meg.

z z z - når noen gir opp et spill, så er ihvertfall min opplevelse at de gjør det uten grunn. De er i ferd med å tape, har kanskje ikke spilt så mye, og synes det blir kjedelig. Nå tar ikke jeg ordspill-rankingen veldig seriøst, men jeg mener vi bør ha en viss høflighet mot hverandre. Jeg er av den oppfatningen, at de som velger og ignorere en forespørsel (med god begrunnelse) om å passe et spill ut, viser dårlig sportsånd. Jeg mener at dersom vedkommende er i ferd med å tape masse, så vil de vel i all sansynlighet tape uansett, derfor kan man vel gå med på å passe ut...
Eller..
 
GreteSB2008-11-08 05:27
Antall innlegg: 7777

Jeg måtte gi opp et spill i går pga noe som skjedde, jeg tenker da, at det er ikke motstanders skyld at jeg må gi opp, og for meg er det naturlig at jeg tar "skylden", forklarer grunnen, og går ned i ranking. Forøvrig tror jeg mange får avbrutte spill pga. dårlig nettforbindelse. Det har skjedd meg et par ganger.
Syns folk stort sett her er veldig hyggelige.
 
Weronix2008-11-08 12:11
Antall innlegg: 338

Eg e faktisk enig i dei her som seie at man bør gi opp då... gi opp gjer man jo av fleire grunna. Og som det blir sagt her så er det jo din "feil" at spillet ikkje kan bli fullført, og då kan du og ta dei minuspoenga det medføre. Men for all del, heilt fair å spørre om den andre kan være med på å passe ut, men då må man og respektere at motstanderen ikkje vil gjere det (for å vinne nokken poeng). Det e jo nettopp derfor du sjøl vil passe ut - for å unngå å tape poeng.
 
cammie2008-11-08 12:50
Antall innlegg: 189

Veldig enig med deg Weronix!
Jeg synes det er ganske urettferdig å anklage folk for å ha dårlig sportsånd og være uhøflige for at de ikke vil passe ut kampen. Strengt tatt er det jo mer uhøflig å ville avbryte før kampen er ferdig. Men selvfølgelig er det jo mange forståelige årsaker som gjør at man av og til vil avbryte. Men da bør man ikke bli oppgitt for at man evt. taper noen rankingpoeng. Og ihvertfall ikke bli sur på motstanderen! Det er vel ikke så ofte man må avbryte spill, så de poengene man taper den gangen kan umulig ødelegge hele rankingen sin. For de som spiller når barna kan trenge ekstra hjelp er det kanskje lurt å spille uranket om man synes det er for bittert å tape poeng etter å ha måttet gi opp :)
 
Waltie2008-11-08 15:30
Antall innlegg: 146

Ranking schmanking. Sjølsagt får det være opp til enhver hvilke hensikter man har med å spille, men hva oppnår man med å ha høy ranking? Pengepremier? PR? Kommer man på TV? Økt sex appeal? Er ikke rankingen mest en pekepinn på hvor lenge man har spilt og hvor flink man er, slik at man kan se om man spiller mot en jevnbyrdig eller ikke? Tåler man ikke at folk sier at de gir opp med legitim grunn, eller vil man ikke gi opp når noe kommer i veien, da veit ikke jeg. Må prøve å se litt på hva som er viktig her i livet, og hva som er uviktig.
 
HanneH2008-11-08 15:34
Antall innlegg: 2289

Vel jeg må si meg litt enig med Stabur, ikke på grunn av tap av poeng som man vil få ved avbrutt kamp. Men nettopp som ZZZ sier at man får registrert en kamp som avbrutt. Om jeg spiller mot noen som får problemer og som jeg ser ikke kommer med noen legg over flere av sine turer, så bruker jeg også å passe ut. Sitter ikke og spiller hele kampen igjennom når motstander ikke legger bare for å sanke til meg mest mulig poeng. Når det ikke er lagt ord på 3 runder så blir jo kampen avsluttet automatisk. Og jeg er av dem som ikke liker å få statistikken ødelagt av avbrutte kamper, så foreløpig har jeg bare 2 avbrutte av snart 6000 kamper så ligger vel bra an der.
Men ville aldri nektet noen å passe ut om de spurte om det og hadde en forklaring i tillegg.
 
riorota - Ikke medlem lenger2008-11-08 20:01
Antall innlegg: 39

Her er d visst ikke bare rankingen som teller, d er også statestikken for avbrutte kamper. Jeg synest da at den personen som vil avslutte kampen skal trykke på gi opp knappen. For vi alle ( de fleste ) spiller jo for å få høyere rank, og derfor spiller vi kamper og ikke for å passe de ut. D blir likt for alle når d kommer noe i veien og man må gi opp. Men d er nå d jeg synest, og d er nok ikke alle som er enige i det og d er opp til hver enkelt hva man mener og derfor også opp til hver enkelt hva man vil gjøre i en sånn situasjon.:-)
 
riorota - Ikke medlem lenger2008-11-08 20:06
Antall innlegg: 39

Stabur jeg glemte 1 ting. Du sier at - da får ordspill være ordspill, visst du mener d så hadde du vel bare trykket på gi opp knappen da? og ikke sutret over at motstanderen ikke ville passet ut... Ordspill er jo bare ordspill hehehe
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?